לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

כלי נגינה לילדים – המדריך המלא להורה

לנגינה בכלי יש יתרונות רבים לילדים. מחקרים הראו שזה עוזר לשפר מיומנויות אקדמיות וחברתיות, מקדם משמעת ומגביר את ההערכה העצמית.1 בנוסף, השמעת מוזיקה יכולה להקל על מתח ולעזור לעורר הערכה לכל החיים למוזיקה. למד עוד על איך ומתי להציג סוגים שונים של כלים – ולטפח אהבה למוזיקה שנמשכת כל החיים.

אני זוכרת שאמילי ניגשה אלי וביקשה ממני לקנות לה פסנתר. היא הייתה רק בת 6, ומבחינתי פסנתר היה נראה כמו התחייבות גדולה מדי, בטח כשהילדה מחליפה תחביב כל יומיים, אין מה לעשות- זה השלב. אני לא אשקר, שבהתחלה ניסיתי להוריד אותה מרעיון. "למה שלא תלמדי על חלילית?" חייכתי אליה. אבל היא רקעה ברגלה ואמרה בנחישות – אני רוצה ללמוד על פסנתר אמא!

עברו ימים חלפו שבועות וזה היה נראה שאין לה שום כוונה לשחרר מזה. האמת? שהנחישות הזו הפתיעה אותי מאוד לטובה. אז החלטתי בשלב הזה לפעול. לקנות פסנתר זה לא עוד לא ריאלי (והיא עוד ביקשה פסנתר כנף לבן, יש לה טעם משובח), אז חשבתי אולי מאורגנית? שתראה אם היא באמת אוהבת את זה? אבל אז, חברה נתנה לי מספר טלפון של מורה לפסנתר, והיא המליצה לי לפני שאני קונה לה פשוט לתת לה כמה שיעורים פרטיים ולראות איך היא מגיבה. נכון, החיסרון שאין לה איך לתרגל בבית, ומצד שני, כמו שאמרתי פחדתי בשלב כה מוקדם להתחייב. קבענו עם המורה ואמילי הייתה בעננים. כל שיעור היא הייתה חוזרת מחויכת ומספרת לי בהתלהבות מה הם למדו. המורה אמר בגאווה שנראה שלילדה שלי יש כישרון טבעי, ושכדאי לי לשקול להשקיע בפסנתר בבית. וזה השלב שכבר אמרתי – אוקיי. לקחתי את אמילי איתי לחנות כלי נגינה ובחרנו פסנתר (התפשרנו על שחור כי הלבנים היו יקרים מדי). ומאותו רגע, אמילי לא הפסיקה להתאמן ולנגן. 

להגיד שלא היו רגעים קשים? שהיא לא רצתה לוותר? כן, בהחלט היו. אבל למזלי, יש לנו מורה נהדר שלימד אותה על כוח התמדה ומשמעת עצמית, גם כשקשה, ומעבר לזה שהיא מרוויחה מיומנות נהדרת ויצירתית – היא גם מרוויחה פה לא מעט שיעורים לחיים. 

אז קודם כל זה היה שיעור חשוב גם בשבילי – לא להטיל ספק בכל דבר, לא לכבות אותה על החלומות שלה, זה הרגל של מבוגרים, אם נגיד את האמת. אבל אנחנו צריכים לסמוך עליהם, והיום אני בהחלט רואה את היתרונות הרבים שיש בלימודי מוזיקה ובכלי נגינה לילדים ואני חושבת אולי להציע לאח הקטן שלה גם ללמוד על משהו, מה שהוא ירצה. אמילי לדוגמה ידעה מראש מה היא רוצה, אבל אני יודעת שיש ילדים אחרים שלא יודעים, או שבפעמים הראשונות הם מנסים ומתייאשים, אבל כאן נכנס התפקיד שלנו – ההורים, לא לוותר להם. לעזור להם למצוא את כלי הנגינה יכול להיות מסע, אבל לרוב כל אחד מוצא משהו שהוא מתחבר אליו. ואם לא – אז לא נורא. 

וכמובן, חשוב מאוד לדעת גם לא ללחוץ. לא על הרעיון של לנגן עם כמה שזה נשמע קוסם שהילד יהיה גאון מוזיקלי – זה לא מתאים לכולם. וגם אם הילד שלכם כן אוהב ומתחבר – אז חשוב לדעת גם לא ללחוץ יותר מדי באימונים, לא להגיד "אוי זייפת פה" למרות שיש לנו כוונה טובה שישתפרו, תשאירו את הדברים האלה למורים שלהם, אנחנו, התפקיד שלנו הוא לתמוך בהם. 

מה הגיל הנכון להתחיל לנגן בכלי נגינה?

אם אתם רוצים להכיר לילדכם כלי נגינה, עדיף לחכות עד גיל 5 בערך. זה בגלל שהילד חייב להיות מסוגל לשבת ולהיות בריכוז במשך חצי שעה. ילדים גדולים יותר מסוגלים גם לקבל את הרעיון שהמוזיקה לא תצא להם מושלם ישר, במילים אחרות – לעבור תהליך למידה.  בנוסף, ברגע שהילד שלכם מגיע לבית הספר היסודי, הם מפתחים את הטעם המוזיקלי שלהם, הם מסוגלים פיזית להחזיק את רוב הכלים בנוחות, ויש להם את כוח הנדרש באצבעות כדי לנגן.

התחלת שיעורים רשמיים מוקדם מדי (כאשר הם צפויים להשתעמם ולהיות מתוסכלים) יכולה למעשה להדוף את ילדיכם ממוזיקה. אם ילדכם מוכן לפני גיל 5, תדעו זאת לפי העניין הרב שלו במוסיקה, לדוגמה – כשהוא צופה במישהו מנגן בפסנתר או לבקש באופן שגרתי גיטרה או תופים.
בנוסף, כלים שונים נחקרים טוב יותר בשלבים שונים. הקסילופון הוא כלי ראשון נהדר שמתאים לפעוטות. גם חליל רגיל ופשוט יכול להיות הכנה לכלי נשיפה אחרים – אבל תתכוננו להרבה חפירות. ילדים יכולים להתחיל עם חליל ברגע שהאצבעות שלהם יכולות לכסות את החורים. אין לנסות כלי נשיפה ונשיפה אחרים לפני שהשיניים הקבועות של ילדכם נכנסות פנימה מכיוון שהם מפעילים לחץ על השיניים כאשר מנגנים עליהם, מה שעלול לפצוע את שיני החלב.

ילדכם יכול ללמוד פסנתר ברגע שהם יכולים להגיע למקשים,  ולמרות שחלק מהילדים יכולים להתמודד עם כינור בגיל צעיר, רוב המומחים מסכימים להמתין עד גיל 6 בערך כדי להתחיל בכלי מיתר. שימו לב שהמלצות אלו מיועדות למוכנות כללית. ההתפתחות האישית ורמת העניין של כל ילד יכולים להגיע בשלב מוקדם או מאוחר יותר.

חשיפת פעוטות למוזיקה

דמיינו לעצמכם את עיניו של הפעוט שלכם נוצצות כשהם מוחאים כפיים לצלילי קצב תוסס, או את הצחקוק המדבק שלהם מתפרץ במהלך שיר מטופש. זה הקסם של חשיפת ילדים צעירים למוזיקה – שער לשמחה, יצירתיות ואהבה לכל החיים לביטוי. אבל איך מטפחים את האהבה הזו כשידיים זעירות בקושי מסוגלות לתפוס כלי נגינה וטווחי הקשב מתעופפים כמו פרפרים?

תשכחו משיעורים מובנים וממכשירים מסובכים. במקום זאת, הפכו את הבית שלכם למגרש משחקים מוזיקלי. מלאו אותו בקצב ובחריזה: שרו יחד שירים מטופשים, מוחאים כפיים ורוקדים בכל הזדמנות. תאלתרו כלי נגינה –  צרו תוף מרים ממיכלים ממוחזרים, חבטו על סירים ומחבתות עם כפיות עץ, ותנו להם להתנסות בפסנתרי צעצוע או בקסילופונים.

זכרו, משחק הוא המפתח. הפכו את שעת האמבטיה לשירה, המציאו סיפורים עם אפקטים קוליים מוזיקליים, או ערכו מסיבות ריקודים בסלון. אמצו את המוזיקליות הייחודית שלהם: חלק מהפעוטות יאהבו לחגור תווים חזקים, בעוד שאחרים מעדיפים חקר שקט עם פעמונים וצלצולים. לכו בעקבותיהם, חגגו את היצירתיות שלהם, והכי חשוב, תהנו!

הנה כמה טיפים נוספים לעורר את החוש המוזיקלי מגיל צעיר:

הפכו את זה לשגרה: הקדישו רגעים יומיומיים קצרים לפעילויות מוזיקליות, גם אם מדובר רק ב-10 דקות של שירה לפני השינה.
גיוון הוא המפתח: חקור ז'אנרים שונים, משירי ערש קלאסיים ועד מנגינות ילדים אופטימיות. השתמשו בצעצועים ובובות כדי להוסיף עניין ויזואלי.
לשיר, לשיר, לשיר! גם אם אתם לא ביונסה, שתפו את ילדכם בשירה שלכם. שירים שאתם אוהבים לתינוקות, להמציא מילים מטופשות, או לעשות הרמוניה עם צלילים שונים – מה שזורם.
תנו להם לזוז! מוזיקה באופן טבעי מעוררת השראה לתנועה. עודדו ריקוד, נדנוד וקפיצה למקצבים שונים.
התחברו עם אחרים: השתתפו בשיעורי מוזיקה לפעוטות, הצטרפו לקבוצת שירה או צפו בהופעות מוזיקליות יחד. 

למה כדאי צעצועי עץ לילדים על פני צעצועי פלסטיק

כיצד להציג כלי נגינה לילדים?

אין דרך אחת מושלמת להציג כלי נגינה  לילד שלך. הגישה שלך צריכה להיות מותאמת לצרכים, תחומי העניין והיכולות של ילדך. ילדים שיכולים להתמקד זמן רב יותר ויש להם זיקה טבעית למוזיקה עשויים להשתפר עם כל שיעור. ילדים שפחות מתלהבים מלמידת כלי הנגינה עשויים להשתפר עם שיעורים שמכוונים יותר לגילוי וכיף במקום לפתח מיומנות – לפחות מיד. נסו ליישם את הטיפים  האלה כדי לעזור לילדך ללמוד כיצד לנגן בכלי ולפתח את הסקרנות שלו לגבי והנאה ממוזיקה.

הקיפו אותם במוזיקה

אחת הדרכים הטובות ביותר לגרום למוזיקאי מתחיל להתעניין בכלי נגינה היא להפוך את המוזיקה לחלק קבוע בחייו. כאשר ילדים נחשפים למוזיקה, הם לומדים מושגים מוזיקליים כמו קצב, מלודיקה ושינויים בגובה הצליל. אתגר אותם להשמיע צלילים עם הקול שלהם או עם פריטים ברחבי הבית. אם הם מעוניינים, תציעו להם כלי נגינה. אבל אל תכריחו אותם! כי זה יכול לגרום יותר נזק. ילדים נוטים יותר להיצמד למוזיקה אם זה מה שהם רוצים -ולא כשאנחנו דוחפים אותם יותר מדי.

תנו להם לבחור

הפסנתר או הקלידים, הגיטרה, התופים, הכינור, היוקלילי, או גיטרה חשמלית קטנה – תנו להם לבחור – כמובן מנקודת הנחה שזה כבר מתאים לגיל שלהם. כלי נשיפה מורכבים כמו סקסופון או  טובה יכולים להיות מסובכים לנגינה מכיוון שילדכם צריכים הרבה אוויר בריאות כדי להפיק צליל.  אבל אם לבו של ילדכם מתעקש על חליל או חצוצרה, תנו להם לנסות.

מצאו את המורה המתאים

מורה מיומן יבטיח שילדכם לומד טכניקות מתאימות. שימוש לא נכון בכלי נגינה עלול לגרום לפיתוח הרגלים רעים שעלולים להוביל לפציעות יד, גב או צוואר. שיעורים קבוצתיים לרוב יהיו מומלצים יותר, מהסיבה שהם מספקים לילדים סוציאליזציה וחברים חדשים, בעוד ששיעורים פרטיים מציעים יחס אישי אחד על אחד שבאמת עוזר לילדים לבנות מיומנויות. בקשו המלצות מחברים ומשפחה על מורים ובדקו ביקורות עליהם. 

הפכו את התרגול למהנה יותר

רוב המורים למוזיקה ממליצים לילדים בגיל זה להתאמן במשך 15 עד 30 דקות כחמש פעמים בשבוע. הגדר תזכורת והפוך אותה לחלק מהשגרה של ילדך. למרות שהתרגול צריך להיות רציני, חפש דרכים לתבל אותו. בצע חיפוש מהיר בגוגל אחר רצועת גיבוי (כמו מכשיר אינסטרומנטלי) שילדך יכול לג'אם איתו כדי לעזור לו להרגיש כאילו הוא מנגן עם להקה.

ייתכן שהרבה מהצעצועים המוזיקליים שלהם כבר מכילים את הרצועות האלה. מתופפים קטנים יכולים להתאמן על ספרים, או שאתה יכול להשתמש בגיר כדי לצייר צוות מוזיקלי בחניה שלך ולגרום לילדך לקפוץ לתווים כפי שאתה קורא להם. ואפילו גיטרת אוויר או נגינה בפסנתר על מקלדת נייר עוזרים לבנות זיכרון שרירים.

תתמכו בהם

כמו הרבה דברים בחיים, אנחנו בעצם לומדים מוזיקה מהטעויות שלנו, אז שלמות לא צריכה להיות המטרה. לספק את השירה, לרקוד, או להיות הקהל שלהם. הציעו משוב חיובי כמו, "אני שומע כמה קשה אתם עובדים על האקורד הזה." הימנע מביקורתיות יתר, ותן לילדך כל הכבוד כשהוא משיג את השיר הקשה הזה, אבל גם פשוט על המאמץ והכיף שלו עם המוזיקה.

ואם הם רוצים להפסיק בשלב מוקדם, דבר איתם כדי לברר מדוע. יכול להיות שהם משועממים או נאבקים, או שהם לא אוהבים את הכלי. למורה של ילדך יכול להיות גם כמה רעיונות להצית את העניין מחדש. אם הם לא מרגישים את הכלי, אפשרו להם לנסות אחרים. אין שום דבר רע בלטעום ליותר מאחד.

כלי נגינה לפי גילאים

כמו שאמרנו, מוזיקה מעשירה את הילדות כמו שמעט דברים אחרים יכולים. זה מעורר יצירתיות, מפתח מיומנויות מוטוריות ומטפח אהבה לביטוי עצמי. אבל כשזה מגיע לכלי נגינה, מאיפה מתחילים? עם ים של אפשרויות וידיים זעירות שצריך לקחת בחשבון, הבחירה הנכונה יכולה להרגיש מאתגרת. לא לדאוג ! עשינו לכם סדר עם כלי נגינה לילדים – מפעוטות ועד גיל 10.

פעוטות (בני 1-3):

קסיליפון, פעמונים, תופים: הכלים הפשוטים האלה עוסקים בחקירה וכיף. הם קלים לתפיסה, מייצרים סיפוק מיידי ומעודדים אותם לקור מקצב. חפשו סטים עם טקסטורות וצלילים שונים כדי לשמור על הקטנטנים בעניין.
פסנתרי צעצוע/קסילופונים: עם מקשים גדולים וצבעוניים, הכלים הללו מציגים מושגים בסיסיים של מנגינה וגובה. פעוטות יכולים להצית מנגינות פשוטות או להתנסות ביצירת מקצבים משלהם, ולהצית את הניצוץ המוזיקלי שלהם.

ילדים בגיל הגן (בני 4-5):

יוקללי: גיטרה קטנה זו בעלת ארבע מיתרים היא מושלמת לידיים קטנות. קל יחסית ללמוד אקורדים בסיסיים, והסאונד העליז שלו מטפח יצירתיות ושירה. בנוסף, יוקולילים מגיעים בצבעים ועיצובים מהנים, מה שהופך אותם למושכים מבחינה ויזואלית.
תופים: מערכת תופים אולי נראית רועשת, אבל ערכה קטנה וידידותית לילדים יכולה להיות מוצא פנטסטי לפיתוח אנרגיה וקצב. רק תתכוננו לקצת רעש!

גילאי גן בית ספר(גילאי 6-7):

פסנתר: ככל שהמוטוריקה העדינה מתפתחת, הפסנתר הופך לאופציה מעשית. הפריסה הוויזואלית שלו מסייעת בהבנת תווים וסולמות, והיא מטפחת מיומנויות מלודיה, הרמוניה ואימפרוביזציה. מקלדות עם מקשים מוארים יכולות להיות מרתקות במיוחד למתחילים.
כינור/צ'לו: לילדים בעלי כישורים מוטוריים חזקים ואוזן קשבת, כלי מיתר כמו כינור או צ'לו יכולים להיות אתגר נפלא. יש גם את כלי הנגינה הללו בגרסאות קטנות והתחלת שיעורים סביב גיל זה מניחה בסיס טוב לשליטה עתידית.
גיטרה: בדומה ליוקלילי, הגיטרה מציעה אפשרויות מלודיה ואקורדים. עם זאת, גודלו הגדול יותר עשוי להתאים יותר לילדים בקצה המבוגר יותר של טווח גילאים זה.

גילאי – 8 עד 10 

חצוצרה/קלרינט: כלי נשיפה ונשיפה אלה דורשים יותר מיומנות ושליטה בנשימה, מה שהופך אותם למתאימים לילדים גדולים יותר. הם מציעים מגוון רחב יותר של ביטוי מוזיקלי וניתן לשלב אותם בהרכבי להקה.
תופים (סט מלא): עם יותר קואורדינציה וסיבולת, ילדים בקבוצת גיל זו יכולים לסיים את לימודיהם למערכת תופים מלאה. זוהי דרך נפלאה לפתח קצב, תזמון וקואורדינציה.
כל כלי!: עד גיל זה, רוב הילדים כבר ידעו ויכירו את ההעדפות שלהם ויכולים לחקור כלים מורכבים יותר כמו חליל, סקסופון, או אפילו אפשרויות תזמורתיות כמו נבל או טובה.

כמה מילים אחרונות

את המדריך הזה לא חיברתי לבד, אלא בעזרת עצות מהמורה של אמילי לפסנתר שעזר לי מאוד, כי אני יודעת כמה זה יכול להיות קשה, ובכל מקרה – אני גם רוצה לעודד הורים וילדים להיכנס לעולם של המוזיקה. אז אני מקווה שהוא עזר לכם 🙂 

אין ספק שכמעט כל הורה היה רוצה שהילד שלו ילמד לנגן על כלי נגינה כלשהוא – יש לזה המון יתרונות במיוחד ברמת ההתפתחות. עם זאת, חשוב מאוד לא ללחוץ על הילדים ולאפשר להם לחקור את הכלים השונים. יכול להיות שכלי נגינה אחד לא יתאים להם, ושהם לא יאהבו אבל כלי נגינה אחר כן יעבד. עוד משהו קטן ולא פחות חשוב – תהנו! מוזיקה זה מסע, לא יעד. עודדו אותם להתנסות, לחקור לטעות וליצור מוזיקה כמ שהם אוהבים. עם כלי הנגינה הנכון וסביבה תומכת – ילדיכם יוכל לצאת למסע מוזיקלי יפיפה שיעשיר את חייהם באינספור דרכים. 

אולי יעניין אותך גם

צעצועים מומלצים לגיל 3

כהורים, הכי חשוב לנו זה לראות את ילדינו משגשגים, מאושרים ומגיעים לאבני דרך מרכזיות ומציגים את הניצוץ הבהיר של האישיות הייחודית שלהם. כשהם מגיעים לגיל

קרא עוד »
ילד יושב על הספה ומטיח את הבובה שלו בכעס

איך לגרום לילד להקשיב לכם?

ביקשת מהילד שלך לעשות משהו. בצורה מאוד רגוע. בצורה מאוד רציונלית. ובכוונה טובה. אבל פעולה, אתם מקבלים את המקבילה לילדים של צרצרים. דממת אלחוט. "אולי

קרא עוד »

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...