לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

איך לחזק ילד מבחינה חברתית

לימוד מיומנויות חברתיות זה חלק מרכזי בהתפתחות הילד. מיומנויות חברתיות טובות מאפשרות לילדים לקיים אינטראקציה חיובית עם אחרים ולתקשר ביעילות את הצרכים, הרצונות והרגשות שלהם. בנוסף, היתרונות של מיומנויות חברתיות חזקות מגיעות הרבה מעבר לקשרים חברתיים. ילדים עם כישורים חברתיים טובים יותר צפויים ליהנות מהמון יתרונת בעתיד. לדוגמה, מחקר אחד מצא שמיומנויות חברתיות טובות עשויות להפחית מתח אצל ילדים בתקופת הבית ספר.

כישורים חברתיים זקוקים לשיפור מתמשך כשהילדים גדלים. הם לא משהו שלילד יש או אין לו. מיומנויות אלו ממשיכות להתפתח עם הגיל וניתן ללמוד ולחזק אותן במאמץ ובתרגול. יש גם כמה מיומנויות חברתיות מסובכות למדי – כמו להבין שחשוב להיות אסרטיבי כאשר חבר עובר בריונות, אבל גם את זה אפשר לפתח ולעבוד על זה. בואו להבין איך לחזק את הילד מבחינה חברתית, עם טיפים של המומחים שלנו. 

7 דרכים לחזק את המיומנויות החברתיות של הפעוט שלכם

 קשר עין

קשר עין הוא אחד הכישורים החברתיים הראשונים שאתם עשוי להבחין בו אצל ילדך. זו גם אחת מחוויות הקשר הראשונות שיש לכם עם התינוק מהרגע שהוא נולד, שעוזרת לשניכם להרגיש מחוברים זה לזה. יכולת זו לשמור על קשר עין עקבי צריכה להתחיל בסביבות 2-3 חודשים.

אז למה קשר עין כל כך חשוב? זה יוצר קשר עם אדם אחר ומראה שאנחנו מקשיבים לו. אנו משתמשים בקשר עין בכל כך הרבה אינטראקציות במהלך היום, משיחה עם חברים ועד דיבור עם פקידי קבלה או בדיקת המצרכים שלנו. מבלי ליצור קשר עין, תקשורת מילולית עלולה להרגיש מביכה ולהוביל לאינטראקציות לא נוחות.

הנה כמה דרכים מהנות ופשוטות לעבוד על יצירת קשר עין  עם התינוק או הפעוט שלכם:

  • תעשו פרצופים מטופשים אחד לשני
  • תשירו לילדיכם
  • שחקו משחקי הצצה
  • השמיעו צלילים מטופשים ביחד 

 תשומת לב משותפת

תשומת לב משותפת היא כאשר שני אנשים ממוקדים באותו אובייקט, אדם או פעילות בו-זמנית. זוהי אחת המיומנויות החיוניות ביותר הדרושות לפיתוח מיומנויות חברתיות ושפה. בוא ניקח את הפעולה הפשוטה של משחק עם כדור עם ילדכם. אם הם לא שמים לב לכדור, הם לא יוכלו לשחק במשחק. למעשה, כדי ללמוד את רוב המיומנויות החדשות, ילדים צריכים להיות ממוקדים באובייקט או בהנחיה של אדם אחר. אחרת, זה יהיה כמעט בלתי אפשרי עבורם לבצע את המשימות הללו.

תשומת לב משותפת היא אחד הדברים המעולים לכך. כשאנחנו מדברים עם אנשים אחרים, שנינו מרוכזים בשיחה. זה עוזר לכל אדם להקשיב, לשים לב ולענות על שאלות. 

לדוגמה, אם אתם מצביעים על חפץ ואומרים לילדיכם  , "תראה את זה!", כנראה הייתם מצפים שילדכם יפנה את ראשו כדי להסתכל על החפץ. זה יכול להוביל לחילופי מילים טבעיים שבהם ילדכם בסופו של דבר עונה על שאלות.  החדשות הטובות הן שישנן דרכים רבות בהן תוכלו לעזור לילדכם לשפר את תשומת הלב המשותפת במהלך השגרה. הנה כמה מהם: 

שירה –  פעילות פשוטה אחת שאולי אתם כבר עשים – זה לשיר עם ילדיכם. גם אם ילדיכם עדיין קטן ולא שר עם מילים, האם הוא מסתכל עליך ומחייך? זה סימן נהדר! כשאתם שרים, אחת הדרכים להגביר את תשומת הלב המשותפת ולגרום להם להשתתף היא להשאיר ביטוי פתוח. אתם יכולים לומר משהו כמו "לדוד משה הייתה חווה…" ואז לחכות במטרה שהילד ישלים את הביטוי "איה איה או", יכול להיות שהוא לא ישלים את המשפט אבל כן ישמור על קשר עין ויחכה שאתםתשלימו את המשפט, גם זה מצוין, כי אתם שניכם מרוכזים באותו שיר. 

ספרי קריאה –  קריאה היא עוד פעילות נהדרת של תשומת לב משותפת. בעוד שפעוט עשוי לא להבין את העלילה של סיפור, הצבעה על תמונות בספר ומתן שמות לדברים עוזרת להם למקד את תשומת הלב. לדוגמה, אתם יכולים לומר "וווא! תראה את הכלב הזה, איזה חמוד! האו האו". אם אתם חושבים שהילד שלכם לא שם לב – אל תפחדו לקחת את היד שלו ולהצביע על התמונה שאתן מתארים. 

משחק עם כדור – כאמור, משחק עם כדור הוא פעילות קשב משותפת קלה ויעילה. תחילה הראו  לילדיכם את הכדור, ואז צרו קשר עין ושחקו בו יחד.  יש גם משחקי עץ והתפתחות שיוכלו לעזו לכם מאוד במשימה, תוכלו לבדוק את זה כאן. 

ילדים רצים יחד על הדשא

אולי יעניין אותך לקרוא גם על איך להעסיק ילד בן שנתיים>> 

שיתוף

נכונות לחלוק חטיף או צעצוע יכולה לעזור לילדים ליצור ולשמור על חברים. על פי מחקר שפורסם, ילדים מגיל שנתיים עשויים להראות רצון לחלוק עם אחרים – אך בדרך כלל היכולת הזו מגיעה לשיא בגיל 4. 

עם זאת, ילדים בגילאי 3 עד 6 הם לרוב אנוכיים כשמדובר בשיתוף משאבים שגובים במחיר. ייתכן שילדים לא ששים לחלוק מחצית מהעוגייה שלהם עם חבר כי זה אומר שיהיה להם פחות ממה ליהנות. אבל אותם ילדים עשויים לחלוק בקלות צעצוע שהם כבר לא מעוניינים לשחק איתו.

עד גיל 7 או 8, ילדים נעשים מודאגים למה הוגן ומה לא ומוכנים יותר לשתף. ילדים שמרגישים טוב עם עצמם נוטים לעתים קרובות יותר לשתף ושיתוף עוזר להם להרגיש טוב עם עצמם. ללמד ילדים לשתף עשוי לעזור להגביר את ההערכה העצמית שלהם.

למרות שבדרך כלל זה לא רעיון טוב להכריח את הילד שלכם לשתף, אתם יכולים לשבח את הילד שלכם כשהוא משתף ולתחושה שאחרים מרגישים כתוצאה מהשיתוף. אתם יכולים להגיד משהו כמו "בחרת לחלוק את החטיף עם אחותך, אני בטוחה שהיא מרגישה שמחה מאוד עכשיו"

שיתוף פעולה

שיתוף פעולה פירושו עבודה משותפת להשגת מטרה משותפת. ילדים שמשתפים פעולה מכבדים כאשר אחרים מבקשים בקשות. הם גם תורמים, משתתפים ועוזרים.

כישורי שיתוף פעולה טובים חיוניים כדי להסתדר בכל קהלהץ ילדכם יצטרך לשתף פעולה עם חברים לכיתה במגרש ועוד. 

בערך בגיל 3 וחצי ילדים צעירים יכולים להתחיל לעבוד עם בני גילם על מטרה משותפת. עבור ילדים, שיתוף הפעולה עשוי לכלול כל דבר, החל מבניית מגדל צעצוע יחד ועד משחקי קופסא שדורשים מכולם להשתתף. חלק משיתוף הפעולה פירושו גם ללמוד לקחת דברים ברוח ספורטיבית גם שדברים לא מסתדרים. 

כשזה מגיע לשיתוף פעולהחלק מהילדים עשויים לנקוט בעמדת מנהיגות בעוד שאחרים ירגישו נוח יותר לעקוב אחר ההוראות. כך או כך, שיתוף פעולה זו הזדמנות מצוינת לילדים ללמוד יותר על עצמם וכיצד הם מתפקדים בצורה הטובה ביותר בקבוצה.

דברו על החשיבות של עבודת צוות וכיצד עבודות נעשות בדרך טובה יותר כשכולם מתגייסים למטרה משותפת. צרו הזדמנויות לכל המשפחה לעבוד יחד, כמו בישול ארוחה משותף. 

ילדים מחייכים לתמונה

הקשבה

הקשבה זה לא רק להישאר בשקט – זה אומר באמת להקשיב למה שמישהו אחר אומר. הקשבה היא גם מרכיב קריטי בתקשורת בריאה. אחרי הכל, הרבה מהלמידה בבית הספר תלויה ביכולת של הילד להקשיב למה שהמורה אומר.

קליטת החומר, רישום הערות וחשיבה על הנאמר הופכים חשובים עוד יותר ככל שילדכם מתקדם בלימודים. מתן הזדמנויות לילדכם לתרגל הקשבה יכול לחזק את המיומנות הזו.

הקשבה היא גם חלק חשוב בפיתוח אמפתיה. ילד אינו יכול לגלות חמלה או להציע תמיכה לאחרים מבלי להקשיב ולהבין קודם את מה שהאדם השני אומר.

חיוני שילדכם יגדל ויידע להקשיב לבוס, לבן/בת זוג ולחברים. 

בפעם הבאה כשאתם קוראים ספר לילדיכם, עצרו מעת לעת ובקשו מהם לספר לכם על מה שאתם קוראים. עצרו ותגידו, "ספר לי מה אתה זוכר מהסיפור עד כה."

אל תנזפו בהם אם הם לא הקשיבו, עזרו להם להשלים את הפערים שהם מפספסים ועודדו אותם להמשיך להקשיב. 

להקשיב להנחיות

ילדים שנאבקים במעקב אחר ההנחיות צפויים לחוות מגוון קשיים בהמשך. מהקושי לבצע מחדש את שיעורי הבית ועד להסתבך בגלל התנהגות לא נאותה, אי ציות להנחיות וחוקים יכול להיות בעיה גדולה.

חשוב ללמד ילדים להיות עצמאיים, אך עם זאת לעקוב אחר הנחיות הוראות. אבל כדי לעשות את זה – חשוב גם לדעת כהורים איזה חוקים, הוראות לתת. 

תנו לילד כיוון אחד בכל פעם. במקום לומר, "הרימו את הנעליים, שימו את הטארבט במקום ושטפו ידיים", המתן קודם שיסיימו עם המשימה של הנעליים.

הימנע מלנסח את ההוראות שלכם כשאלה, כמו לדוגמה, "אתה מוכן בבקשה לאסוף את הצעצועים שלך?" זה מרמז שלילדים שיש להם את האפשרות להגיד לא. לאחר שנתתם לילדים שלכם הנחיות, בקשו מהם לחזור על מה שאמרתם. שאלו: "מה אתם אמורים לעשות עכשיו?" וחכו שהם יסבירו.

חשוב לזכור שטעויות הן נורמליות. זה נורמלי שדעתם של ילדים קטניםמוסחת, מתנהגת באימפולסיביות או שוכחת מה הם אמורים לעשות.

שבחו את ילדיכם אם הם עוקבים אחר ההנחיות על ידי אמירת דברים כמו, "תודה שכיבית את הטלוויזיה בפעם הראשונה שביקשתי."

אם ילדיכם מתקשים לעקוב אחר ההנחיות, תנו להם הזדמנויות לתרגל ביצוע פקודות פשוטות. נסו דברים כמו, "בבקשה תעביר לי את הספר הזה", ולאחר מכן תפרגנו להם על ביצוע המשימה.

הקדישו זמן למשחק 

זמן משחק עם ילדים יכול להיות אחת ההשקעות הטובות ביותר שאתה עושה בעתיד החינוכי שלהם. אחת הדרכים הקלות ביותר לעזור לילדים להתפתח מבחינה חברתית היא על ידי הפעולה הפשוטה של משחק. משחק עם ילדכם בונה מערכות יחסים באווירה של כיף,  זה מעמיד אותך בעמדה מצוינת ללמד מיומנויות לשיתוף ושיתוף פעולה. אתה יכול להציג מושגים כמו ניצחון או הפסד. המשחק גם נותן לילדים הזדמנות ללמוד על רמזים חברתיים עדינים יותר, כמו שפת גוף ואינטונציות קוליות.

אם אתם מחפשים רעיונות למשחק (לפי גילאים) מוזמנים לבדוק את משחקי החשיבה של פוקסמיינד. 

אולי יעניין אותך גם

צעצועים מומלצים לגיל 3

כהורים, הכי חשוב לנו זה לראות את ילדינו משגשגים, מאושרים ומגיעים לאבני דרך מרכזיות ומציגים את הניצוץ הבהיר של האישיות הייחודית שלהם. כשהם מגיעים לגיל

קרא עוד »
ילד יושב על הספה ומטיח את הבובה שלו בכעס

איך לגרום לילד להקשיב לכם?

ביקשת מהילד שלך לעשות משהו. בצורה מאוד רגוע. בצורה מאוד רציונלית. ובכוונה טובה. אבל פעולה, אתם מקבלים את המקבילה לילדים של צרצרים. דממת אלחוט. "אולי

קרא עוד »

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...