לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

איך ללמוד אנגלית – בקלות! (מדריך לילדים ונוער)

כהורים, אולי אתם לא מבינים כמה אתם יכולים לעשות כדי לתמוך בילדים שלכם להצליח ללמוד אנגלית.  זה נכון גם לילדים קטנים וגם למתבגרים. כשהם צעירים יותר – זה יכול להיראות קל יותר, בין אם זה באמעות דיבור איתם או באמצעות השגת צעצוע חדש שמדבר רק באנגלית שקניתם בטיול האחרון בחו"ל. אבל האמת, שיש הרבה דברים שאתם יכולים לעשות כדי לעזור לילדים שלכם ללמוד לדבר אנגלית – הרבה מעבר לתרגול או עזרה בשיעורי הבית. 

במדריך הזה, ריכזנו לכם את כל השיטות שיעזרו לילדכם ללמוד אנגלית בהצלחה. התמקדנו בטיפים שלא גורמים להרגשה שאתם לוחצים עליהם להצליח, מה שנוגד במיוחד כשלומדים שפה, שבה ביטחון עצמי וחוסר מודעות עצמית יכולים לעשות הבדל גדול להתקדמות. אז קדימה בואו נתחיל. 

תביאו להם גרסאות של הספרים שהם אוהבים באנגלית

קריאת ספר מוכר היא דרך מצוינת ללמוד אנגלית – ובכללי כל שפה. 
אם קריאה באנגלית היא משהו שילדכם רואה כמטלה, דרך קלה להפוך אותה למהנה יותר עבורו היא להביא לו את הספרים האהובים עליהם באנגלית. מספר מדהים של ספרים פופולריים תורגמו, וייתכן בהחלט שהספר האהוב עליהם נכתב באנגלית במקור. לדוגמה, מבין עשרת רבי המכר המובילים כיום בספרות – יייש כמה שתורגמו ישירות מאנגלית כולל, כמובן, הארי פוטר ואבן החכמים.
קריאת הספרים האהובים שלהם באנגלית לא רק אומרת שהם יתעניינו יותר בסיפור; זה גם הופך את פעולת הקריאה בשפה זרה להרבה יותר קלה. זה אומר שאם יש אוצר מילים שהם לא מבינים, הם לא יצטרכו להמשיך לרוץ למילון – הם יוכלו יותר בקלות להבין אותו מהקשר. קריאה של ספר באנגלית עלולה להיות מתסכלת, במיוחד אם אי הבנה מובילה אותך לאבד את חוט העלילה, אבל כשזה ספר שאתה כבר מכיר היטב, זה נהיה הרבה יותר פשוט. 

למדו איתם

אם האנגלית שלכם לא מדהימה ואתם גם רוצים ללמוד, אז זה שאתם לומדים באותו קצב – או שהילד שלך בסופו של דבר מתעלה עליכם  וזה יכול להיות משמח עבורו. אתם יכולים להשוות את אוצר המילים והמבנה של השפות השונות שאתם לומדים, להציב אתגרים אחד לשני ובאופן כללי להפוך את תהליך לימוד השפה לפעילות מהנה ומעט תחרותית, ולא למטלה.

בצעו משימות קלות באגלית והשתמשו באנגלית לדברים פשוטים

לדרוש מילדיכם לדבר איתכם באנגלית בזמנים קבועים – כמו ארוחות – הוא טיפ פופולרי, אבל זה יכול להרגיש מלחיץ עבורם, הן מבחינת הלחץ לעשות טוב והן מבחינת התסכול אם הם מתקשים להביע את עצמם במלואם. בשלבי למידה מוקדמים יותר, אולי אין להם מספיק אוצר מילים כדי להגיב כראוי, אז בסופו של דבר אתם עוקבים אחר שיחת ספר לימוד במקום לתקשר בצורה זורמת. זה ההיפך מלהפוך לימוד אנגלית  למהנה. במקום זאת, השתמשו באנגלית לדברים פשוטים באמת. לדוגמה, הנחיות בסיסיות שאינן דורשות תגובה, או שצריכות רק תשובה של כן או לא, יכולות להיות מועברות באנגלית. זה דברים כמו "אני הולך לקניות, האם תרצה לבוא איתי?" או "סבתא שלך באה מאוחר יותר" – אמירות המשתמשות באוצר מילים בסיסי ולכן ניתן בקלות להבין אותן. בדרך זו, הם עדיין מקשיבים ולכן לומדים, אבל זו לא הולכת להיות עבודה קשה עבורם. תחשבו על זה כמו לתרגל נהיגה: לא הייתם לוקח אותם על הכביש המהיר ומתעקשים שהם יסתדרו, אבל אתם יכולים לתת להם להתאמן על ידי נסיעה בכבישים שקטים לחנויות.
לאחר שהם צברו קצת יותר אוצר מילים, תוכלו לנסות לבצע משימות פשוטות גם באנגלית, כמו בישול או ספורט. משימות אלו כרוכות במגוון מצומצם יחסית של אוצר מילים שתוכלו להתרגל להגיד באנגלית.

ילד מחזיק אותיות אנגלית

אל תורידו אותם מלמידת שפות נוספות

אם אנגלית היא בראש סדר העדיפויות שלהם – וזו ללא ספק השפה הזרה השימושית ביותר ללמידה עבור חלק ניכר מאוכלוסיית העולם – אתם עלולים לחשוב על שפות זרות אחרות כהסחת דעת, ולעודד את ילדכם להתמקד באנגלית שלו. אבל זו תוכנית גרועה, מכיוון שגם לימוד שפות אחרות יכול למעשה להועיל לאנגלית של ילדכם. זה נכון לא משנה בני כמה הם. כן, תלמידים הלומדים מספר שפות בו-זמנית לפעמים יתבלבלו בין אוצר המילים, או – אם הם מאותה קבוצת שפות – יגמרו מדי פעם שילוב מוזר של השתיים. אבל שלוש שפות או יותר יעזור להם גם להשוות את האופן שבו השפות בנויות; למשל, אין כמו לדעת אנגלית, גרמנית ולטינית כדי להבין באמת איך מקרים עובדים. 

העבירו את הממשקים והנייד לאנגלית

מעבר אפליקציות לנייד לאנגלית הוא מקום טוב להתחיל בו.
 בהחלט יכול להיות שחלק מהאפליקציות כברירת מחדל מוגדרות כבר באנגלית, כך שלא תצטרכו להשקיע מאמץ רב בשינוים.
אם ילדכם אינו גיימר גדול, רעיונות אחרים כוללים חשבונות מדיה חברתית כמו פייסבוק או אפילו הגדרות כלליות של הטלפון הנייד שלו, אם הם בטוחים מספיק שהם עדיין יוכלו להבין כל דבר. 

אל תדאגו יותר מדי לגבי הטעויות שלהם

הדרך הטובה ביותר לגרום לילדכם לעולם לא לרצות לדבר אנגלית שוב היא לספר לו כל טעות שהוא עושה. כפי שכבר ציינו, מודעות עצמית היא קטלנית ללימוד שפות, והתבוננות מתמדת בעצמם על טעויות קלות היא דרך מצוינת לגרום להם להרגיש מודעים לעצמם. אחרי הכל, בעוד שהמטרה הסופית עשויה להיות אנגלית שוטפת ללא רבב, אין הרבה דוברי שפת אם שהאנגלית שלהם מלאה בטעויות; עדיף לתת עדיפות לילדך להיות מסוגל לתקשר בביטחון ובשטף, במקום להיות מסוגל לומר מגוון קטן בהרבה של דברים ללא שגיאות.
אז מה אתם צריכים לעשות אם יש טעות גדולה שהם ממשיכים לעשות? גישה אחת – שכדאי להסכים איתם מראש – היא לקלוט טעות אחת בכל שבוע. זה עוזר להם להשתפר מבלי לתת את הרושם שהם עושים כל כך הרבה טעויות שהם פשוט צריכים לוותר. 

2 ילדים יושבים על השולחן לומדים אנגלית

התמקדו באוצר מילים, לא בדקדוק

אם אתה מתכוונים לנסות למלא תפקיד ללמד אותם אנגלית לצד מה שהם לומדים בבית הספר, עדיף להתמקד ללמד אותם אוצר מילים ולא דקדוק. ראשית, הסיבה לכך היא שדקדוק נלמד הרבה יותר בקלות וביעילות בכיתה, במקום שאתם מנסים להסביר מה הם פעלים  בזמן שאתם בעצמכם מעט חלודים. מצד שני, זה בגלל שהמורה שלהם כנראה מלמד אותם דקדוק לפי תוכנית לימודים שהוגדרה בקפידה; אתם לא רוצים לבלבל אותם. 
אבל הסיבה העיקרית היא שלימוד דקדוק עוזר לכם לתקשר טוב יותר, אבל לימוד אוצר מילים עוזר לכם לתקשר יותר. 

צפו בסרטים וסדרות באנגלית

צפייה בסרטים וסדרות באנגלית היא דרך מצוינת ללמוד תוך כדי הנאה, וזה חל במיוחד על בני נוער. אם האנגלית שלהם עדיין לא מספיק טובה כדי לעקוב אחר העלילה, אתם יכולים לצפות בדברים באנגלית, אבל עם כתוביות בשפת האם שלכם. ברגע שזה קל מדי, העבירואת הכתוביות גם לאנגלית – מה שנותן לילדכם את ההזדמנות להבין מה נאמר פעמיים. וברגע שזה קל מדי, תסירו את הכתוביות לגמרי. רכישת סרטים ותוכניות טלוויזיה בטלוויזיה אמורה להפוך את כל זה לפשוט למדי, במיוחד אם הם דובבו מאנגלית מלכתחילה.
 אם הם צריכים להיאבק כדי להבין מה קורה, זה מפספס את הנקודה. כמו בספרים, בחירת הסרטים והתוכניות האהובים עליהם יכולה לעזור, שכן הם מכירים את קווי העלילה ולכן יוכלו להבין מה נאמר מתוך הקשר. 

למידה דרך כיף

משחקי קופסה מציעים אוצר של הזדמנויות לילדים ללמוד אנגלית בצורה מהנה ומעניינת. להלן כמה טיפים שיעזרו לכם לנצל את הפוטנציאל החינוכי של זמן משחק:

  1. התאימו את המשחק למיומנות –  קחו בחשבון את הגיל, תחומי עניין ורמת האנגלית הנוכלית של ילדכם בעת בחירת משחק. למתחילים – בחרו במשחקים מבוססי תמונות צבעוניות, אלה מציגים אוצר מילים בסיסי או הכרות עם אותיות וביטויים פשוטים כמו "יש לי תפוח!" "החתול שלי. לפיתוח אוצר מילים באנגלית אנחנו ממליצים את משחקי הקופסא של פוקסמיינד (ממש למטה תוכלו לראות דוגמאות) אלה מעוררים יצירתיות וחושפים את הילדים למגוון רחב של מילים בשפה האנגלית. 
  2. הפכו את זה לאינטראקטיבי ומעניין – אל תטילו ק את הקוביות! הפכו כל משחק לזמן שיעור באנגלית! הנה כמה דרכים לעשות את זה:
    1. קריינו את המשחק: תארו כל מהלך ופעולה באנגלית, תוך שימוש במשפטים פשוטים ברמה של הילד 
    2. עודדו שיחה -שאלו שלות פתוחות הקשורות לנושא המשחק. 
    3. תחגגו טעויות – השתמשו בטעויות כהזדמנויות ללמידה. תקנו ובעדינות את הגייה, הציעו מילים חלופיות והכי חשוב – שמרו על אווירה מפרגנת. 
    4. הרחיבו את הלמידה – לאחר המשחק, צרו כרטיסיות ממילות אומר המילים החדש שלמדתם! 

זכרו שהכי חשוב זה לשמור על הנאה ולא להפוך את זה לשיעור. משחקי קופסא הם מהנים, ועם קצת תוספת אנגלית זה בהחלט יוכל לחדד את היכולות שלהם ולפתוח להם הראש לשפה חדשה. 

משחק בננהגראמס באנגלית

שלחו אותם לקייטנה באנגלית

קייטנת קיץ יכולה להיות גם דרך רגועה ומהנה ללמוד אנגלית. האלמנט בשפה האנגלית יכול להיות בצורה של שיעורים מובנים, או, אם כישורי השפה שלהם מתקדמים מספיק, הם עשויים לבחור ללמוד קורס אחר לגמרי, הנלמד באנגלית. אם אתם והילד אמיצים מספיק – אתם יכולים לשלוח אותם גם למחנה קיץ שנערך בחו"ל – כן זה יקר יותר, אבל תהיו בטוחים שמתי שהם יחזרו הם ידברו אנגלית בצורה מדהימה (ויכירו חברים מכל העולם). זה יאפשר להם לדבר באנגלית בביטחון ולשמור על קשר עם חברים חדשים. 

תרגילו אותם לשאול מה זה כל דבר בסביבה שלהם באנגלית

זה מתאים לילדים יותר גדולים – אבל בהחלט שימושי. בכל מקום שהילד נמצא, לדוגמה – נגיד הוא יושב על שולחן העבודה בחדר שלו, תרגילו אותו לבדוק איך אומרים כל דבר בסביבה שלו באנגלית. לדוגמה: איך אומרים שולחן באנגלית? כלי כתיבה? עיפרון? קלמר? מנורת שולחן? ואז בפעם הבאה במטבח, איך אומרים מזלג? צלחת? סיר? תבשיל? וכך הלאה. זו אחת הדרכים הטובות ביותר להגדיל את אוצר המילים ללא מאמץ, אם הילד קטן הוא יכול לשאול אותכם, אם הוא כבר גדול הוא יוכל גם לבדוק בעצמו באמצעות אפליקציית תרגום. 

אולי יעניין אותך גם

צעצועים מומלצים לגיל 3

כהורים, הכי חשוב לנו זה לראות את ילדינו משגשגים, מאושרים ומגיעים לאבני דרך מרכזיות ומציגים את הניצוץ הבהיר של האישיות הייחודית שלהם. כשהם מגיעים לגיל

קרא עוד »
ילד יושב על הספה ומטיח את הבובה שלו בכעס

איך לגרום לילד להקשיב לכם?

ביקשת מהילד שלך לעשות משהו. בצורה מאוד רגוע. בצורה מאוד רציונלית. ובכוונה טובה. אבל פעולה, אתם מקבלים את המקבילה לילדים של צרצרים. דממת אלחוט. "אולי

קרא עוד »

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...