לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

איך ללמד ילד לקרוא?

לא משנה את מי נשאל – כל הורה ירצה שהילד שלו יצליח בחיים – אחד הדברים הכי חשובים לעתיד ילדינו זה אוריינות.  קריאה היא הבסיס לכל למידה, ועל הילדים ללמוד כיצד לקרוא מוקדם ככל האפשר. אבל ללמד ילדים לקרוא יכולה להיות משימה מרתיעה ומאתגרת למדי – במיוחד אם אתם לא יודעים מאיפה להתחיל. אבל אל תדאגו! בדיוק בשביל זה אני כאן. אני אשת חינוך כבר למעלה מעשור ועברו אצלי דורות של ילדים שלימדתי לקרוא. במדריך הבא, אתם תכירו עשרה צעדים שיאפשרו לכם ללמד את הילדים לקרוא. אז בואו נתחיל. 

מתי ילדים מתחילים לרכוש מיומנויות קריאה?

בניגוד למה שהרבה אנשים חושבים – אוריינות לא מתחילה רק כשהילד שלך מתחיל בית ספר. למעשה, כבר מהלידה תינוקות וילדים אוספים כישורים שבסוף יעזרו להם לקרוא.  השנים שבין גיל 3 ל-5 הן קריטיות לפיתוח מיומנות זו.

הדרך הטובה ביותר להחדיר אהבה ועניין בקריאה היא פשוט לקרוא לילדכם. ובכל זאת, הורים רבים לא עושים את זה. הקריאה נותנת לך את ההזדמנות לפתח קשר חזק עם ילדך, והיא גם מספקת שער לעולם של אוריינות שילדך עומד להיכנס אליו.

מהמילה הראשונה שילדיכם יצליח להגיד, לרכבת משפטים פשוטים ומורכבים – אתם לאורך כל הדרך תראו אבני דרך מרגשות שמתפתחות עם הקריאה. ילדכם יתחיל לזהות שלטים ברחוב, שלטי חוצות, שלטי חנויות מוכרים ואת הכתובת המופיעה בביתכם.

רוב הילדים שמגיעים לגיל 5-6 יכירו את שמות הספרים האהובים עליהם; להחזיק ספר בצורה נכונה ולהפוך דפים; להיזכר במילים וביטויים מוכרים בספרים אהובים, להעמיד פנים שהם קוראים ספרים; לדעת את ההבדל בין סימן פיסוק, לאות או מספר.

דברו על מילים וטקסט מסביבכם

סביבה עשירה בטקסט בגיל הרך תוכל לעזור לכם לבנות את בסיס חזק לקריאה במשך. זה לא קשור רק לספרים בבית, למרות שזו התחלה מצוינת. אתם יכולים גם להתחיל לדבר על אותיות, מספרים ומילים שאתם רואים סביבכם.

עזרו לילדכם לראות כיצד טקסט הוא כבר חלק מחיי היומיום שלו. ציינו את השם של הדגנים האהובים עליו. הראו לו את התוויות על הבגדים. הראו לו ותקריאו לו כרטיסי ברכה. 

כשאתם נמצאים בחוץ, שחקו במשחקים הכוללים זיהוי אותיות ומספרים. האם ילדכם יכול לומר לכם את כל האותיות בשלט הסופרמרקט? האם הוא או היא יכולה לקרוא את המספר שרשום  על חטיף ארוז? פיתוח מודעות לטקסטים ולאותיות שמסביב לעולם יכול להיות פעילות מלמדת ומהנה מאוד. 

 

תזהו בעיות בשלב מוקדם

האם אתם חושדים או מודאגים מכך שלילד שלכם יש לקות למידה? כמו כמעט כל בעיה, התערבות מוקדמת יכולה למנוע בעיות בעתיד. בשנים של הגן, העיכובים בדיבור בולטים הרבה יותר מלקויי הלמידה שעלולים להשפיע על הקריאה של הילד. התייעצו עם הרופא שלכם במידת הצורך.

לידע כללי, רוב בתי הספר לא יאבחנו לקויות קריאה עד כיתה ב'. עם זאת, ישנם סימנים שאתם יכולים לחפש מוקדם יותר – כתבנו על זה מאמר שלם על בעיות ריכוז אצל ילדים. 

 

🧠 לעוד מידע על בעיות קשב וריכוז אצל ילדים

ילד יושב ללמוד לקרוא

אולי תרצו לקרוא גם את המדריך על איך לחזק ילד מבחינה חברתית >> 

פעילויות קריאה לגילאי 3-5

תעשו מהמאותיות משחק 

ילדים נהנים להעתיק מילים על נייר. כתבו את שמו של ילדך ובקש ממנו להעתיק אותו בעצמו באמצעות מדבקות של האלפית, שבלונה או מגנטים. עודדו אותו "לכתוב" את המילים שלו באמצעות האותיות. ילדכם יכתוב אותיות בשלב זה מוזר, ורוב הסיכויים לא נכון, אבל בגיל הזה הכול בסדר ואין "לא נכון" – זו רק היכרות ראשונה, אז תהיו סבלניים. 

באיזו מילה מתחילה..

חיבור האות-צליל הוא אחד הצעדים הראשונים לקריאה. שחקו במשחק ניחושים לגבי המילים האהובות על ילדכם. באיזו אות "א…א…א…אמא" מתחיל? מה עם "ח…ח…..חתול? ברגע שילדך מנחש אותו אחת נכונה, ראה כמה מילים אתם יכולים להביא שמתחילות באותה אות.

ילדים סופרים 

ילדים בני שלוש יכולים להיות פטפטנים, ועד גיל 4, זה יכול להיות קשה להבין מילה. נצלו את העניין של ילדך לדבר על ידי כתיבת ספר ביחד. התחילו עם משהו פשוט, כמו תיאור יום כיף בפארק או ביקור אצל חברים. אגב – יש לנו משחק נהדר שיכול להתאים בדיוק למטרה זו: סיפור בקוביות. במשחק עליכם לספר סיפור לפי הציורים שמופיעים על הקוביות. נרחיב על כך בהמשך המדירך. 

 

ילד על רקע שחור לומד לקרוא

רוצים ללמד את הילד שלכם חשבון אבל אין לכם מושג איך? הכנו לכם מדריך מפורט לאיך לעשות את זה, לחצו כאן

אם אתם רוצים להפוך את הלמידת קריאה למהנה ועם ערך נוסף – ממליצה מאוד לשלב משחקי קופסה שמעודדים פיתוח אוריינות. זה מפחית התנגדות והופך את הלמידה לכל כך מצחיקה, סוחפת ובסוף זה ישפיע על הרצון של ילדיכם לקרוא ספרים בהמשך. בנוסף, חלק מהמשחקים כאן עובדים על מיומנויות נוספות כמו פיתוח חשיבה ביקורתית, פיתוח יצירתיות, יכולות מוטוריות עוד. 

מילים בעיגולים

מילים בעיגולים הוא משחק אדיר של ארץ-עיר! המשחק מכיל 10 קטגוריות וקלפי אותיות. מי שראשון למצוא מילה בקטגוריה שבקלף המתחילה באות התואמת בצבע שלה לצבע הקטגוריה זוכה בקלף. מי שאוסף הכי הרבה קלפים הוא המנצח.

איך משחקים? 

הניחו את הקלפים בערימה במרכז השולחן כאשר האיורים פונים כלפי מעלה. כל שחקן, בתורו, הופך קלף ומניח אותו סמוך לערימה כאשר האותיות פונות כלפי מעלה.

כל אות בצבע אחר. רק אות אחת מתאימה בצבע שלה לצבע הקטגוריה שמופיעה על הקלף העליון בערימה. שימו לב! צבעי הקטגוריה והאותיות משתנים בכל תור!

השחקן הראשון שקורא בקול במילה שתואמת לקטגוריה ומתחילה באות התואמת בצבעה לצבע הקטגוריה, זוכה בקלף. השחקן שצבר מספר קלפים גדול יותר, כאשר נותר קלף אחרון בערימה, הוא המנצח!

מילים בעיגולים משחק שמאפשר ללמוד לקרוא
משחק בננה בעברית כדי ללמוד לקרוא

בננהגראמס – לפיתוח אוצר מילים 

 

המשחק שזכה להצלחה מסחררת בעולם – משחק מילים המגיע בצורת בננה ובתוכו 144 אריחים באותיות בעברית. המשחק מתאים לפעילות משפחתית לכל הגילאים ומסייע בהעשרת אוצר המילים והשפה של המשתתפים. מטרת המשחק היא להרכיב מילים בתצרף משותף, כאשר לא נותרו אותיות – או מספר האותיות קטן ממספר המשתתפים זה הוא האות לסיום המשחק. המנצח מכריז בננהגראמס!

איך משחקים? 

הניחו את כל האותיות עם הפנים כלפי מטה על השולחן. כל משתתף לוקח 11-21 אריחים (תלוי בכמות השחקנים).

כל שחקן הופך את האריחים שלו ומתחיל לייצר את התשבץ הפרטי שלו. תמיד ניתן לשנות את התשבץ. כשלשחקן לא נשארו אותיות, הוא צועק "קלף" ולוקח אות מהקופה, וכל שאר השחקנים לוקחים עוד אריח כל אחד. בכל זמו נתון, מותר לשחקן להחזיר לקופה אות שקשה לו לנצל, והוא אומר "מחזיר", אך עליו לקחת במקומה שלוש אותיות אחרות.

כשכל האותיות בקופה נגמרות, השחקן הראשון ללא אותיות מכריז בננהגראמס והוא המנצח של המשחק.

למעבר לעוד משחקי חשיבה מומלצים >> 

 

אולי יעניין אותך גם

צעצועים מומלצים לגיל 3

כהורים, הכי חשוב לנו זה לראות את ילדינו משגשגים, מאושרים ומגיעים לאבני דרך מרכזיות ומציגים את הניצוץ הבהיר של האישיות הייחודית שלהם. כשהם מגיעים לגיל

קרא עוד »
ילד יושב על הספה ומטיח את הבובה שלו בכעס

איך לגרום לילד להקשיב לכם?

ביקשת מהילד שלך לעשות משהו. בצורה מאוד רגוע. בצורה מאוד רציונלית. ובכוונה טובה. אבל פעולה, אתם מקבלים את המקבילה לילדים של צרצרים. דממת אלחוט. "אולי

קרא עוד »

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...