לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

משחקי חשיבה לילדים – המדריך השלם (עדכני ל-2024)

האם אי פעם חשבתם על העובדה שמשחקי חשיבה לילדים יכולים להיות בריאים במיוחד? כן, זה נכון – בריאות יכולה להתבטא גם בדרכים מהנות והדבר בולט בעיקר אצל הילדים היקרים שלנו. למעשה, מהרגע שילד נולד ועד גיל 20 בערלך- המוח שלהם נמצא בהתפתחות אינטנסיבית במיוחד. כל הרגל – חיובי או שלילי עשוי להתגלות כהשפעה כבירה על הדרך בה הילד שלכם יחשוב בעתיד כאדם בוגר. זו גם הסיבה, שכבר בגיל חצי שנה, זה הזמן האידאלי להתחיל להשקיע במשחקי חשיבה לילדים. אנחנו בחברת פוקסמיינד, פיתחנו והשקענו מחשבה רבה במשחקים מהנים כשכל אחד מהם עובד על מיומנות חשיבה מעט שונה אך חשובה. במדריך הבא, אנחנו נדבר על היתרונות של משחקי חשיבה לילדים באופן כללי, נדריך אותכם בבחירת משחקי חשיבה שמתאימים לגיל של ילדיכם וכמובן בהתאם לצרכים שלהם. בנוסף, בסקירה הזו תוכלו למצוא מגוון ענק של המלצות למשחקים הכי טובים שלנו. אז בואו נתחיל 😊

לנוחיותכם, תוכלו להשתמש בתוכן העניינים שלפניכם כדי לקפוץ לפסקה שהכי רלוונטית לכם, או פשוט ליהנות מכל המדריך.

תוכן עניינים

איך משחקי חשיבה עוזרים לילדים להתפתח?

משחקי חשיבה לילדים הם דרך מצוינת לעזור לילדים שלכם בהתפתחותם. כמו שאמרנו, המוח של ילדיכם גמיש מאוד והוא גדל בקצב מהיר. ככל שהילד צעיר יותר, כך קל יותר ללמד אותו דברים מסוימים. זו הסיבה שילדים שלומדים שפה משנית בגיל צעיר נוטים יותר לשמור עליה יותר מאשר אנשים בוגרים שמנסים ללמוד שפות חדשות בשלב מאוחר יותר בחיים.

משחקי חשיבה הם דרך נפלאה לעזור לילדים שלכם לפתח את המוח שלהם ולעזור לו להתפתח בצורה תקינה. זה יכול לעזור לחזק מיומנויות מסוימות כמו זיכרון, מהירות, מוטוריקה, אסטרטגיה, חשיבה מתמטית ואפילו לשפר את הריכוז.

ילדות משחקות בפזאל יחד

סוגי משחקי חשיבה לילדים – דעו מה מתאים לילדיכם

אז ככה, משחקי חשיבה – זה מונח מאוד רחב שכולל המון סוגים של משחקים. כל משחק חשיבה עובד על מיומנויות אחרות. לצורך העניין, אצלנו תוכלו למצוא משחקי חשיבה שעובדים על מספר מיומנויות במגביל, ויש גם משחקים פשוטים יותר – שמתמקדים בפיתוח מיומנות אחת.

לדוגמה, אפשר לומר שמשחקי אסטרטגיה הם נגזרת של משחקי חשיבה, ובתוך משחקי אסטרטגיה תוכלו למצוא סוגים שונים של משחקים. דוגמה נוספת היא משחקי הרכבה, זיכרון, פאזלים ועוד. כדי לבחור לילדיכם את המשחק הכי נכון לו – אתם צריכים להבין את החוזקות והחולשות שלו, כשהמטרה תהיה כמובן לחזק את החולשות, אבל עדיין לתת לו את התחושה של התגמול וההצלחה המיידית. יש משחקים לדוגמה שעובדים על מהירות תגובה, משחקי חשיבה תחרותיים, משחקי חשיבה שדורשים שיתוף פעולה, משחקים שעובדים בעיקר על הרחבת הידע, כמו טריוויה ועוד. אם אתם שמים לב, שהילד שלכם מתקשה לשמור על ריכוז להרבה זמן, אז במקרה כזה כדאי לבחור במשחקי חשיבה עם סבבים קצרים, שיתנו לו להרגיש תחושת הצלחה ולא תסכול ברגע שהוא מאבד את הריכוז.

בנוסף, חשוב לזכור להתאים את המשחק ליכולות של הגיל שלו – אל תדאגו… אנחנו נגיע לכך בהמשך המאמר, כך שבסיום תוכלו לבחור את משחק החשיבה המושלם לילדיכם.

מהם היתרונות של משחקי חשיבה לילדים?

משחקי חשיבה יכולים להיות הרבה יותר מזמן איכות כיפי. הם יכולים להיות גם דרך מצוינת לאמן את המוח של ילדיכם ולחזק שרירים שונים במוח, כולל זיכרון וכישורי חשיבה שונים. איך מרי פופינס אמרה?

"In every job that must be done there is an element of fun. You find the fun ,and – SNAP – the job’s a game!"

במילים אחרות ופשוטות יותר, הלמידה תמיד קלה יותר כשזה כיף; ומשחקי חשיבה גורמים ללמידה של מיומנויות אלה להיראות כלא יותר ממשחק מהנה. ייתכן שהילדים שלכם אפילו לא יבינו שהם בונים מיומנויות חשיבה בתהליך הזה – בין אם זה לשמור על קשב, לשפר את הזיכרון ולהגביר יכולות את השליטה העצמית, הכל באמצעות משחקים מעניינים שהם נהנים לשחק בהם, חלום, לא? 

אז מה היתרונות הגדולים שהילדים שלכם ירוויחו משעת משחק קבועה ביום? הנה כמה מהם – אגב, הכול מבוסס על מחקרים שנעשו במהלך השנים האחרונות! 

#1 שיפור יכולות פתרון בעיות

בדרך כלל, המטרה של רוב אתגרי החשיבה וחידות היא למצוא פתרון לבעיה מסוימת. כלומר, הילד שלכם יוכל לנצח רק אחרי שיבין מה הפתרון וכיצד ליישם אותו נכון. לכן, משחקי חשיבה (לכל גיל) עוזרים לשפר את יכולת החשיבה הביקורתית של הילד. בנוסף, ילדיכם רוכש סובלנות, נחישות, התמדה. במשחקי החשיבה של פוקסמיינד, ילדיכם ילמד כיצד לפרק בעיות מורכבות לחלקים קטנים וכך למצוא את הפתרון מהר יותר ובקלות.  בנוסף, הילד משיג תחושת ניצחון כאשר הוא מצליח לפתור חידה נכון. זה תורם המון להגברת ביטחון העצמי.

#2 שיפור מיומנויות מוטוריקה עדינה

שיפור המיומנויות המוטוריות הוא שלב התפתחות חשוב אצל ילדים שמתחיל בדרך כלל עוד לפני שהושגה היכולת להחזיק פריטים ביד, כלומר ממש מגיל 0 – עד גיל שנה. משחקי חשיבה והתפתחות יכולים לעזור להאיץ את תהליך הלמידה. כאשר ילד מחזיק בכלי המשחק ומשתמש בהם כדי לשחק, הדבר משפר בסופו של דבר את יכולתו לתפוס ולהרפות חפצים, וזה נכון ורלוונטי במיוחד לפעוטות. בנוסף, זה משפר את תיאום העין-יד שלהם. למשחקי קופסא שדורשים החזקת פריטים יש השפעה חיובית על מיומנויות מוטוריות עדינות כמו מהירות, דיוק, הבנה של מרחב ומיקום ועוד.

#3 משחקי חשיבה משפרים פלאים את יכולות הריכוז

על מנת להשלים בהצלחה משחק חשיבה של פוקסמיינד, הילד שלכם יצטרך להשתמש ביכולות ריכוז גבוהות. משחקי חשיבה רבים יכולים לעזור לשפר את טווח הקשב ועל ידי שינוי רמות קושי של המשחק תוכלו להרחיב עוד ועוד את הטווח. ברגע שאתם שמים לב שהילד משחק בנחת ברמה מסוימת, תוכלו להגביר את הקושי וכך לעורר את המוח ולאמן אותו לבנות מיומנות קשב. המטרה של משחקי חשיבה היא בין היתר להפעיל את המוח, מה שמוביל לכך שהוא יהיה בהמשך חד וערני יותר. אם תקפידו שילדיכם ישחק במשחק חשיבה כל יום במשך לצי שעה לפחות – אתם תראו כיצד יכולות הריכוז, הקשב והזיכרון משתפרים באופן מדהים.

#4 משחקי חשיבה תורמים לפיתוח מיומנויות חברתיות

כמו שכתבנו בתחילת המאמר, יש כל מיני סוגי משחקי חשיבה שילדיכם יכול ליהנות. בעוד שיש משחקים שמיועדים למשחק עצמאי – יש כאלה שמיועדים לקבוצות. משחקי חשיבה שדורשים שיתוף פעולה, יוכלו לעזור לילדיכם לפתח את היכולת לשתף פעולה, לתאם ולהוביל מהלכים. רוב משחקי החשיבה לילדים, במיוחד כאלה שהם מרובי משתתפים מיועדים לבחון את הכישורים החברתיים של הילד. תוכלו לנטר ולשפר את הכישורים החברתיים והרגשיים של ילדיכם ולזהות בעיות התנהגות כבר בשלב מוקדם, כך שיהיה לכם זמן לעבוד ולפתח את יכולות התקשורת שלהם.

#5 משחקי חשיבה משפרים יכולות קוגניטיביות ו-IQ

אז כפי שניתן להבין עד עכשיו, משחקי חשיבה יכולים לעזור לפתח מיומנויות רבות, בניהם גם מחקר (הילד שואל שאלות, חוקר חידה ועוד), כישורי שפה, יכולות קוגניטיביות ויכולות יצירתיות. על פי מחקר שנערך על ידי מדענים מאוניברסיטת קווין מרי בלונדון ומהאוניברסיטה מכללת לונדון, חלק ממשחקי חשיבה לילדים יכולים לעזור למוח להיות זריז יותר ולפתח את החשיבה האסטרטגית שלהם.

במחקר המדובר, שתי קבוצות של ילדים נבחרו לשחק בגרסאות שונות של משחק חשיבה. קבוצת הילדים השלישית שיחקה משחק קופסא פשוט שלא דורש יותר מדי חשיבה. במחקר גילו, שהקבוצות שיחקו במשחקי חשיבה מורכבים היו מהירים ומדויקים בביצוע כל מיני משימות שדרשו גמישות קוגניטיבית בהשוואה לקבוצה ששיחקה במשחקי פשוטים.

#6 משחקי חשיבה זו דרך מדהימה להעביר זמן

ואחד היתרונות הגדולים של משחקי חשיבה לילדים זה שפשוט מדובר בדרך נפלאה להעביר את הזמן יחד עם האוצר היקר לכם. משחקי חשיבה לא דורשים מכם הרבה מאמץ, אלא רק תשומת לב ושיתוף פעולה, אתם לא צריכים לצאת מהבית, אלא פשוט לשחק בנוחות בסלון, או בחדר הילדים ולראות כיצד הילד שלכם לומד כל פעם מחדש דברים חדשים.

משחקי חשיבה הם דבר חשוב במיוחד בעידן הנוכחי. הרבה הורים מתפשרים ומתקינים כל מיני אפליקציות ומשחקים שמתיימרים להיות משחקי חשיבה, אבל למען האמת – אלה משחקים שרק יכולים להחריף בעיות, לתרום לניתוק חברתי ולעודד הפרעות קשב וריכוז. לעומת זאת, משחקי קופסא של פוקסמיינד יוכלו לתת לכם זמן איכות, מבלי שהילד דבוק למסך ולספק לו המון ערך מוסף מאשר משחק חשיבה צבעוני ומהבהב בטלפון.

משחקי חשיבה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

אם משחקי חשיבה יכולים לעזור לילדים לפתח את הכישורים הקוגניטיביים שלהם, אז הגיוני שהם יכולים להיות שימושיים לילדים עם ADHD. מכיוון שהפרעת קשב וריכוז היא בעצם הפרעת תפקוד ניהולי המשפיעה על זיכרון, גמישות קוגניטיבית וכישורי חשיבה, זה סך הכול הגיוני לחשוב שמשחקי חשיבה יכולים לעזור עם המצב.

איך תדעו אם הילד שלכם בכלל סובל מהפרעות קשב וריכוז?

  • האם אתם צריכים להזכיר להם לעתים קרובות לעשות את המטלות שלהם או לאסוף את החדר שלהם?
  • האם ילדכם שוכח לצחצח שיניים או להגיש שיעורי בית כשהוא חוזר לבית הספר?
  • אלו הן הבעיות הנפוצות שהורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז מדווחים עליהן.
  • אולי לילד שלך יש גם בעיות עם אימפולסיביות יתר.
  • האם הם מדברים בלי לחשוב קודם?
  • האם הם קוטעים אחרים לעתים קרובות?

 

 

הטיפולים הנפוצים בהפרעות קשב וריכוז כוללים תרופות ממריצות, שעשויות להיראות כמשהו שסותר את מהות הפרעת קשב וריכוז, שכן כאשר מסתכלים על הילדים הללו נראה שהדבר האחרון שהם צריכים הוא חומר ממריץ.  מכיוון שהמוח שלהם כבר פעיל יתר על המידה, זה עשוי להפתיע אותכם לדעת שמשחקים ואתגרי חשיבה יכולים לעזור להם עם התסמינים ולהפחית אותם בצורה ניכרת!

כתבנו על כך מאמר על משחקי חשיבה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז עם המלצות מיוחדות, תוכלו לקרוא על זה כאן.

משחקי חשיבה לפי גילאים – סקירה מלאה

משחקי חשיבה עד גיל שנה

במהלך השנה הראשונה לחייו של ילד, מוחו יכפיל את גודלו. חלק גדול מגדילה זו מתרחש בחלק במוח הנקרא המוח הקטן. חלק זה אחראי על ההתפתחות הגופנית והמוטוריקה. התפתחות זו עוזרת לתינוקות ללמוד לשלוט בגופם ובתנועתם. הם לומדים להרים את הראש, להתהפך, לתפוס חפצים ואפילו לעמוד. בינתיים, קליפת הראייה, החלק במוח שעוזר לנו לראות, משתנה במהירות, והתינוק שלכם מתחיל לזהות פנים. לאחר מכן, המבנה הלימבי, החלק במוח השולט ברגשות ובזיכרון לטווח ארוך, מתחיל להתפתח, ועוזר לתינוקכם להיות מודע יותר לעולם הסובב אותו.

פיתוח כישורי חשיבה אצל פעוטות עד גיל שנה

במהלך שנתו הראשונה, התינוק שלכם מתחיל ללמוד על רעיונות חשובים כמו סיבה ותוצאה. הוא גם מפתח תחושת ביטחון, מעבר לזה…תצטרכו להתאזר בסבלנות, אתם עדיין לא תוכלו לדעת אם הוא האיינשטיין הבא, אבל יש כמה דברים שאתם כן יכולים לעשות.

מה אתם יכולים לעשות כדי לעזור:

תינוקות ופעוטות לומדים דרך משחק. כשהתינוק שלכם מפיל את המפתחות שלכם, למשל, הוא רוצה לראות איך תגיבו. שחקו יחד איתו כדי לעודד אותו לחקור וללמוד. היו מאוד סבלניים ועם חוש הומור כשאתם משחקים עם התינוק שלכם. דבר נוסף, תוכלו כבר עכשיו להתחיל לקנות צעצועי חשיבה והתפתחות שמיועדים לגיל הרך, מדובר בעיקר בצעצועי עץ שמאפשרים להם לפתח מיומנויות של מוטוריקה גסה בשלב הזה. לקריאה נוספת והמלצות על צעצועי התפתחות לגיל שנה לחצו כאן.

 

הנה כמה דוגמאות למשחקי פוקסמיינד שיוכלו להתאים לשלב הזה:

משחקי חשיבה לגיל שנתיים עד גיל 3

בין הגילאים 2 עד 3 המוח של הפעוט שלכם מתפתח בקצב מדהים. השיפורים במיומנויות החשיבה, הלמידה והזיכרון שלהם נותנים להם כל מיני דרכים חדשות לשחק, לחקור ולהביע את דעותיהם. זה יכול להיות די מפתיע כשהפעוט שלכם מבקש משהו בשם שלא ידעתם שהוא יודע. וזה לא רק מילים שהם קולטים. בשלב זה המוח שלהם הוא כמו ספוג: סופג את האופן שבו אנשים פועלים זה כלפי זה; זוכר מקומות ופנים שהם ראו בעבר; לומד איך צעצועים קצת יותר מורכבים עובדים; מזהה רעשים, שירים וחרוזים מוכרים.

התפתחות גדולה נוספת בתקופה זו היא האושר שלהם לשחק בעצמם, כשהדמיון שלהם עוזר ליצור עולם מדומה. אם כי, הם עדיין יאהבו את הזמן משחק המשותף שלכם – הם יעדיפו לקחת אותכם לעולם של דמיון ופנטזיה.

 

כישורי חשיבה אצל פעוטות בין גיל שנתיים לגיל 3

  • מתחילים לספר סיפורים פשוטים.
  • סידור דברים בקבוצות ובזוגות, כמו מכוניות, חיות ונעליים.
  • נזכר במה שהם עשו אתמול, ולפעמים אפילו במשהו מרגש מלפני חודשים.
  • מזהים את עצמם במראה.
  • אומרים בבקשה ותודה
  • לדעת מה מגיע אחר כך בספרים האהובים עליהם – ולומר לכם מתי פספסתם עמוד!
  •  

מה אתם יכולים לעשות כדי לעזור:

מוחו הגדל של הפעוט שלכם זקוק למגוון רחב של חומרים מזינים כדי לתדלק את כל הלמידה שלהם במהלך השלב החשוב הזה. חשוב להזין אותם בתזונה טובה שכוללת אומגה 3 ולהקפיד כל יום לשחק איתם במשחקי חשיבה וצעצועים. הנה כמה מההמלצות שלנו: 

משחקי חשיבה לגיל 4

רוב הילדים עד גיל 4:

  • יכולים להגיד את השם הפרטי ושם המשפחה שלהם.
  • להבין את המושג ספירה ואולי לדעת כמה מספרים.
  • להבין טוב יותר מושגי זמן.
  • יכולים למנות כמה צבעים.
  • מבינים את ההבדל בין דברים זהים לדברים שונים.
  • מודעים למין שלהם ויכולים לזהות את מינם של אחרים.
  • הבינו שאירועים קשורים, למרות שהפרשנות שלהם לא תמיד הגיונית. לדוגמה, ילד עשוי להבין את ההיגיון שזכוכית עלולה להישבר אם פוגעים בסלע. אבל הוא או היא עדיין עלולים לזרוק את הסלע במחשבה שהוא לא ישבר הפעם (חשיבה קסומה).
  • לדעת את ההבדל בין פנטזיה למציאות. אבל הם עדיין משחקים "בהעמדות פנים", שהופכים ליותר ויותר יצירתיים. הם גם עלולים לטשטש פנטזיה ומציאות כאשר הם לחוצים או שיש להם רגשות קיצוניים. הם עלולים לפתח פחדים חדשים כתוצאה מהדמיון הפעיל שלהם.

 

מה אתם יכולים לעשות כדי לעזור:

בגיל הזה אתם כבר יכולים לאתגר את הילדים שלכם עם משחקים מעט יותר מורכבים ומהנים יותר. אנחנו ממליצים לכם ללכת על חוויות קסומות – משחקי חשיבה עם עלילה מעניינת שתגרום להם להיסחף לעולם של דימיון והנאה וכך לפתח ולחדד את כישורי החשיבה השונים. שימו לב לא לבחור במשחקים שדורשים טווח ריכוז רחב מדי, בגיל הזה הם עדיין זקוקים למשחקים עם סבבים קצרים, אחרת הם עלולים לחוות תסכול, בגיל הזה הם מגלים חוסר סבלנות כשדברים לא מתפתחים בקצב שהם מצפים. הנה כמה דוגמאות למשחקי חשיבה לגיל 4: 

משחקי חשיבה לגיל 5

ילדכם בגיל 5 יעבור שינויים רבים תוך זמן קצר. בגיל הזה הוא יפתח מיומנויות חדשות רבות וייהנה מכישורים חדשים. הם חושבים בדרכים חדשות, חווים רגשות מורכבים ולומדים כיצד להסתדר עם אחרים. כל תחומי ההתפתחות של ילדכם הצעירים קשורים זה בזה וההתפתחות בתחום אחד משפיעה על ההתפתחות בכל התחומים האחרים. כשאתם יודעים איך המוח שלהם עובד, קל יותר להבין מה אתם יכול לעשות כדי לתמוך בילדכם.

בגיל 5 הילד שלכם כבר:

  • בעל טווח קשב ארוך יותר
  • מדבר ביתר פירוט, תוך שימוש במשפטים ודקדוק נכון
  • אומר את רוב המילים בצורה נכונה
  • מובן בקלות על ידיכם, אחים, חברים וזרים
  • מספר סיפורים ארוכים יותר על אותו נושא
  • מספר סיפורים עם התחלה, אמצע וסוף
  • אוהב לספר בדיחות וחידות

מה אתם יכולים לעשות כדי לעזור להם:

החלק החשיבתי במוח של ילדכם הצעיר באמת מתפתח כעת והחיבורים של תאי המוח הופכים למורכבים יותר. המוח מפתח כעת כישורים החיוניים ללמידה ולהסתדרות עם אחרים. יש הרבה דרכים מהנות לתמוך בהם בשלב זה, אחת הדרכים היא כמובן באמצעות הקדשת זמן למשחקים. בגיל הזה תוכלו לאתגר אותם עם משחקים מאתגרים, חידות ולתת להם להרגיש ממש כמו "ילדים גדולים". זה השלב בו אנו ממליצים גם להזמין חברים ולשחק במשחקי חשיבה שיתופיים שיאפשרו לילדיכם לפתח גם כישורים חברתיים לצד היכולות הקוגניטיביות. אגב, כתבנו פוסט עם המלצות מיוחדות למשחקי חשיבה לגיל 5 – תוכלו לקרוא על זה יותר לעומק כאן  ובכל מקרה הנה כמה מהמשחקים האהובים: 

משחקי חשיבה לגיל 6

גיל 6 הוא גיל מיוחד ומאוד מרגש – ילדיכם ככל הנראה עולה לכיתה א! גם כשהילדים שלנו גדלים והולכים לבית ספר, חשוב להשקיע במשחקי פוקסמיינד שיעזרו לו לפתח את המיומנויות חשיבה, מיומנויות חברתיות ורגשיות. זה גיל בו הדמיון שלכם מפותח מאוד ויכול להרגיע למורכבויות שאפילו אנחנו המבוגרים, לא תמיד מבינים 😊

ילדיכם בגיל זה חברתי הרבה יותר, והוא יעדיף לשחק ביחד עם חברים ולא רק עם עצמו. שימו לב, שיכול להיות שאם יש לו צעצועים מיוחדים הוא עדין יתקשה לחלוק אותם, אבל אם מדובר במשחקי חברה שמערבים אלמנטים של חשיבה ואסטרטגיה – הוא ייהנה ואף ירצה מאוד לחלוק ולשחק יחד. משחקים עם יותר מדי חוקים יכולים לתסכל ילדים בגיל זה, ואם הם לא מנצחים, הם עשויים לקחת את זה קשה (זה גם הגיל בו האגו נותן את אותותיו חזק). לכן, דווקא משחקי שיתוף פעולה יכולים לתרום רבות בגיל זה.

 

ילדים בגיל 6 בדרך כלל:

  • יוכלו כבר לדבר משפטים שלמים ברציפות בלי בעיה
  • להתחיל לראות שלכמה מילים יש יותר ממשמעות אחת. זה עוזר להם להבין בדיחות ומשחקי מילים ולהתחיל להביע חוש הומור מורכב יותר.
  • הבנת מספרים
  • יכולת לספור לאחור

מה הילד שלכם צריך בגיל 6?

  • להתחיל לקרוא ספרים שמתאימים לגילם
  • להקריא מילים לא מוכרות
  • להתחיל לפענח חידות
  • לשחק משחקי אסטרטגיה מורכבים יותר

 

איך אתם יכולים לעזור לו?

  1. למדו אותם שמותר לטעות – בין אם זה דרך משחק, או לראות אותכם מנסים דברים חדשים – הכי חשוב זה ללמד את הילד להבין שטעויות זה חלק מהחיים ולהציג תגובה בריאה. כך תעזרו להם להבין שטעויות למעשה עוזרות לנו להשתפר וללמוד דברים חדשים, והדבר הכי חשוב – הוא לא לוותר.
  2. תנו לו הזדמנויות ללמוד ולחקור – בבית תוכלו לתת לו לשחק במשחקים חדשים ומעניינים או אפילו לתת לו לערוך כל מיני ניסויים "מדעיים". מומלץ להרחיב את האופקים גם בטבע, בין אם זה בפארק המקומי או בשמורת הטבע שהכי קרובה אליכם.
  3. תקראו ספרים ביחד – קריאה חשובה מאוד לילדיכם – להתפתחות האוריינות שלו. לאחר שהילד שלכם כבר ידע לקרוא מעט בעזרת השיעורים בבית ספר, בקשו ממנו להקריא בשבילכם סיפורים קצרים ושירים. 

משחקי חשיבה לגיל 7

כשהילדים מגיעים לגיל 7, הרבה הורים מרגישים שהחיים הופכים להיות קצת יותר קלים, אבל לא בטוחים מה הסיבה. ובכן, יש סיבה ברורה לשינוי המשמעותי הזה: וזה השינויים שנעשים במוח של ילדיכם בגיל הזה. השינוי הבולט ביותר הוא שהאונות הקדמיות והרקתיות השולטות בתפקודים קוגניטיביים גדלות מאו, יותר מאשר בכל זמן אחר בחיי אדם. ובאותו זמן האונות הללו יוצרות קשרים עצביים עם המערכת השולטת ברגשות. במילים אחרות ופשוטות יותר – גם החשיבה וגם מבחינה רגשית – יש שיפור משמעותי.

בגיל 7 הילד שלכם כבר…

  • יש לו תחושת זמן מוצקה. הוא מבין מונחים של שניות, דקות, שעות, ימים, שבועות, חודשים, עונות ולפעמים גם שנים.
  • מתחיל להראות העדפה לסגנון למידה. לדוגמה, חלק מהילדים אוהבים פעילויות יותר מעשיות, כגון ניסוי מדעי עם צבעים. אחרים אוהבים לעבוד באופן עצמאי ובשקט, כמו תרגול דרך כתיבה.
  • יכול לפתור בעיות מתמטיות פשוטות באמצעות אובייקטים (כגון ספירת חרוזים).

 

אז אם יש לכם ילד בן שבע, ראו את עצמכם כברי מזל – זה גיל כל כך נפלא להתפתחות. הילדים בשלב זה רעבים ללמידה ולחיים, אבל באותה נשימה חשוב לזכור שהמוח לא דואג לעצמו. אתם כהורים צריכים למלא את הרעב הזה עם משחקי קופסא של פוקסמיינד, שעובדים על אלמנטים של חשיבה, אסטרטגיה ושיתוף פעולה. מצאו את המשחקים שיוכלו לספק לילד שלכם מענה על הצרכים ההתפתחותיים, הנה כמה דוגמאות למשחקי חשיבה לגיל 7: 

משחקי חשיבה לגיל 8

בסביבות גיל שמונה, ילדים עוברים כמה שינויים התפתחותיים גדולים וקריטיים במוח, ואתם תראו את זה מתבטא בכמה דרכים שונות. עד לנקודה זו, התפתחות המוח שלהם התרחשה בעיקר במערכת הלימבית, או במילים פשוטות יותר, במוח ה"מרגיש", אבל, בסביבות גיל 8  אזור קליפת המוח הקדמית של המוח מתחיל להיכנס לעניינים – זה אומר שהם מתחילים לחשוב עם יותר מורכבות, הגיון, תחכום והבנה של הקשרים.

בגיל 8, ילדים בדרך כלל:

  • מפתחים מיומנויות חשיבה ביקורתית ומופשטת.
  • יכולים להמציא משחקים משלהם עם חוקים מסובכים.
  • להיות מיומנים בקריאה, כתיבה ושימוש בשפה בעל פה.
  • מתחילים לבטא מיומנויות יצירתיות באמצעות כתיבה, משחק, המצאה ועיצוב.
  • ישאלו שאלות רבות כדי לפתח נקודת מבט משלהם.
  • מתחילים לאסוף דברים ולפתח עניין בעולם מסביב
  • מפתחים מוסר, תחושה של מה נכון ומה לא נכון.
  • מפתחים תחרותיות.
  • מתחילים להבין משחקי מילים וחידות
  • מתחילים להיות סקרניים לדרך בה דברים עובדים וממה הם עשויים.

 

מה אתם כהורים יכולים לעשות?

גם בגיל זה, חשוב לא להזניח את הרעב שלהם ללמוד ולהזין אותו כמה שיותר. כהורים, תוכלו למצוא זמן איכות ביחד ולבקש מהם להקריא לכם סיפורים קצרים ואפילו להתחיל לקרוא ספרים מעט יותר מורכבים. כמו כן, חשוב גם בשלב זה להשקיע בזמן משחק משותף עם משחקי חשיבה מעניינים שיוכלו לעזור להם לפתח מיומנויות שונות: כמו חשיבה לוגית, אסטרטגית, מוטוריקה עדינה ועוד. הפכו את כל הפעילויות האלה לחלק משגרת היומיום של ילדיכם ומלאו אותה בהנאה.

הנה כמה מההמלצות שלנו למשחקי חשיבה לגיל 8:

משחקי חשיבה לגיל 9

אם יש לכם ילד בן 9 בבית, אתם בטח מוצאים את עצמכם המון פעמים מעורבים בשיחות ארוכות על הצלת לוותינים או האם צריך להוסיף יום נוסף לסוף שבוע. אתם בטח מרגישים שמחים וגאים לראות את הילד שלכם חושב על נושאים מסוג זה – ובו זמנית להיות המומים מההתלהבות שלהם מסוג הדיונים והשיחות שאתם מגיעים אליהם.

ילדים בגיל 9 מתבגרים מבחינה רגשית והופכים למתקדמים יותר מבחינה קוגניטיבית. בשלב הזה, גם אתם כהורים וגם הם – מודעים לחוזקות שלהם ולדברים שהם מצטיינים בהם. יחד עם זאת, גיל 9 הוא גם ההתחלה של גיל ההתבגרות – וזה יכול להרגיש לפעמים כמו רכבת הרים רגשית.

רוב הילדים עד גיל 9:

  • יודעים שלאובייקטים יש שימושים וניתן לקבץ אותם לקטגוריות שונות. לדוגמה: הם מכירים בכך שגזר הוא משהו שאפשר לאכול ושהוא סוג של ירק.
  • יכולים לקרוא ולהבין משפטים ארוכים ומורכבים.
  • יכולים להוסיף ולהחסיר מספרים דו ספרתיים.
  • מפתחים יכולות ארגון ותכנון
  • חושבים באופן עצמאי
  • משפרים את כישורי קבלת ההחלטות שלהם
  • יכולים לבצע משימות מורכבות

איך אתם יכולים לעזור להם:

עזור לילדכם בן ה-9 לשגשג על ידי עידוד שגרות ופעילויות מתאימות מבחינה התפתחותית.

קריאה בקול לילדיכם עדיין חשובה בגיל זה כדי לקדם את מיומנויות האוריינות והשפה. אל תוותרו על טיפוח האהבה לספרים. כמו כן, זמן משחק משותף עם משחקי מאתגרים, חידות ועובדות מעניינות יוכלו להעשיר את הידע שלהם. הנה כמה דוגמאות למשחקים מצוינים לגיל 9:

 משחקי חשיבה לגיל 10

הרבה אנשים מחשיבים ילדים בגיל 10 כבני נוער…אז בעוד שחלק מהילדים בגיל הזה בהחלט יתחילו להיראות ולהתנהג בצורה בוגרת יותר, אחרים יישארו יותר כמו ילדים – בין אם פיזית או רגשית. ילדים בני 10 הם מתבגרים בהתעוררות. הגוף והמוח שלהם עובר שינויים אדירים – זה יכול להיות מרגש ומבהיל באותה עת להורים.

בגיל 10 המוח של ילדיכם ממשיך להתפתח, תחומי העניין שלהם עשויים להשתנות במהירות, טווח הקשב שלהם הולך וגדל וכושר השיפוט שלהם משתפר. סביר להניח שבשלב זה, הם כבר מיומנים בקריאה/כתיבה ויכולים לדבר בצורה ברורה. הם מפתחים כישורי חשיבה מופשטים, חשיבה ביקורתית ויכולים לעקוב אחר הנחיות מפורטות, לתכנן תוכניות ולנמק בעיות. ילדים בגיל 10, צריכים להיות מסוגלים לקרוא ולהבין ספרים, לפתור בעיות מתמטיות כולל שברים, לעשות כפל וחילוק שכולל מספרים ארוכים ועוד.

בגיל 10 הילדים שלכם כבר:

  • מתמודדים עם אתגרים ובעיות מורכבות בבית ספר
  • עצמאיים יותר במשפחה
  • מתחילים לראות את נקודת המבט של אחרים בצורה ברורה יותר
  • יש טווח קשב רחב יותר

 

מה אתם כהורים יכולים לעשות כדי לתמוך בהם בגיל זה?

  1. בלו זמן עם ילדיכם, שוחחו איתם על האתגרים והבעיות שהם נתקלים בהם.
  2. עודדו את הילדים שלכם לשחק במשחקי קופסא ושולחן יחד עם חברים. ספקו להם משחקים מעשירים, שעובדים על פיתוח יכולות אסטרטגיות, היגיון וחשיבה.
  3. עזרו לילדכם לפתח את התחושה שלו לגבי נכון ולא נכון. דברו איתו על דברים מסוכנים שחברים עלולים ללחוץ עליהם לעשות כתוצאה מלחץ חברתי: כמו עישון לדוגמה.

הנה כמה משחקי חשיבה מומלצים לגיל 10:

5 טיפים נוספים שיעזרו לכם לבחור במשחקי חשיבה והתפתחות לילדיכם

אז כפי שניתן להבין, משחקי חשיבה חשובים בכל שלב התפתחותי – בין אם זה גיל חצי שנה או בגיל 10. משחקי קופסא וחשיבה יכולים להיות התשובה לזמן איכות משפחתי לצד למידה מהנה. מה שבאמת חשוב לשים לב אליו, זה שאתם בוחרים את סוג הנכון של משחק קופסא. אף אחד לא רוצה משחק שהופך להיות משעמם לאר זמן מסוים.

עם זאת, מה שקורה לרוב זה שאנשים מקבלים המלצות שחוזרות על עצמן, במקום לחקור על משחקים חדשים, או שהם פשוט לא יודעים איך לבחור את משחק החשיבה המושלם עבור הילד שלהם. ואם אתם חושבים להסתמך על ההחלטה של הילד שלכם, ובכן – הוא יכול להיות המום ממספר האפשרויות שעומדות בפניו, לכן חשוב שאנחנו ההורים נוכל לזהות מהי הבחירה הטובה והמדויקת ביותר עבורם.

אם אתם מתקשים למצוא משחק חשיבה טוב, אל תדאגו. יש הרבה דרכים למצוא את האחד – אתם יכולים לבקש המלצות מחברים, לבצע חיפוש באינטרנט או פשוט להיכנס לאתר שלנו, פוקסמיינד וליהנות ממגוון רחב של המלצות וטיפים. אבל גם אחרי כל זה, איך אתם מוודאים איזה משחק חשיבה מתאים לילד שלכם? יש כמה נקודות שאתם צריכים לזכור לפני רכישת משחק, אבל מה שהכי חשוב להימנע ממנו הוא למען האמת לא לחשוב על זה יותר מדי.

הנה רשימה של דברים שכדאי לקחת בחשבון בבחירת משחקי חשיבה לילדים: 

#1 האם המשחק מספיק מסקרן?

האם המשחק מספיק מסקרן כדי להשאיר את הילדים שלכם מרותקים עד לסיום? בנוסף, עליכם לשים לב למשך הזמן הממוצע של סבבה במשחק, שכן הוא עשוי להשתנות מדקה וחצי עד לחצי ואפילו שעה במשחקים יותר מורכבים. אם יש לכם ילדים קטנים, סביר להניח שתרצו לבחור משחקים עם טווח קשב יותר קצר ולספק תוצאות מהירות. אתם ממש לא רוצים להגיע למצב שהילדים שלכם משתעממים מהמחשק כי הוא ארוך מדי או בגלל שהוא פשוט לא מתאים ליכולות שלהם כרגע. מצד שני, ילדים גדולים יותר עשויים להעדיף משחקים שנמשכים זמן רב יותר.

#2 מיקוד וריכוז

מיקוד וריכוז זה גם היבטים שמאוד חושבים בבחירת משחקי חשיבה לילדים בגלל שהוא מסמל את היכולת להשאיר את כולם מעורבים ופעילים במהלך המשחק. האם המשחק שאתם רוצים לקנות מספיק טוב כדי שהילדים לא יאבדו את הריכוז? כדי לשמור על כולם ערניים ופעילים? אחרי הכול אף אחד לא רוצה להרגיש משועמם ועייף בזמן שזה התור של משתתף אחר. אם אתם מכירים את הילד שלכם בתור אחד שמשתעמם בקלות וקשה לו עם להמתין לתור שלו – אז אולי במצב כזה כדאי לשקול משחקים יותר ספונטניים בהם כל השחקנים משחקים יחד בו זמנית, כמו לדוגמה, הכבאים באים.

#3 נושא המשחק

אם הילד שלכם אוהב ז'אנר מסוים, אז לכו על משחק שעוקב אחר הנושא הזה. לדוגמה, בפוקסמיינד יש סדרת משחקים שקשורה להארי פוטר! אז אם אתם יודעים שהילד שלכם ממש אוהב משחקים מז'אנר הפנטזיה זה במיוחד בשבילכם. תוכלו לברר אם הילד שלכם לפני שאתם קונים איזה נושא מעניין אותם ובהתאם להעדפותיו לבחור עבורו את המשחק המושלם.

 

#4 תחרותי או לא תחרותי, זו השאלה

האם לילד שלכם יש רוח תחרותית? אם התשובה היא כן, אז אולי כדאי לחפש לו משחק שיאפשר לו להתמודד מול כמה משתתפים ולהתחרות בדרך לניצחון. זה לא דבר רע להיות מנצח יחיד 😉 אבל שימו לב, אם הילד שלכם דווקא נרתע מתחרויות ולוקח הפסדים בצורה קשה – אולי דווקא כדאי לבחור במשחקי חברה ושיתוף פעולה.

#5 מורכבות המשחק

המורכבות משתנה ממשחק למשחק וחשוב לזהות את המידה הנכונה עבור ילדכם. יש משחקים עם ספר חוקים עב כרס והרבה מה לזכור. משחקים אלו דורשים חשיבה מעמיקה ותכנון. יחד עם זאת, יש גם הרבה משחקים עם הנחיות קלות וחוקים יחסית פשוטים, כך שהכול תלוי בגיל וביכולות של הילד שלכם.

 

#6 מרחב למשחק  

זה אחד הפרמטרים שאנשים שבוחרים משחקי חשיבה לילדים כמעט לא לוקחים בחשבון. כמה מקום אתם מוכנים לספק למשחק? לצורך העניין, יכול להיות שאתם בכלל נוסעים לחופשה ומחפשים דרך להעביר את הזמן עם ילדיכם, אבל אז לא כל סוג משחק יוכל להתאים לכם. במקרה הזה, אתם תצטרכו לבחור במשחקי נסיעה, שהם לרוב מגיעים באריזות יותר קומפקטיות. לחילופין, תוכלו לבחור במשחקי חשיבה שכוללים רק קלפים ולא לוחות מורכבים עם המון "חיילים", קוביות או פריטים קטנים שיכולים ללכת לאיבוד.

 

#7 האם כלי המשחק מתאימים לילדיכם?

סעיף לטובת הילדים באותה מידה שזה לטובתכם. בין הדברים היותר מתסכלים שאפשר לגלות במשחקי חשיבה זה כל מיני דברים שמקשים על הילדים להתרכז במשחק עצמו. לדוגמה: אם המשחק כולל קלפים שהילדים צריכים להחזיק, אתם רוצים שהקלפים יתאימו לידיים הקטנות שלהם. אם למשחק יש קלפי שמגיעים בכל מיני צורות, או גדלים מוגזמים – כדאי שתשקלו פעמיים או שתוודאו שזה מתאים להם. אחרי הכול אתם רוצים שהילדים שלכם יוכלו להתמקד במשחק עצמו ולא להתעסק בדברים שוליים שרק יוציאו אותם מהריכוז.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שיש כל מיני משחקים שנועדו להיות קשים לביצוע ודורשים יד יציבה, אלה משחקים שנועדו לפתח מיומנויות מוטוריות וזה בסדר. פשוט חשוב לשים לב שעיצוב המשחק לא מפריע לשחקנים ושחווית המשחק תישאר מהנה לאורך כל הדרך.

 

#8 האם המשחק מאפשר להם לקבל החלטות ובחירות?  

החלק הכי טוב במשחקי חשיבה לילדים זה כשהם צריכים לקבל החלטות 😊 זה מאוד מעניין לראות את התהליך הזה מהצד וכיצד הם משתפרים מפעם לפעם. כמעט בכל משחק שתחליטו לשחק, אתם תרצו שהילדים שלכם יחשבו היטב כדי לבצע בחירות בדרך למטרה שלהם. לימוד אסטרטגיה הוא לא רק חלק חשוב בלמידה כיצד לשחק משחקים, אלא הוא גם מרכיב חשוב מאוד בפיתוח מיומנויות החשיבה הביקורתית שלהם. ככל שמדובר בילדים בוגרים יותר, כדאי לשלב כמה שיותר אסטרטגיה כדי לפתח את המנגנון הזה.

#9 תוודאו שזה משחק שאתם (ההורים) מוכנים לשחק בו

נשמע מוזר? למען האמת לא. כהורים, עלינו לשחק גם במשחקים האלה, אז אל תרגישו רע אם אתם רוצים לוודא שזה משהו שאתם מעוניינים לשחק בו. סך הכול לגיטימי שנהנה ממשחקים נעימים במרחב שלנו, גם אם זה מרגיש לנו קצת אנוכי.

כמו כן, אם אתם קונים משחקי חשיבה לילדים שמהנים גם בשבילכם, הסיכוי לשחק בהם גדל באופן דרמטי. ילדים קולטים הכל ואם אתם לא נהנים, הם יידעו, אז אם אתם יכולים להשיג משחק שגם הילדים שלכם וגם אתם תאהבו, למה לא?!

#10 אל תשכחו לאתגר אותם קצת

זה חשוב מאוד! אל תסתפקו רק במשחקים שיהיו להם קלים, המטרה היא לבחור במשחקים שתוכלו גם לעלות את הרמה ואת האתגר שבהם – וכך לשפר מיומנויות, יכולות וללמוד כל פעם משהו חדש. אל תבחרו רק במשחקים הקלים, ספקו לילדיכם אתגרים מעניינים שיוכלו לפתח את החשיבה שלהם בצורה מדהימה כל פעם מחדש.

כמה מילים אחרונות,

זו הייתה הסקירה שלנו על משחקי חשיבה לילדים. אנחנו מקווים שהמאמר הזה ישרת אותכם ושעכשיו אתם יודעים מה החשיבות של משחקים אלו בחיי ילדיכם וכיצד לבחור את המשחק המושלם עבור ילדכם. באתר של פוקסמיינד תוכלו למצוא מגוון ענק של משחקי קופסא – בניהם גם משחקי חשיבה, אסטרטגיה, חברה, משחקי קלפים ועוד. תוכלו להיכנס לקטגוריית המשחקים שלנו ולסנן סוג משחקים בהתאם לגיל הילד ולכישורים שאתם רוצים לפתח.

שיהיה בהצלחה ומשחק מהנה!

אולי יעניין אותך גם

צעצועים מומלצים לגיל 3

כהורים, הכי חשוב לנו זה לראות את ילדינו משגשגים, מאושרים ומגיעים לאבני דרך מרכזיות ומציגים את הניצוץ הבהיר של האישיות הייחודית שלהם. כשהם מגיעים לגיל

קרא עוד »
ילד יושב על הספה ומטיח את הבובה שלו בכעס

איך לגרום לילד להקשיב לכם?

ביקשת מהילד שלך לעשות משהו. בצורה מאוד רגוע. בצורה מאוד רציונלית. ובכוונה טובה. אבל פעולה, אתם מקבלים את המקבילה לילדים של צרצרים. דממת אלחוט. "אולי

קרא עוד »

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...