לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

איך ללמד ילד חשבון?

כהורים ומחנכים, כולנו רוצים שהילדים שלנו יצליחו בבית הספר ובחיים. לימוד ילדים חשבון ומתיטמטיקה יכול לעזור להם להצליח כעת וגם בהמשך החיים. 

אבל בואו נהיה כנים – ללמד ילדים חשבון זה לא קל. זה יכול להיות קשה לדעת מאיפה להתחיל, באילו משאבים להשתמש ואיך לשמור על הריכוז של הילד שלכם. אל תדאגו, אנחנו כאן כדי לעזור. המדריך האולטימטיבי הזה ייתן לכם את כל מה שאתם צריכים כדי ללמד את ילדיכם חשבון – הרבה עצות וטיפים. בסוף המדריך הזה, אתם תהיו מקצוענים בלימוד חשבון! אז קדימה בואו נתחיל.

למה חשוב ללמוד מתמטיקה כבר בגיל צעיר?

זה לא סוד שמתמטיקה היא אחד המקצועות החשובים ביותר בחיים. זה לא רק עוזר להם להצטיין בלימודים, אלא גם מכין אותם לקריירה בעתיד, לחשיבה הגיונית, לפיתוח כישורי פיתרון בעיות ועוד.  חשבון ומתמטיקה באופן כללי זה גם מיומנות חיים בסיסית – .היכולת לבצע חישובים מתמטיים בסיסיים בלי תלות במחשבון, כמו חיבור, חיסור, כפל וחילוק, יכולה לעזור לילדים לנהל בעתיד את כספם ולפתור בעיות יומיומיות. אבל מה, כמה ילדים אתם מכירים שאוהבים ומחכים לשיעורי חשבון? כמה אתם אהבתם חשבון כילדים? למעשה, מתמטיקה נתפס כאחד המקצועות הקשים והמאתגרים לילדים רבים, אבל למען האמת – לרוב, זה לא בגלל בעיה אצל הילד, אלא זה החוויות שאנחנו מייצרים לילדים בהקשר לחשבון ומתימטיקה.ככל שנקדים ליצור לילדים מערכת יחסים בריאה עם מספרים – כך יהיה להם בעתיד קל יותר ללמוד. 

אז איך ללמד את הילד חשבון? טיפים ועצות מעשיות

1. השתמשו באפליקציות חשבון כדי להפוך את הלמידה למהנה

בואו נודה בזה – רוב הילדים אוהבים לשחק בטאבלטים ובטלפונים. כהורים, אנחנו לא תמיד מרוצים מהרעיון שלילדים שלנו יהיו יותר מדי שעות מולת המסך, אבל יש דרכים בהן תוכלו להפוך את זמן המסך הזה לפרודוקטיבי מאוד. אפליקציות ומשחקי חשבון יכולים להפוך את הזמן לכיף וחינוכי! תוכלו להפוך את מטלת הלמידה לכיפית לילדים ולשלוט במיומנויות מתמטיות בסיסיות תוך כדי שהם משחקים. 

הנה כמה המלצות: 

  • Dino Does Math – לגילאי 6 ומטה 
  • Chicken Coop Fraction Games – גילאי 12 ומעלה 
  • Math puppy / Math BINGO – גילאי 4-10
  • Endless Numbers – לגילאי 3-5 

 

2. הימנעו מלהפחיד את ילדיכם – תישארו חיוביים

זהו אחד הטיפים החשובים ביותר שניתן לתת להורים. אם אתם כועסים, מתוסכליםכ ומייאשים את הילדים שלכם בזמן שהם לומדים משהו – אבל במיוחד חשבון, זה ישפיע על הדרך שהם תופסים את זה בהמשך. רוב האנשים המבוגרים מספרים שהם לא אוהבים חשבון ומתמטיקה בגלל חווית כישלון שליוותה אותם בילדות. אז במקום לננזוף בילדיכם כשלא מצליח – תנו לו חיזוקים חיוביים והפחיתו את ההתנגדות סביב כשלונות וטעוית. התרכזו בפתרון הבעיה במקום זאת – זה יאפשר להם להתמודד עם אתגרים ובעיות טוב יותר, גם במבחנים וגם בחיים. תגרמו לילדיכם לאהוב לתרגל חשבון, להתרגש מלמידה ומטעיות – זה יתן להם ביטחון ואמונה שהם יכולים לעשות כל דבר. 

ילדים משחקים בצורות גיאומטריות

3. חפשו הזדמנויות לפתרון בעיות בחיי היומיום

מתמטיקה נמצאת סביבנו, וזו מיומנות שאנו משתמשים בה לאורך כל היום מבלי שנשים לב לכך. זה נותן המון הזדמנויות ללמד ילדים חשבון בצורה מעשית ומרתקת.

לדוגמה, כשאתם הולכים לקניות עם הילדים. בקשו מילדיכם להמציא את רשימת המצרכים הדרושים ולעזור לכם לחשב את העלות כשאתם בוחרים פריטים בחנות.

או אם ילדיכם עדיין קטנים ורק לומדים את המספרים, תוכלו לבקש מהם לקרוא את המספרים על השלטים בסופר או אפילו בדרך על תמרורים. 

4. השתמשו בשאלות פתוחות

אפשר לשאול שאלות כאלה המאפשרות פתרון בעיות ביותר מדרך אחת. צרו תרחיש מה אם –  ושאלו למשל, כמה הם היו חוסכים אם היו מוציאים חלק ממה שהם מקבלים ביום, בשנה.

5. דברו על חשבון 

חשבון זו לא מילה גסה! תתחילו לדבר על מתמטיקה בבית ומחוצה לו.  דברו מתמטיקה בצורה כמו ספירת חפצים ברחבי הבית, פענוח צורות של חפצים או אם רוצים ללכת יותר מורכב – כמה זוויות/פינות יש ל-X הזה? 

שאלו שאלות כמו:

כמה זה יהיה אם אוסיף עוד מספר x של ?
מה יהיה חצי או שליש מזה?
איך תחלק את זה שווה בשווה? 

ילדים לומדים חשבון ביחד באמצעות חשבונייה

6. תנו לילדכם ללמד אותכם חשבון

אם הילדים שלכם ינסו ללמד אותכם מושגים בחשבון – זה יכול להפוך לחווית למידה מהנה במיוחד ולעזור להם להבין מושגים עומק. כשצריך להסביר משהו למישהו, אז רק אתם מבינים כמה אתם יודעים לעומת כמה אתם חושבים שאתם יודעים. זה עוזר להתמודד עם בלבול בידע, לפתח נקודות מבט חשובות ולהיות מוממחים בתחום (זה נכון לכל גיל). 

כשאתם פותרים בעיה, תספרו לילד שלכם שאתם מתקשים להגיע לפתרון ותסביר מה אתם בדיוק לא מבינים. זה יעזור לילדיכם להיות מעורבים ולעזור לכם לפתור את הבעיה וכתוצאה מכך גם להפעיל  את הגלגלים בראש ולחשוב מחוץ לקופסא, למידה אקטיבית ולא פאסיבית. 

7. שלבו משחקי קופסא שיעזרו ללמד חשבון 

ילדים צריכים ללמוד ולזהות מספר בצורה כתובה, ולשם כך, משחקים הם ללא ספק אחת הדרכים המרתקות ביותר ללמד את ילדכם חשבון.

משחקי קופסא  עוזרים לילדים בזיהוי מספרים, מכיוון שהם מקשרים מתמטיקה עם חפצים ומשחקים ופעילויות כיפיות.

8. מוזיקה במתמטיקה

מוזיקה היא כלי מופלא שיכול לעזור לכם ללמד את הילדים שלכם חשבוון. זה יכול לעזור לשפר את יכולות הזיכרון, השינון, העניין של הילד וההבנה של עקרונות מתמטיקה, כמו לדוגמה מקצב ומרווחים, תווים שלמים או חצי תווים, פעימה אחת, שתי פעימות וכו'…כל אלה יוכלו לעזור לילדיכם לפתח חשיבה מתמטית בדרך מהנה.

9. תאפו ביחד

 מעבר לזה לעובדה שזה טעים – לללאפות ביחד יש גם יתרונות לימודיים ואתם יוכולים לנצל את ההזדמנות וללמד את ילדיכם איך למדוד דברים. תנו לילדיכם לספור מצרכים, לחלק, לעשות חצאים, רבעים או פשוט לספור כמוית. מתאים גם לילדים קטנים וזו דרך כיפית במיוחד להיכנס לעולם החשבון בהנאה. 

10. צרו ערב מתמטיקה כיפי ומשפחתי

הפכו חשבון לחוויה מהנה ואחת לשבוע ערכו ערב עם נשנשושים ומשחקי קופסא שכוללים משחקי חשיבה, חידות, פאזלים, משחקי קלפים, משחקים עם קוביות ועוד. 

ילד וילד סופרים ביחד אלמנטים באמצעות משחקים

למה הילד מתקשה בחשבון?

חשבון זה ללא ספק נקודת תרופה בשביל הרבה ילדים. זה ממש בסדר אם ילדיכם מתקשה בחשבון – זה קורה כמעט לכל אחד וזה לא מעיד אם יש או אין לו יכולות, אלא רק שיש אתגר מסוים – ואתם צריכים להבין מה הוא. זה חשוב להבין מה בדיוק גורם לילדיכם להתקשות עם תרגיל מסוים כך שתוכלו למצוא פתרון בגיל מוקדם ולהפחית את ההתנגדות למקצוע הזה בעתיד. 

יכול להיות שקצב הלימודים מהיר מדי, אולי ילדיכם פספס מושגים בסיסיים ולכן מתקשה להבין תרגילים מתקדמים יותר. נסו לדובב את ילדיכם ולהבין מה מקשה עליהם בלמידה. 

איך תדעו אם הילד שלכם מתקשה בחשבון? הנה כמה סימנים: 

תסכול: ילד עלול להרגיש מתוסכל כאשר הוא מתקשה להבין מונח. זה טבעי לחלוטין, וחשוב לעזור להם לעבור את התסכול הזה בצורה בריאה. 
חרדה: ילד עלול לחוש חרדה כאשר הוא לא מבין משהו במתמטיקה ולהתחיל לדאוג לגבי הביצועים שלו בכיתה. זה יכול להזיק מאוד, וחשוב לטפל בחרדה מהשורש כדי שזה לא יהווה מחסום קבוע. 

ילד מול חשבונייה מעץ חושב

כמה מילים אחרונות,

הרבה הורים שואלים את עצמם איך ללמד את הילד חשבון- ואין ספק שזו משימה מאתגרת למדי, אבל מתגמלת מאוד! זה יוכל לאפשר לילדיכם לאהוב את התחום, לפתוח את עצמם למקצועות אחרים, לפתח חשיבה ביקורתית, יצירתית וכמובן את מיומנות פתרון בעיות. 

זכרו – כי למידה צריכה להיות מהנה! ואתם תצטרכו הרבה סבלנות בדרך. כי כל ילד הוא שונה ויעבוד בשבילו משהו אחר, ועם עקביות, אהבה וכיף- אתם תראו תוצאות. 

 

אולי יעניין אותך גם

צעצועים מומלצים לגיל 3

כהורים, הכי חשוב לנו זה לראות את ילדינו משגשגים, מאושרים ומגיעים לאבני דרך מרכזיות ומציגים את הניצוץ הבהיר של האישיות הייחודית שלהם. כשהם מגיעים לגיל

קרא עוד »
ילד יושב על הספה ומטיח את הבובה שלו בכעס

איך לגרום לילד להקשיב לכם?

ביקשת מהילד שלך לעשות משהו. בצורה מאוד רגוע. בצורה מאוד רציונלית. ובכוונה טובה. אבל פעולה, אתם מקבלים את המקבילה לילדים של צרצרים. דממת אלחוט. "אולי

קרא עוד »

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...