לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

הילד בוכה כל הזמן- איך להתמודד עם ילדים רגישים?

כל ילד מתקשה לווסת את רגשותיו מעת לעת, אבל אם יש לך עסק עם ילד שנראה שהוא בוכה על כל דבר, גדול או קטן, אולי אתה תוהה אם משהו אחר משחק.

ילדים הנוטים לבכות אפילו על דברים קטנים נוטים יותר להיות מה שמכונה רגישים מאוד. החדשות הטובות הן שלהיות רגיש מאוד זה לא דבר רע. ילדים רגישים מאוד נוטים להיות יותר רחמנים, עדינים ויצירתיים. עם זאת, ילדים רגישים מאוד עשויים להזדקק למעט הדרכה נוספת כדי לסייע בניהול הרגשות שלהם. הנה מה שהורים צריכים לדעת על התמודדות עם ילד שבוכה על הכל (או לפחות כך נראה).

הקשר בין בכי על דברים קטנים לבין רגישות גבוהה

בהתאם לגילו של ילדכם, אם נראה שהוא בוכה בקלות על כל דבר במצבים רבים ושונים, יכול להיות שילדכם אינו "קשה" – הוא עשוי להיות רגיש יותר.

לאדם רגיש במיוחד (HSP) יש תכונת אישיות המכונה רגישות לעיבוד חושי (SPS), שניהם מונחים שנטבעו על ידי הפסיכולוגית איליין ארון בשנות ה-90 ההערכה היא שעד 20% מהאוכלוסייה מורכבת מ-HSPs, שזוהו על ידי נטייתם לעבד גירויים חיצוניים ופנימיים בצורה עמוקה יותר מהאוכלוסייה הכללית.

האם הילד שלך רגיש במיוחד?

אם נראה שהילד שלכם בוכה יותר מהרגיל, אפילו בגלל בעיות קלות לכאורה, יכול להיות שהוא פשוט מחווט גנטית להיות רגיש במיוחד. מחקר משנת 2015 שנעשה על מוחם של תינוקות מצא שניתן לזהות הבדלים בטמפרמנט אצל תינוקות המבוססים על פעילות מוחית אפילו מגיל 7 חודשים. במילים אחרות, מוח רגיש מאוד עשוי להיות משהו שחלק מהילדים פשוט נולדים איתו.

סימנים של ילד רגיש מאוד

למרות שזה לא כלי אבחון רפואי רשמי, הנה כמה אינדיקטורים לכך שילדך עשוי להיות רגיש מאוד: 

  • הם מפחדים בקלות.
  • הם לא אוהבים הפתעות.
  • הם מתלוננים על בגדים מגרדים או תוויות שמתחככות בעור שלהם.
  • הם רגישים לריחות יוצאי דופן.
  • הם שואלים הרבה שאלות.
  • הם לא מסתדרים עם שינויים גדולים.
  • הם מתפקדים בצורה הטובה ביותר כאשר אין זרים בסביבה. 

למה הילד כל הזמן בוכה?

למי שרוצה – הבאנו לכם גם מבט מעמיק יותר על כל אחת מהסיבות לכך שילד רגיש עשוי לבכות לעתים קרובות:

הצפה ורגישות חושית: ילדים רגישים יכולים להיות תגובתיים במיוחד לקלט חושי. המשמעות היא שתחושות רגילות כמו תחושת לבוש, רעשי רקע, או אפילו התאורה בחדר עשויות להרגיש ממש מציפות. התפיסה החושית המוגברת שלהם יכולה לגרום למה שנראה נורמלי לאחרים להרגיש מוגזם ומעורר יתר, מה שמוביל למצוקה ודמעות כאמצעי להתמודד עם העומס.
כושר ביטוי רגשי: עבור ילדים רגישים, רגשות הם לא רק מצבים פנימיים אלא חוויות אינטנסיביות. הם חווים את הרגשות שלהם בצורה עמוקה יותר ואולי חסר את המסנן הממתן את הביטוי הרגשי, מה שמוביל לבכי מיידי כמוצא לרגשות העזים הללו. כושר הביטוי הזה אינו מוגבל לרגשות שליליים; אפילו אושר או התרגשות עצומים יכולים להוביל לדמעות.
קושי במעברים: מעברים, בין אם מדובר במעבר משעת משחק לשעת ארוחה או מעבר מסביבה אחת לאחרת, יכולים להיות מאתגרים במיוחד עבור ילדים רגישים. לעתים קרובות הם משגשגים על חיזוי ושגרה, מוצאים נחמה בידיעה מה מגיע אחר כך. כאשר מעברים משבשים את הניבוי הזה, זה יכול ליצור תחושת חוסר ביטחון ופחד, המתבטא בבכי. תגובה זו היא הדרך שלהם לאותת על אי נוחות וצורך בזמן הסתגלות.
אמפתיה וחמלה: ילדים רגישים מאוד מכוונים לרוב לרגשות ולמצבי רוח של הסובבים אותם. אמפתיה עמוקה זו פירושה שהם לא רק מזהים מצוקה אצל אחרים, אלא יכולים להרגיש אותה בצורה חריפה כאילו היא שלהם. כאשר הם רואים מישהו אחר סובל או מוטרד, התגובה הטבעית שלהם עשויה להיות בכי, המשקף את הכאב שהם תופסים אצל אחרים. הבכי האמפתי הזה הוא גם סימן לאופי החמלה שלהם וגם שחרור רגשי מעול הרגשות הללו.
צורך בביטחון: בכי תכוף יכול להיות גם אמצעי שדרכו ילדים רגישים מחפשים נחמה או ביטחון. ברגעים של אי ודאות או אי נוחות, בכי הוא איתות בשבילכם שהם צריכים תמיכה, ביטחון או פשוט חיבוק. זו דרך עבורם לתקשר את הצורך שלהם בקרבה רגשית או אישור שהכל בסדר.
אתגרי עיבוד: עבור ילדים רגישים, עיבוד גירויים פנימיים וחיצוניים יכול לעתים קרובות להיות מאתגר מאוד. ייתכן שהם עדיין לא פיתחו את הכלים הקוגניטיביים והרגשיים להתמודדות עם רגשות או מצבים מורכבים. בכי, בהקשר זה, משמש עבורם מנגנון לשחרור מתחים ויצירת היגיון בחוויות סוחפות.

איך לעזור לילד הרגיש שלכם?

אם לילדך יש התחלה חדשה של פרצי בכי, חשוב לשלול סיבות פוטנציאליות אחרות לדמעותיו ולראות את רופא הילדים שלך. אם אתה קובע שנראה שילדך בוכה על כל דבר בגלל אופיו הרגיש ביותר, יש כמה אסטרטגיות שיכולות לעזור.

קודם כל, זיהוי הסימנים לכך שילדכם רגיש מאוד תאפשר לכם ללמד אותם אסטרטגיות וטכניקות התמודדות כדי להקל על החיים שלהם – ושלכם.

התמקד בתכונות החיוביות
הימנע משימוש בתוויות כמו "רגיש יתר על המידה", "ביישן" או "שקט", ובמקום זאת התמקד בתכונות החיוביות הנובעות מרגישות גבוהה. לדוגמה, אתה יכול לשבח את ילדך על מידת השמירה על סדר, להודות לו על כך שזיהה כשלילד אחר עובר יום רע, או לבקש ממנו לציין מה הוא אוהב בעצמו. עיצוב מחדש של נקודות החוזק של ילדכם במקום להתמקד בשליליות של רגישות גבוהה עשוי לעזור לשניכם.

עזרו להם לנהל את הרגשות שלהם
אם אתה במסיבת יום הולדת שבה כל הילדים אוכלים בשמחה עוגה בזמן שילדך בוכה כי יש להם כחול במקום ורוד, ייתכן שהאינסטינקט הראשון שלך הוא לעשות עבורם סוויץ' במהירות. עם זאת, אולי עדיף לנקוט בגישה אחרת.

אם תקפוץ מיד, ילדך עלול לאבד את הביטחון ביכולתו לפתור את הבעיות שלו, אתה גם רוצה להימנע מהדחף להגיד להם להפסיק לבכות – מה שכנראה רק יעורר עוד דמעות, במקום זאת, דרך אחת לעזור לילדך לקבל שליטה על רגשותיו היא לומר לו בשובבות, "הקפאה" 

הקפאה עוזרת לילד לעצור ולאסוף את עצמו. ואז הציעו להם לנשום עמוק ולפוצץ אותה דרך הפה כמו דרקון.

החלף הילוך
הסחת דעת של ילדכם על ידי הדרכתו לפעילות אחרת היא גם כלי רב עוצמה. כשהבת שלי הייתה בגן, זה הרגיש כאילו היא בכתה כל הזמןב אחת הגננות שלה הציעה שכשהיא תרגיש שהדמעות יורדות, היא צריכה לספור עד 10 בקול רם. זה פשוט, אבל זה עבד – כשהיא הגיעה לשמונה או תשע, היא תמיד תתחיל לחייך. 

שיטת הספירה היא שיטת זהב,  בגיל 3 או 4, הספירה עדיין דורשת מיקוד וריכוז, כך שכל מה שהרגיז את הילד שלך עשוי להרגיש כמו חדשות ישנות עד שהם יגיעו ל-10.

העריכו את התגובה שלכם
זה יכול גם להיות מועיל לבדוק את הרגשות שלך כאשר אתה מתמודד עם ילד רגיש מאוד. ילדים טובים במיוחד בקריאת רגשות ההורים והמטפלים שלהם. אם אתה מתוח, זה אומר לילדך שכל מה שמרגיז אותו הוא באמת משהו שצריך להתעסק עליו – וזה מודל להתנהגות שאתה מנסה לשנות.

מצאו פיתרון
לאחר מכן, שדלו את ילדכם לומר לכם בדיוק מה גרם להם לא מרוצים, כדי שתוכלו לעזור להם  למצוא תרופה. אם הם אומרים, "אני עצוב שסימבה לא רוצה לשחק איתי", שאלו אותם, "מה אתה יכול לעשות כדי לגרום לעצמך להרגיש טוב יותר?" אם הם חוששים מרעיונות, הזכירו להם דברים שגורמים להם להרגיש טוב, כמו להזמין ילד אחר לשחק או להסתכל בספר אהוב. עם קצת תרגול, בקרוב הם יתחילו להמציא פתרונות משלהם, בלי שום הנחיה ממכם.

כלים כדי לעזור לילד להפסיק לבכות

דאגו שתהיה שגרה: ילדים רגישים מרגישים לרוב בטוחים יותר כאשר הפעילויות היומיומיות שלהם צפויות. קבעו לוח זמנים קבוע לארוחות, זמן משחק ושעת שינה. הכניסו את כל השינויים בהדרגה ודבר עליהם מה יקרה אחר כך, כך שילדכם ירגישו מוכנים ולא מופתעים או הומימים משינויים פתאומיים.
סביבה רגועה: הפכו את ביתכם למקלט מחוויות חושיות מדהימות. רככו את התאורה באמצעות מנורות במקום אורות עדינים, הפחיתו  את רמות רעש הסביבה, וצרו 'אזור שקט' מיוחד המצויד בפריטים מנחמים כמו שמיכות רכות, ספרים אהובים ומוזיקה מרגיעה או צלילי טבע. זה יכול לספק מקום מפלט שבו ילדכם יכול ללכת להתארגן מחדש ולהירגע כשהם מרגישים מוצפים.
תיוג רגשות: עזרו לילדכם לבנות אוצר מילים רגשי על ידי מתן שמות לרגשות כשהם מתרחשים. לדוגמה, אמור דברים כמו, "נראה שאתה מרגיש מוטרד בגלל שהמגדל שלך נפל", כדי לעזור להם לחבר מילים למה שהם חווים. זה לא רק עוזר להם להבין את הרגשות שלהם אלא גם עוזר להם לתקשר בצורה ברורה יותר את הצרכים שלהם.
כלים תחושתיים: כדא ללמוד כלים המסייעים בניהול רגישות לגורמים סביבתיים. אוזניות מבטלות רעשים יכולות להפחית עומס שמיעתי בסביבות רועשות. כדורי לחץ או צעצועי פידג'ט יכולים לספק מוצא פיזי לאנרגיה רגשית, ושמיכות משוקללות יכולות להציע לחץ מנחם המחקה חיבוק.
עזרים חזותיים: צרו או קנו תרשימים המציגים רגשות שונים עם פרצופים ופעילויות תואמות שעשויות לעזור (כמו לקחת הפסקה, לבקש חיבוק או שימוש במילים כדי להסביר רגשות). לדוגמה, המשחק קלף פתוח נועד בדיוק בשבילזה.עזרים חזותיים משמשים כרמזים חיצוניים שיכולים לעזור לילדים לזהות ולווסת את רגשותיהם באופן עצמאי יותר.
נשימה עמוקה וטכניקות הרפיה: למדו טכניקות שיכולות לעזור פיזית להפחית את תחושת ההצפה. לדוגמה, הראה לילדך כיצד לקחת נשימות עמוקות פנימה דרך האף והחוצה דרך הפה, למלא לאט את בטנו כמו בלון ואז לרוקן אותה. זה יכול להפעיל את תגובת ההרפיה הטבעית של הגוף והוא כלי שהם יכולים להשתמש בו בכל מקום ובכל זמן.
שימוש בחיזוקים חיוביים: הכירו וחיזקו כאשר ילדכם מסתדר היטב עם רגע קשה. זה יכול להיות באמצעות שבחים מילוליים, טבלת מדבקות או פרס קטן. חיזוק מעודד שימוש חוזר באסטרטגיות התמודדות ובונה ביטחון ביכולתם להתמודד עם רגשותיהם.
הדרכה מקצועית: אם האסטרטגיות והשיטות האלה בבית אינן מספיקות, אולי כדאי להתייעץ עם איש מקצוע. פסיכולוג ילדים, מטפל או יועץ שיש לו ניסיון עם ילדים רגישים יכולים לספק אסטרטגיות ותמיכה נוספים המותאמים במיוחד לצרכי ילדכם. הם יכולים גם לעזור לכם להבין את שורש הרגישות של ילדך, ולהציע תובנות ספציפיות לשלב הרגשי וההתפתחותי של ילדיכם. 

כמה מילים אחרונות

אם יש לכם ילד שבוכה על הכל, הצעד הראשון הוא לדבר עם רופא הילדים של ילדיכם ולשלול כל בעיה רפואית פוטנציאלית אחרת. אם אין חששות רפואיים, ייתכן שהילד שלכם רגיש מאוד ורק צריך קצת עזרה נוספת בניהול הרגשות שלו.

אולי יעניין אותך גם

צעצועים מומלצים לגיל 3

כהורים, הכי חשוב לנו זה לראות את ילדינו משגשגים, מאושרים ומגיעים לאבני דרך מרכזיות ומציגים את הניצוץ הבהיר של האישיות הייחודית שלהם. כשהם מגיעים לגיל

קרא עוד »
ילד יושב על הספה ומטיח את הבובה שלו בכעס

איך לגרום לילד להקשיב לכם?

ביקשת מהילד שלך לעשות משהו. בצורה מאוד רגוע. בצורה מאוד רציונלית. ובכוונה טובה. אבל פעולה, אתם מקבלים את המקבילה לילדים של צרצרים. דממת אלחוט. "אולי

קרא עוד »

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...