קטגוריה
משחקי קלפים +
משחקי קלפים
אסטרטגיה
הרכבה
אתגרי חשיבה
משחקי חברה
טריוויה
משחקים ללימוד אנגלית
פעולה
משחקי עץ
חדש
גילאים
0-2
2-4
4-6
6-8
8+
+16
מספר משתתפים
1+
2+
מתאים לנסיעה
כן
פיתוח ישראלי
כן

משחקי חשיבה תורמים להתפתחות הילד

משחקי חשיבה

2014-10-5
המשחק, מראשית האנושות ולרבות בעלי החיים ביקום, היווה צורך בסיסי שתרם להרבה מובנים בחיים, עליהם נעמוד בהמשך המאמר.. ילדים, מבוגרים ואף זקנים החיים בתרבויות שונות, פיתחו באופן טבעי משחקים רבים מתוך צורך בסיסי להנאה, אינטראקציה עם הסביבה, התפתחות שכלית וחוויה. דרך המשחק למד האדם להכיר ולדעת את הסביבה בה הוא חי, תוך ניסוי וטעיה, גירוי וחוויה.

תרומתו של המשחק לאדם מתרחשת באופן טבעי לחלוטין ומתבטאת במספר מישורים:

(המיקוד יהיה בתקופת הילדות, לה חשיבות עמוקה על התפתחות אישיותו של האדם)


משחקי חשיבה תורמים בהיבט הרגשי
המשחק גורם לגירוי הדמיון של הילד ומאפשר לו לחוות את העולם סביבו, תוך מתן ביטוי לעולמו הפנימי. המשחק מאפשר לילד להמחיש את העולם האמיתי, להתמודד איתו ולפתח הבנה רגשית שתסייע לו בהתמודדות עם מצבים בעתיד. 

במהלך המשחק השליטה הבלעדית על הסיטואציה ותוצאותיה היא של הילד, במשחק הילד יכול לבטא את רגשותיו הטובים ו"הרעים" באופן טבעי המאפשר לו איזון רגשי ופורקן. במהלך המשחק הילד יכול לכעוס, לצחוק, לחשוש, להתמודד, להתעמת, לפחד, להיות יצירתי, לדמיין, ליצור מציאות שמתאימה לו ולשחרר יצרים מודחקים. 

המשחק מאפשר לילד לחוות ולהביא לידי ביטוי חיצוני את עולמו הפנימי ולפתח הבנה רגשית. דרך המשחק הילד מקבל כלים שיסייעו לו להתמודד עם מצבים דומים בעולם האמיתי . חשוב לאפשר לילד מרחב משחק אישי בו הבלעדיות היא שלו ולספק לו גירויים באמצעות משחקים מעולם המבוגרים, על מנת להתנסות ולתרגל חוויות "מעולם המבוגרים" אליו הוא מתקדם.


משחקי חשיבה תורמים בהיבט החברתי
במשחק החברתי יש לילד אינטראקציה עם ילד אחר והוא מתחיל בסביבות גילאי שלוש, עד אז הילד משחק בעיקר באופן איניבידואלי המבטא את עולמו הפנימי. במשחק החברתי ישנם כללי משחק שגורמים לילד להתמודד מול ילד אחר, דבר המפתח את התחרויות והשאיפה להישגיות. ההתמודדות החברתית באה לידי ביטוי דרך המשחק שם הילד מנהל משא ומתן מול ילד אחר, בו הוא מביע את עצמו בהסכמה, התפשרות, שיתוף פעולה, התנגדות, לחץ ועוד..
משחק חברתי מפתח כישורים חברתיים ותורם לאינטיליגנציה הרגשית של הילד. דרך המשחק החברתי הילד מגבש את התנהגותו בחברה ומעמדו החברתי.



             

יום ולילה לגילאי 2 - 5             באני בו לגילאי 2 - 5               אנגרי בירדז לגילאי 7+      



משחקי חשיבה תורמים בהיבט המוטורי
שימוש בשרירי גופנו נעשה מיום היוולדנו. כל פעולה בחיינו כרוכה בהפעלת שרירי הגוף ונקראת מוטוריקה. המוטוריקה נחלקת לשתי קבוצות: 

מוטוריקה עדינה:
מדובר בפעולות המצריכות ריכוז וחשיבה ובתנועה של שרירים קטנים, כגון:  אצבעות, שרירי פנים ושרירים פנימיים. 
משחקים התורמים למוטוריקה עדינה: משחקי הרכבה, משחקי חשיבה, יצירה עם בצק, עבודות הכרוכות בהשחלה, צביעה, הדבקה, גזירה - כל אלו משפרים את הריכוז ויכולת הלמידה.

מוטוריקה גסה:
מדובר בפעולות המצריכות תנועה של שרירים גדולים או קבוצת שרירים, כגון: ידיים, רגליים, ראש, נקראות מוטוריקה גסה. 
משחקים התורמים למוטוריקה גסה: משחקי ספורט שונים, משחקי פארק, ג'ימבורי – כל אלו משפרים את שיווי המשקל והקואורדינציה.


משחקי חשיבה תורמים בהיבט הקוגניטיבי
המשחק מגרה ומעורר את החושים של הילד ובאמצעות חושים אלו הילד מכיר ולומד באופן חוויתי את העולם סביב. תרגול וניסוי וטעיה במשחק מפתחים את הדמיון, היצירה, המחשבה, תוך לימוד תמידי והפנמה. המשחקים מעמידים את הילדים בפני אתגרים פיזיים ושכליים ומפתחים אותם, המשחקים מניעים את הילדים ליזום, ליצור, לחשוב, להתנועע ולשמוח.



           

עצם העניין בסמארטפון               קטמינו לגילאי 3+                אקיליבריו לגילאי 5+



לסיכום:
המשחק הוא גורם הנאה בראש ובראשונה ותוך כדי הוא גם מפתח, מלמד ומעניק עושר פנימי לילד ומלמד אותו על העולם בו חיי דרך סיטואציות ואתגרים בהם הוא נתקל.

שחקו עם הילדים, תעודדו אותם לשחק גם עם עצמם ותאפשרו להם לחוות, ליהנות ותמיד לחייך!


מבצע סינון...

נגישות
הגדלת טקסט
ניגודיות גבוהה
ניגודיות הפוכה
פונט קריא
ניווט מקלדת
כיבוי ואיפוס מערכת
מערכת נגישות MAGMA