לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

פיתוח קשב וריכוז אצל ילדים – 4 משחקים שיעזרו להם להתמודד עם בעיות ריכוז

לילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) יש הרבה מתנות להציע לעולם. עם זאת, אחד האתגרים הגדולים ביותר בהתמודדות עם הפרעה זו הוא שילדים אלו נוטים להיפראקטיביות, לטווח קשב קצר ולמעשים אימפולסיביים שעלולים ליצור תסכול חברתי ובעיות התנהגות אם לא מטפלים באנרגיה חסרת הגבולות שלהם.  למרבה המזל, פעילויות רבות, בניהם משחקי קופסא – יכולים לשמש כ"ערוצים" לפריקת אנרגיה איכותית במיוחד עבור ילדים עם ביעות קשב וריכוז. כשבוחרים את המשחקים הנכונים, תוכלו לעזור לילד שלכם לפתח יכולות חדשות, לעמוד בקצב ולהצטיין באותו פעילויות פנאי כמו שאר בני גילם. חשוב לזכור כי ילדים רבים מבטאים את עצמם בצורה הטובה ביותר באמצעות משחק – ולמעשה, מאז ומתמיד משחקים שימוש כאבן היסוד לטיפול ופיתוח מיומנויות בניהם: ריכוז. המשיכו לקרוא כדי להכיר מקרוב את המשחקים הטובים ביותר לילדים עם קשב וריכוז.

תוכן עניינים

לפני שנתחיל, מה זה הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים?

הפרעות קשב וריכוז זה סוג של הפרעות נוירולוגית שהפכה להיות מאוד נפוצה בארץ והיא משפיעה על ילדים ובני נוער בכל מיני דרכים. זה בעיקר מקשה על ילדים להגיע למצב של תשומת לב לפרטים ויכולות הריכוז שלהם נמוכות. פעמים רבות זה מגיע בשילוב עם היפראקטיביות וחוסר סבלנות. ילדים עם בעיות קשב וריכוז עלולים להתפרש כ"בעייתיים" בבית, בגן או בבית ספר – יחד עם זאת, חשוב לציין שילדים עם הפרעות קשב וריכוז מגיעים עם המון מתנות ייחודיות ויש המון מפורסמים ואנשים מוכרים בעולם שאובחנו בילדות שלהם סובלים מהפרעת קשב וריכוז. 

ילד עם בעיית קשב וריכוז

מה הסימנים ואיך מאבחנים?

אם אתם חושדים שיש לילד שלכם איזה שהיא הפרעת קשב וריכוז – חשוב קודם כל להתייחס לגילו. לצורך העניין אם הילד שלכם מתחת לגיל 5 – אנשי מקצוע יהיו בשלב זה מאוד זהירים בנוגע לאבחון הפרעת קשב וריכוז מהסיבה הפשוטה שהרבה דברים קורים ומשתנים בשנים הללו, שלא תמיד קשורה להפרעה כזו או אחרת. יחד עם זאת, אם הילד שלכם הוא מעל גיל חמש, יש לבדוק אם הבעיות האלו מתמשכות וכיצד הן משפיעות על תחומים שונים בבית, בגן, בבית ספק, במשחק עם ילדים אחרים ועוד.

גם אם זה נראה שיש לילדיכם איזה שהיא בעיית התנהגות שאפילו משפיעה על תחומי החיים השונים – זה לאו דווקא נובע מהפרעת קשב וריכוז. לכן, לפני שאתם ממהרים לאבחן את הילד שלכם, חשוב לפנות לגורם מקצועי שיוכל לתת לכם חוות דעת וטיפול בהתאם. בכל מקרה, הנה כמה מהסימנים הנפוצים לבעיות קשב וריכוז אצל ילדים:

  • הילד לא שם לב לפרטים קטנים
  • נוטה לעשות טעויות "רשלניות" בשיעורי הבית. העבודה לא תמיד מדויקת.
  • הילד נוטה לקפץ מפעילות לפעילות…לא מצליח להתרכז או לסיים משימה אחת.
  • הילד לא מצליח לעמוד בזמנים ותמיד מאחר
  • נוטה לשכוח דברים, במיוחד שצריך לעקוב אחרי הוראות מאוד ספציפיות על מנת לסיים משימה.
  • נטייה לדיבור מהיר, קטיעת שיחות, חוסר תשומת לב בתקשורת מול אנשים
  • חוסר מנוחה כללי: אם אתם שמים לב שקשה לילדיכם לשבת בשקט, לשבת באופן כללי, רגליים מתנדנדות, עצבנות, ממש "מטפס על קירות".
  • אם ילדיכם מוסח דעת בקלות וקשה לו להתרכז לאורך זמן
  • חלימה מרובה בהקיץ.
  • הילד נוטה לא לסיים שיעורי בית או מטלות שאתם נותנים להם.
  • הילד לא מקשיב להוראות של גורמים סמכותיים
  • אם יש לו נטייה לאבד דברים – החל מארנק, עפרונות, ספרים, מפתחות, או טלפונים.
  • נוטה לצעוק הרבה או להתבטא בקול רועש מדי
  • אתם מרגישים שלא משנה כמה אנרגיה אתם פורקים לו – נשארים לו מאגרים אינסופיים
  • חוסר סבלנות כללי

 

איך משחקי חשיבה יכולים לעזור לילדים עם בעיות קשב וריכוז?

לילדים עם ADHD, משחקים מכל סוג זה דבר נהדר – רוב ההורים אוהבים להעסיק אותם עם פעילויות חוץ בה הם יכולים לפרוק את האנרגיה שלהם. אבל כאשר מזג האוויר או נסיבות אחרות מונעות זאת, משחקי קופסה יכולים להיות תחליף טוב. על אף שרבים בטוחים שמשחקי חשיבה מאתגרים עשויים ליצור אתגר אצל ילדים עם בעיות קשב וריכוז, כשעושים את זה נכון – זה מביא אפקט חיובי.

משחקי החשיבה של פוקסמיינד, יוכלו לעזור לילדיכם בכמה דרכים:

  • שיפור יכולות הזיכרון
  • שיפור תשומת הלב
  • הבנה עמוקה של השלכות
  • ציפייה להצלחה והתמודדות עם כישלון
  • פתרון בעיות
  • שמירה על סדר

יחד עם זאת, בעת בחירת משחק לילדים עם בעיות קשב וריכוז, ישנם מספר שיקולים חשובים שכדאי לקחת בחשבון:

קצב – משחקים שנעים במהירות טובים יותר

אסטרטגיהמשחקי אסטרטגיה עם אלמנט של חשיבה כדי לספק את רמת האתגר הנכונה

מרובה משתתפים – משחקים שניתן לשחק כמשפחה עוזרים לבנות מערכות יחסים

יתרונות של הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

למרות שזה עשוי להישמע לכם מוזר, שכן – המילה שמתארת זאת היא "הפרעה", יש לה המון יתרונות ויש לכך קשר גם למשחקים שתבחרו לילדיכם.

  1. אמפתיה – אחד היתרונות הבולטים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז זה שלרוב יש להם יותר אמפתיה והתכונה הזו לא נמצאת אצל כולם. ילדים אלה מסוגלים וירצו להתחבר מהר מאוד לאנשים.
  2. יצירתיות – רבים מילדים עם הפרעות קשב וריכוז הם בעלי חוש יצירתי גבוה מאוד. להרבה פסלים, מעצבים, ציירים, מוסיקאים ואמנים שונים יש הפרעות קשב וריכוז. לפעמים אתם תשימו לב שמשימות שדורשות יצירתיות וששאר חברתי הכיתה נכשלים בהם – הם החוזקה של ילדים עם הפרעה זו. זה בא לידי ביטוי ביצירות, באימפרוביזציה, יצירה ספונטנית, הצעת רעיונות חדשניים ועוד.
  3. התלהבות – התלהבות היא גם תכונה משותפת לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. דווקא בגלל שהם נוטים להשתעמם בקלות, הם יחפשו את המקומות הכי מלהיבים. הם יביעו סקרנות מהרבה דברים, גם אם זה לזמן קצר. פעמים רבות ילדי קשב וריכוז לומדים קצת על כל דבר מרוב התלהבות מה שהופך אותם למומחים בכל.
  4. עקשנות – ילדים עם הפרעות קשב וריכוז חשים פעמים רבות הצלחה בהשגת מטרה כלשהיא. לכן, פעמים רבות על אף שיהיה להם קשה להתמודד עם נושאים מסוימים, הם ירצו להתמודד עם בעיות, להתנסות במשימות שנראות הכי לא אפשריות כדי להוכיח שהם כן יכולים בניגוד לצפיות של האחרים. הם רק צריכים מעט סבלנות והבנה מהסביבה שלהם.

 

הנה עוד כמה מאפיינים של ילדים בעיות קשב וריכוז:

  • מיקוד יתר – אחת התכונות הכי נפוצות אצל ילדים ואנשים בוגרים עם ADHA זה היכולת להתמקד בצורה מאוד אינטנסיבית בדברים מסוימים. שימו לב, שלרוב אלה יהיו דברים שמעניינים אותם באופן אישי מאוד. לרוב עם ילד עם קשב וריכוז יציב מטרה שהוא רוצה להשיג – הוא יעשה את המקסימום כדי להשיג אותה, וזה יכול להתפרש לסביבה שלו אפילו כנטייה אובססיבית. תכונה זה יכולה להביא אותם להישגים מרשימים בתחומים שונים ויש להם פעמים רבות דרייב חזק יותר משאר הילדים. לכן, כשאתם בוחרים משחקי חשיבה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, חשוב שתלכו על תחומים שבאמת מעניינים אותם, ולא משחקים שלא ילהיבו אותם.
  • חוש הומור – אצל ילדים עם בעיות קשב וריכוז יש חוש הומור מצוין וככל שמתבגרים זה מורגש עוד יותר. יש לא מעט אנשים מפורסמים עם בעיות קשב וריכוז שהפכו להיות קומיקאים מוכרים מאוד. תכונה זו מקושרת גם ליצירתיות שידברנו עליהם קודם.
  • חוזק מנטלי – ילדים עם בעיות קשב וריכוז נאלצים להתמודד עם אתגרים חשבים ולכן עם הזמן הם לומדים לפתח חוסן נפשי מאוד חזק. הם יאלצו להתמודד עם ביקורת בלתי פוסקת מהחברה, מהמורים בבית ספר ומחברים לכיתה אבל יש בכך המון יתרונות שכן זה מחזק אותם והמכשולים הללו הופכים אותם בסופו של דבר לאנשים מאוד חזקים. 

מדוע משחקי חשיבה מתאימים לילדים הפרעות קשב וריכוז?

כדי להבין מדוע משחקי חשיבה כל כך מעולים לילדים – צריך להבין שיש משהו מיוחד במשחקי הקופסא הללו ששום פעילות אחרת לא יכולה להפיק – וזה להחזיק את תשומת הלב של הילדים!

כדי שילדים עם ADHD יתעסקו במשימה, משימה זו חייבת לספק תחושה של גירוי ותגמול מתמשכים. ילדים עם הפרעת קשב וריכוז אינם מתמודדים היטב עם שעמום ובוודאי שלא עם משימות ללא תחושת תגמול מיידי – בכל אלה, הם ימצאו את עצמם נאבקים כדי לשמור על רמות ריכוז לטווח הרחוק.

אנו בפוקסמיינד דאגנו לפתח גם כמה משחקים שמתאימים לילדים עם בעיות קשב וריכוז, משחקים שמספקים תחושת תגמול כדי לשמור על טווח קשב רחב. במשחקים שלנו תוכלו למצוא גם היבטים של תחרות, התרגשות מתמשכת, הסקרנות ותגמול מיידי.

 

מלבד העובדה שלמשחקי חשיבה יש פוטנציאל לשפר בעיות קשב וריכוז, יתרון נוסף זה שהם מפתחים עוד מגוון רחב של מיומנויות קוגניטיביות ומאתגרים את הילדים להפעיל את המוח בדרכים יצירתיות במיוחד.

משחקים מומלצים לילדים עם בעיות קשב וריכוז

החדשות הטובות הן, שאנו בפוקסמיינד מציעים לכם משחקי קופסא שמתאימים גם לילדים עם בעיות קשב וריכוז. הדגש במשחקים הללו שהם קצרים ולא דורשים ריכוז לטווח הרחוק, כך שילדיכם לא יצטרך לחוות תסכול רב. הנה כמה מההמלצות שלנו:

#1 דאבל במפרץ ההרפתקאות 

דאבל מפרץ ההרפתקאות הוא משחק מצוין לילדים עם בעיות קשב וריכוז. הוא כולו מתמקד במהירות, ריכוז וכושר הבנה, מה שהופך אותו למתגמל מאוד. המטרה במשחק היא למצוא את הסמל המשותף לפני השחקנים האחרים. איך בדיוק משחקים?

  1. כל המשתתפים הופכים את הקלף שקיבלו באותו זמן. של משתתף צריך להיות המהיר ביותר כדי לזהות את הדמות המשותפת לקלף שלו ולקלף שגלוי בערימה המרכזית.
  2. החשקן הראשון שמצליח למצוא את הדמות המשותפת לקלף שלו ולקלף שבמרכז השולחן, קורא בשם התמות ואחר כך לוקח את הקלף המרכזי, אותו הוא צריך להניח על הקלף שלו. כך למעשה הוא משיג קלף חדש ובאותו זמן חושף קלף נוסף בערימה המרכזית. המשחק ממשיך עד שכל הקלפים הערימה נגמרים ונלקחים על ידי המשתתפים.
  3. איך תדעו מי המנצח? כשלא נשארים קלפים בערימה המרכזית השחקן המנצח הוא זה שהשיג את מספר הרב ביותר של קלפים. 
משחקי קלפים שילדים אוהבים
ד"ר יוריקה משחק קופסא לילדים עם קשב וריכוז

#2 ד"ר יוריקה

עוד משחק נפלא שאנחנו ממליצים מאוד לילדים עם בעיות קשב וריכוז. עליכם לעזור לד"ר יוריקה להכין את התרכובות שלו! עליכם להעביר את הכדורים הצבעוניים ממבחנה למבחנה בלי לגעת באמצעות הידיים! ככה תצליחו ליצור את הנוסחה המתאימה. מי שמצליח להגיע לפתרון הנכון במהירות גדולה צועק בקולי קולות "יוריקה" וזוכה בקלף! עליכם להשתמש בהיגיון, חשיבה מהירה והבחנה חזותית כדי ליצור נוסחה מדויקת. המשחק מתאים לבעיות קשב וריכוז בגלל מהירות המשחק והוא יוכל לפתח חשיבה מהירה והיגיון. 

 

אם אתם רוצים לקרוא עוד על המשחק, מוזמנים להיכנס לביקורת על ד"ר יוריקה >> 

#3 מאצ' מדנס

מאצ' מדנס הוא משחק של פוקסמיינד שוכלו טירוף! הוא מתמקד בתחרות על מהירות, זריזות ידיים וכוח הבחנה. מי הזוכה? השחקן הכי מבריק! 😊 המשחק כמגיע עם חפיסת קלפים וקוביות, כשעל כל פאה מופיעה צורה שונה. השחקן הראשון שיצליח לסדר את כל הקוביות כך שתתאים באופן המושלם ביותר לזו שמופיעה על הקלף – הוא הזוכה!

המשחק עובד על כושר ריכוז ומהירות – לכן הוא מתאים מאוד גם לילדים עם בעיות קשב וריכוז. איך משחקים? מניחים את חפיסת הקלפים במרכז השולחן ומחלקים לכל משתתף סט זהה עם 5 קוביות. התחרות מתחילה עם הפיכת הקלף העליון, כל השחקנים באותו זמן מנסים להתאים את הקוביות שלהם לדוגמה שעל הקלף, כמובן שחשוב לעשות את זה כי מהר שאפשר. מי שהצליח ליצור את הדוגמה הטובה ביותר מקבל את הקלף והזוכה בסוף המשחק הוא זה שאסף את כמות הקלפים הגדולה ביותר.

מאץ' משחק לילדים עם בעיות קשב וריכוז
החצי השני משחק לילדים עם בעיות קשב וריכוז

#4 החצי השני

החצי השני – האם אתם תהיו אמיצים מספיק כדי ליצור מפלצת?

במשחק חשיבה זה השחקנים צריכים להשלים כמה שיותר מפלצות על ידי תיאור חצי המפלצת לשחקנים שבידיהם החצי השני. אפשר להשתמש בקלפים בכל מיני דרכים כדי לחזק יכולת הקשבה, זיכרון והבעה תקשורתית – כל אלה מיומנויות שחשובות מאוד לפתח אצל ילדים עם בעיות קשב וריכוז.

איך משחקים?

  1. ראשית יש לערבב את חפיסת הקלפים ולאחר מכן לחלק 5 קלפים לכל שחקן. השחקנים צריכים לבחון את הקלפים בידיהם (בלי לחשוף אותם לאחרים!). הניחו את יתרת הקלפים במרכז השולחן – אלה ישמשו כקופה.
  2. בשלב הבא, כל שחקן בתורו צריך לבחור חצי מפלצת מידו ולתאר אותה לשחקן אחר. יש לציין 3 תכונות של המפלצת שאת החצי השני שלה הוא מחפש על מנת ליצור מפלצת שלמה. אם לשחקן אכן יש את החצי השני של המפלצת המתוארת – אז עליו למסור אותו, ולשחקן שביקש את המפלצת זוכה בתור נוסף.
  3. אם תרצו לשחק באותו גרסה של החצי השני – זה מפלצת הזיכרון. השחקנים צריכים לחשוף כמה שיותר מפלצות שלמות. מי שמנצח זה שאסף את הכי הרבה מפלצות.

אם אהבתם את המדריך הזה, יכול להיות שיעניין אותכם גם: 

 

כמה מילים אחרונות,

בין אם הילד שלכם מאובחן עם הפרעת קשב וריכוז או שאתם רק חושדים – דעו שזה לא סוף העולם. ילדים עם בעיות קשב וריכוז הם יצירתיים יותר מהממוצע ונוטים להיות עם גאונות. בנוסף, היום יש פתרונות רבים וניתן לעבוד עם הפרעת קשב וריכוז וללמוד לתעל אותה בדרך המיטבית.

באתר של פוקסמיינד תוכלו למצוא מגוון רחב של משחקים שמתאימים גם לילדים עם ADHA. אנחנו מזמינים אותכם לשוטט באתר שלנו ולהכיר מקרוב את המשחקים הכי יצירתיים ומהנים שיש.

אולי יעניין אותך גם

צעצועים מומלצים לגיל 3

כהורים, הכי חשוב לנו זה לראות את ילדינו משגשגים, מאושרים ומגיעים לאבני דרך מרכזיות ומציגים את הניצוץ הבהיר של האישיות הייחודית שלהם. כשהם מגיעים לגיל

קרא עוד »
ילד יושב על הספה ומטיח את הבובה שלו בכעס

איך לגרום לילד להקשיב לכם?

ביקשת מהילד שלך לעשות משהו. בצורה מאוד רגוע. בצורה מאוד רציונלית. ובכוונה טובה. אבל פעולה, אתם מקבלים את המקבילה לילדים של צרצרים. דממת אלחוט. "אולי

קרא עוד »

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...