לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

איך ללמד תינוק לזחול? המדריך השלם

אני זוכרת כמה נלחצתי כשהילד שלי לא התחיל לזחול כשהוא היה "אמור". הכנסתי לעצמי המון סיפורים לראש באותה תקופה, הייתי קוראת כל כל סוגי המאמרים, מדברת עם אמהות, מתייעצת עם נשים אחרות, אנשי מקצוע וגם כאלה שלא. הייתי שואלת את עצמי מה לא בסדר? עברו חודשים, ועידו שלי הלך לכל הבדיקות שהראו שהכול תקין. בסופו של דבר, קראתי המון ספרים, אף אחד לא מלמד אותנו להיות הורים. ככה התחלתי להבין שנכון – יש ילדים שלומדים לזחול מהר, אבל ללכת לוקח יותר זמן או הפוך. ובכללי  אין כאן חוקים. זה משהו שכל כך חשוב כהורים להבין. ולכן, אם את אמא או אבא מודאגים ואתם נכנסים לכאן כדי למצוא שביב של תקווה – אין לי ספק שהילד שלכם אוטוטו יתחיל לזחול, רק קצת סבלנות. ובכל זאת, כן – לנו כהורים יש איך לעזור, לעודד ואפילו לזרז את תהליך הזחילה. אבל זכרו שחשוב לא לעורר את התסכול של הילד. זו לא תחרות, ומנקודת הנחה שהכול בסדר – אין לכם מה לדאוג. 

בכל מקרה מספר אבני דרך חשובות שהתינוק שלכם יגיע אליהן בשלב מוקדם בחייו. ממשימות פשוטות כמו ישיבה או הרמת ראש ועד לתנועות מתקדמות יותר כמו התהפכות, ההישגים הקטנים האלה תמיד מחממים את הלב. אבל אין כמו לראות את התינוק שלכם זוחל בפעם הראשונה!

בפוסט הזה, אני הולכת להסביר את כל מה שאתם ריכים לדעת על זחילת תינוק. מתי אתם יכולים לצפות לראות את התינוק שלכם זוחל, ואני אשתף אותכם ב 10 דרכים פשוטות שתוכלו לעזור לקטן שלכם להגיע לאבן דרך זו!

מתי תינוקות מתחילים לזחול?

הורים רבים מחכים לראות את תינוקם זוחל ועוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות של תינוקם. כמובן, אין שום דבר רע בזה! כמו שאמרתי, הציפיה, ההתרגשות המתח וככל הרשות שנלווים הם לגמרי טבעיים, עם זאת, חשוב לזכור שכל התינוקות שונים ועוקבים אחר נתיב התפתחות שונה. כמו כן, חשוב לזכור שההתהפכות מגיעה לפני הזחילה.

התהפכות 
חלק מהתינוקות עשויים להתחיל להתהפך בשלב מוקדם, אך ייקח זמן רב עד שהם מתחילים לזחול. תינוקות אחרים עשויים להיות מאחרים להתחיל להתהפך אך מתחילים לזחול וללכת זמן קצר לאחר מכן. כל ילד הוא ייחודי.

באופן כללי, תינוקות מתחילים להתהפך בסביבות גיל שלושה עד חמישה חודשים. התינוק שלכם עלול להתהפך מהגב אל הבטן או להיפך, או שהוא יכול פשוט לעשות חצי גלגול על הצד. בכל כיוון שהתינוק שלך מתגלגל, זה הישג שיש לחגוג אותו!

בכל הנוגע לבטיחות, ברגע שהתינוק שלכם מצליח להתהפך, הוא נייד וכנראה יכול להגיע לאן שהוא רוצה להגיע! גם אם הם עדיין לא עומדים או זוחלים, סביר להניח שתצטרכו לעשות מעט הגנת תינוקות ולסדר.

אבל אחד הדברים הכי חשובים שיש לזכור הוא שאסור להשאיר את התינוק לבד על שידת ההחתלה. זה אפילו מתאים לתינוקות שעדיין לא התהפכו מכיוון שלעולם אי אפשר לדעת מתי הם יעשו את ההיפוך הראשון.

לכן, בעת החלפת חיתול לתינוק, אספו את כל הציוד שתצטרכו  מבעוד מועד ותמיד שמרו על ידך על התינוק שלכם. 

זחילה

רוב התינוקות מתחילים לזחול איפשהו בין גיל שישה לעשרה חודשים. כמו בהתהפכות, ישנן מספר דרכים שונות שבהן התינוק שלכם עשוי להתחיל לזחול.

לדוגמה, הקטן שלכם עלול להתחיל להתנועע על הרצפה על בטנו. או שהם עלולים לדחוף את עצמם עם הרגליים. אחרים עדיין עשויים להשתמש בזרועותיהם כדי למשוך את גופם הזעיר. אין דרך נכונה או לא נכונה לזחול! כמו כן, חשוב לציין שאין הוכחות חותכות לכך שתינוקות שזוחלים מוקדם יותר בחיים הופכים לחכמים יותר, חזקים יותר או בריאים יותר בהמשך חייהם.

כמה מחקרים מראים שתינוקות שמתחילים לזחול מוקדם יותר עשויים לפתח מיומנויות מוטוריות וחושיות חזקות יותר בילדותם. עם זאת, מחקר אחר מוצא את ההיפך הגמור – שאין קשר בין אבני דרך התפתחותיות מוקדמות ליכולות קוגניטיביות בילדים בגילאי שש עד 11.

מוסר ההשכל של הסיפור הוא זה: אתם לא צריכים לדאוג אם התינוק שלכם מתחיל לזחול מאוחר! אבל בכל זאת אנחנו מביאים כאן בהמשך כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם לעודד אותם ללמוד לזחול.

טיפים שיעזרו לכם ללמד את התינוק שלכם לזחול

בין אם הקטן שלכם רק ניובורן או שהגיע לחצי שנה וכבר מתהפך, אתם כנראה מחכים בכיליון עיניים ליום שהתינוק שלכםיתחיל לזחול! בכל מקרה, כאחת שעמדה בנעליים שלכם, ניסיתי הכול וכל מיני שיטות של אנשי מקצוע ומומחים, והבאתי כאן את כל הדברים שהכי עזרו לי, אני מקווה שהם יעזרו גם לכם 🙂 

הנה 12 דרכים נהדרות לעזור לאושר שלכם לעשות את זה:

1) תנו לתינוק שלכם הרבה זמן לבטן
אחד הדברים החשובים ביותר שאתם יכולים לעשות כדי לעזור לשרירי התינוק שלכם להתפתח הוא לתת להם הרבה זמן להיות על הבטן. תנוחה זו מועילה לשרירים בזרועות, ברגליים, בגב ובצוואר של תינוקכם – כל אלו עוזרים לתינוק לזחול. זמן הבטן לרוב עובד הכי טוב בחדר או בחדר הילדים של תינוקך, כך שיוכל לקבל מרחב אישי בו ירגיש בנוח. הדבר שחשוב לזכור לגבי זמן הבטן הוא שהוא תמיד צריך להיות בהשגחתך או מבוגר אחר. וזמן הבטן מיועד רק לשעות הערות של התינוק! אתם תמיד צריכים להרדים את התינוק שלך (גם לתנומות וגם לשנת לילה) על הגב.

קודם כל, אם אתם קוראים את המאמר הזה לפני שהבייבי שלכם הגיעה לעולם, תכננו להתחיל את זמן הבטן ברגע שתחזרו הביתה מבית החולים.

יילודים יכולים לעשות מפגשים של שלוש עד חמש דקות של זמן בטן שלוש או ארבע פעמים ביום. זה מגיע ל-15 עד 20 דקות בכל פעם עבור תינוקות בני שלושה חודשים ו-20 עד 30 דקות עבור ילדים בני שישה חודשים.

כפי שציינו, זמן בטן צריך להיעשות כאשר התינוק שלכם ער, ובאופן אידיאלי, במצב רוח טוב!

לגבי איפה לעשות זמן בטן, זה תלוי בעיקר בכם. במיוחד עבור תינוקות קטנים, אתם יכולים בקלות להניח אותם על הברכיים שלכם או לשכב ולהניח אותם על החזה שלכם לכמה דקות של זמן בט.  לחלופין, פשוט הניחו מגבת או שמיכה נקייה על הרצפה והניחו את התינוק שלכם שם. לא משנה היכן אתם והתינוק שכם  נמצאים, הפכו את זמן הבטן למהנה! עלו על הרצפה עם הקטנה שלכם, הביאו צעצועים (עדיף של חברת פוקסמיינד), או דברו ושירו להם.

2) עודדו את התינוק שלכם לשחק עם ידיים מורמות

דרך נוספת לעזור לשרירי התינוק שלך לצמוח היא לשחק עם הידיים מורמות. נסו לשים את זרועותיהם על גבי כרית או בובת בפרווה בזמן הבטן.

אתם יכולים גם לעודד אותם לשים את ידיהם על חפצים מוגבהים (למשל רהיטים או צעצועים) בזמן שהם יושבים. רק הקפידו לפקח כדי שהתינוק שלכם לא ייפול!

3) הרימו את תינוקכם מהרצפה
 עזרו לקטנטן שלכם להתאמן ברגליים על ידי הרמתם מעט מהרצפה. אתם יכולים להרים את תינוקכם בזרועות או בבתי השחי מספיק כדי לתמוך במשקל גופו, אך לא עד כדי כך שכפות רגליו עוזבות את הקרקע. זה מאפשר לתינוק שלכם לתרגל את תנועת ההליכה ויעזור לחזק את רגליו.

4) תנו לתינוק שלכם לשחק מול המראה
מראה היא תוספת נהדרת לזמן הבטן. נצלו את הסקרנות הטבעית של האושר שלכם, ותנו להם לשחק מול המראה הם ירצו לחקור את ההשתקפות של עצמם, מה שיוביל להתחזקות ולהושיט יד לעבר המראה. תנועות אלו יעזרו לגרום לתינוק שלך לזחול תוך זמן קצר!

הקמת אזור מיוחד שמניע את תינוקכם לנוע יכול לעזור לו להתחיל לזחול.  שימו לב שהאזור צריך להיות בטוח ונטול מפגעים, אבל, גם אז עליכם תמיד לפקח על הקטן שלכם.

בנוסף למראה, צעצועי עץ יכולים להוות מניע נהדר. זה מביא אותנו לנקודה הבאה…

5) השתמשu בצעצועי התפתחות כדי לעודד זחילה
שום דבר לא מניע אנשים כמו פרס קטן! הדבר נכון גם לגבי תינוקות; הם רק צריכים את התמריץ הנכון. הניחו את צעצועי ההתפתחות האהובים על תינקוכם- או אחד חדש לגמרי – מולם בזמן הבטן.

אתם יכולים למקם צעצועים ממש מחוץ להישג ידם גם בזמן משחק.

הניחו את תינוקכם בישיבה על הרצפה ושימו את הצעצועים לפניהם, מעט ימינה או שמאלה. הצעצועים האלה צריכים להיות בקושי מחוץ להישג ידם – מספיק רחוק כדי שהקטן יצטרך להסתובב כדי להשיג אותם אבל לא כל כך רחוק (כדי לא להוביל לתסכול). 

מנהרות משחק הן גם דרך מצוינת לעודד זחילה, והן לא חייבות להיות מפוארות! אתם יכולים לקנות לקטנים שלכם מנהרת משחק או שאתם יכולים להכין אחת על ידי הנחת שמיכה על כמה כיסאות מטבח.

אולי יעניין אותכם לקרוא גם:

משחקי התפתחות המומלצים ביותר לילדים בגיל שנה (שיעודדו אותם לזחול) >>

6) אל תצרו תלות במכשירים תומכים
עגלות, כיסאות גבוהים, מושבי רכב והליכונים הם כולם פריטים חיוניים לתינוק שלכם . עם זאת, הם יכולים למעשה לעכב את התפתחות השרירים שלהם.

מכיוון שהפריטים הללו מספקים כל כך הרבה תמיכה, הקטנים שלכם לא צריכים להשתמש בשרירים שלהם כדי לתמוך במשקל שלהם. זה יכול להוביל לעיכוב בהתפתחות, אז הקפידו להגביל את הזמן עם מכשירים תומכים.

7) אפשרו לתינוק לשחק מכל הצדדים
בזמן משחק, נסו להזיז את תינוקכם לתנוחות שונות ולאפשר לו לשחק מכל הצדדים. שילוב אחיד של צד ימין, צד שמאל, גב ובטן יעזור לגוף הקטן להיות חזק ובריא.

8) החזיקו  את תינוקכם במצב זחילה
כדי לגרום לתינוק שלכם לזחול, אפשרו לו להתאמן! אחת הדרכים הטובות לעשות זאת היא לשכב ליד התינוק ולתמוך בבטן שלו בזמן שהוא על ארבע. החזיקו בעדינות את רוב משקל גופו של תינוקכם ועדיין תנו לידיים ולרגליים לגעת בקרקע. כך הם יכירו את התחושה והתנועות של זחילה.

9) זחלו איתם!  
לפעמים ילדים קטנים רק צריכים דוגמה טובה. זה נכון, אנחנו מדברים על כך שאתם יורדים לרצפה ומראים לתינוק שלכם איך זוחלים כמו בוסים😎

הפכו את הזחילה לחלק מהמשחק עם התינוק שלכם, ואחרי זמן מה, הם פשוט עלולים לחקות את מה שאתם עושים! אם יש לכם ילד גדול יותר, זו גם דרך מצוינת לגרום לו להיות מעורב במשחק עם האח החדש.

רעיון נוסף הוא להיפגש עם אמהות ותינוקות אחרים לשעת משחק. הקטנטנים שכבר זוחלים יכולים לעזור להראות לתינוקכם איך עושים את זה.

10) אל תגרמו לתינוק שלכם לעבוד קשה מדי
זכרו להיות סבלניים וליהנות עם האהובים שלכם! אם התינוק שלכם נסער או מתחיל לבכות בזמן משחק, זה בסדר להפסיק. פשוט הניחו אותם על הגב, החזיקו ונדנו אותם, או תנו להם לישון קצת.

חשוב שלתינוק שלכם יהיו אסוציאציות חיוביות עם זמן בטן ותרגול זחילה! אז אל תכריחו את הילד שלכם לעשות את זה כשהוא לא נהנה. 

11) תנו לתינוק שלכם עיסוי
אתם יכולים גם לעזור לשרירי התינוק שלכם לגדול ולהתחזק על ידי משהו פשוט ומרגיע כמו מתן עיסוי. הורים רבים הופכים עיסוי לתינוקות לחלק משגרת השינה או נותנים לקטן שלהם עיסוי מיד לאחר שעת הרחצה. עיסוי תינוקות יכול לספק יתרונות כמו הפחתת גזים אצל תינוקות וקידום מערכת חיסון בריאה. אבל כשזה מגיע לזחילה של התינוק , עיסויים רגילים יכולים לעזור מכיוון שהם מזיזים את שרירי התינוק ומזרימים דם וכן מגבירים את המודעות של תינוקכם לתנוחת גופו ולתנועתו.

12) שימו תמיד את הבטיחות במקום הראשון
אחרון, אבל בהחלט לא פחות חשוב, תמיד לשים את הבטיחות במקום הראשון!  כשהילד הקטן שלכם מתגלגל וכמעט זוחל, זה רעיון טוב להקדים תרופה למכה. המשמעות היא הוצאת פריטים קטנים מהרצפה, הרחיקו מהישג יד כבלים, תסגרו ארונות ומגירות, תדאגו לכיסוי לשקעי חשמל ועוד ועוד. 

שמירה על הרצפה נקייה היא דבר נוסף שכדאי לזכור עכשיו כשהתינוק שלכםנייד. ואנחנו לא מתייחסים רק לאיסוף סכנות חנק. רצפה מלוכלכת עלולה להוביל לעור מגורה או לפריחה אצל התינוק.

לבסוף – וכדאי לחזור על זה מיליון פעמים – לעולם אל תשאירו את התינוק שלכם ללא השגחה, אפילו לא לדקה.

מה לעשות אם התינוק שלי לא מתחיל לזחול?

אם התינוק לא זוחל עד שבעה או שמונה חודשים, אתם עשויים להיות מודאגים. אבל זכרו – אין ראיות מוצקות לכך שלתינוקות שלומדים לזחול בגילאים מבוגרים יותר יש בעיות התפתחותיות אחרות כתוצאה מכך. אז אין צורך לדאוג אם לא שמתם לב שהילד שלךשלכם לא זוחל עד גיל שמונה חודשים בערך. פשוט המשיכו להשתמש בטיפים שרשמנו למעלה, והתינוק שלכם בסוף יתחיל לזחול!

עם זאת, חשוב לציין שישנן כמה נסיבות שבהן תצטרכו להתייעץ עם רופא ילדים.

אם הקטן שלכם לא מראה סימנים נורמליים של ניידות – גלגול, דשדוש – עליכם לקחת אותם לרופא הילדים שלכם. אם התינוק שלכם לא יכול להשלים אף אחת מהתנועות הבסיסיות הללו עד שהוא בגיל שישה או שבעה חודשים, יש צורך בהתייעצות עם רופא.

עם כל כך הרבה אבני דרך שמגיעות כל כך מהר, זה עלול להרגיש קשה לעקוב אחר ההתפתחויות של הילד הקטן שלכם. אבל לראות את התינוק שלכםזוחל בבית בפעם הראשונה זה רגע שאתם בהחלט לא תשכחו!

כמה מילים אחרונות

תינוקות זוחלים אחרת ומתחילים לזחול בגילאים שונים. אבל, לא משנה איך ומתי התינוק שלכם יעשה את זה, זו תהיה תקופה מרגשת! כדי לעודד את התינוק שלך, עקבו אחר  12 הטיפים שלנו 🙂 

אולי יעניין אותך גם

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...