לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

לצלול לתוך עולם הרגשות – ביקורת משחק קלף פתוח

שוב אני כאן הפעם עם סקירה צבעונית ומרתקת מאוד של משחק חדש – "קלף פתוח". הפעם לא קיבלתי עליו המלצה, אלא נתקלתי בו בסטימצקי והייתי חייבת להנסות. למי שלא מכיר, קוראים לי ענת, אני בת 42 נשואה לאבי ויש לנו 3 אוצרות מדהימים: ימית, גל ונועה. ימית היא אחות הגדולה (בת 6), גל הסנדוויץ' (בן 4) ונועה הכי קטנה (בת שנתיים). 

לאחרונה יצא לי לקרוא ולצלול המון על העולם הרגשי של הילדים וכמה זה חשוב לנו ההורים לא להזניח את המודעות שלהם לכל רגש ותחושה – כדי לגדל אנשים שבטוחים ברגשות שלהם, בריאים מנטלית ושסומכים על עצמם. וזו בדיוק הסיבה שגם הובילה אותי לקנות את המשחק "קלף פתוח". יש כל כך הרבה דרכים מופלאות להשתמש בקלפי רגשות עם הילדים – בבית, וגם בבית ספר (הלוואי שמורות יתחילו להעביר תכנים כאלה). פעילויות מסוג זה הן בעלות ערך מכופל כי גם יש כאן את האלמנט של ההנאה לצד למידה – שהם לומדים לזהות רגשות שונים, כאלה נעימים וכאלה פחות, ללמוד לווסת אותם וגם להזדהות ברגשות של אחרים (ובכך לפתח את היכולות האמפתיות).

זיהוי, הבנה ותגובה לרגשות של אחרים הם מיומנויות חברתיות חשובות מאוד לכולנו. מיומנויות אלו עוזרות לנו להבין ולפתח קשרים עם אנשים אחרים.

כשאנחנו יודעים שמישהו שאכפת לנו ממנו עצוב, אנחנו עשויים להציע לו חיבוק או כמה מילים תומכות טובות כדי לעודד אותו. כאשר אנו חושבים שמישהו מפחד, אנו עשויים לנסות לנחם ולתמוך בו. סוגים אלה של אינטראקציות עוזרות לנו ליצור קשר זה עם זה.

עבור חלק מהילדים, זיהוי והבנת רגשות אינם באים כל כך בקלות. ייתכן שחלק מהילדים לא יבחינו ברמזים לא מילוליים חשובים (כגון צורת הגבות של אדם, תנועות הגוף או הטון והקצב של הקול) המשמשים להבדיל בין רגשות. מבלי להיות מסוגלים לזהות ולהבין נכון את רגשותיהם של אחרים. החדשות הטובות הן, שלגמרי אפשר לעבוד על זה (ואני אומרת את זה מניסיון) ולשפר את זה, קלפי רגשות לילדים זה אחד מהדרכים. 

אז מה אני חושבת על המשחק קופסא קלף פתוח? בואו נתחיל בסקירה המלאה. 

גננת עם ילדים משחקת במשחק עולם הרגשות

👈 לעוד משחקי חשיבה מומלצים לילדים (בכל הגילאים) לחצו כאן 

למה חשוב לדבר עם הילדים על רגשות?

למה חשוב לשחק כל כך במשחקים כאלה? מהסיבה הפשוטה שהם עוזרים לפתח אינטליגנציה רגשית ומיומנויות תקשורתיות. אבל אם מסקרן אותכם ללמוד יותר לעומק – הנה כמה סיבות שכדאי לכם להתחיל לשחק במשחקים מהסוג הזה: 

 

#1 לנרמל רגשות – גם כאלה שהם פחות נעימים 

רגשות הם היבט ייחודי של החוויה האנושית. עם זאת, עבור ילד קטן, רגשות גדולים או "שליליים" יכולים להרגיש מפחידים ומציפים. יצירת מקום לרגשות החזקים של ילדכם ונרמול החוויה שלהם מאפשרים לילדכם לפתח קבלה בריאה של רגשותיו. כאשר ילדכם אינו נלחם נגד רגשותיו, הוא יהיה רגוע יותר. 

 

2. הכרת ברגשות שלנו מקדמת אינטליגנציה רגשית

הורים רבים מצפים אוטומטית מילדם לדעת כיצד לשחרר את רגשותיהם בצורה בריאה. עם זאת, הצעד הראשון בהתמודדות עם רגשות הוא היכולת לזהות אותם. כאשר אתם מלמדים את ילדיכם אוצר מילים שנוגע לעולם הרגשות, הוא מסוגל לזהות טוב יותר מה הוא חווה.

 

3. למידה על רגשות עוזרת גם להורים

לפעמים זה קל לעודד דיכוי רגשות של ילד באמצעות אמירות כמו "תפסיק לבכות, זה לא ביג דיל". זה משהו שכמעט כל הורה חוטא בו, גם אנחנו.  כשלומדים לדבר על רגשות, על מה חוויות מסויומות מעוררות בנו – אנו לומדים גם לראות יותר את האחר ולראות את נקודת המבט שלו, ואנחנו המבוגרים ללא ספק צריכים את זה לפעמים.  

4. עבודה מוצלחת באמצעות רגשות היא אבן היסוד לבריאות נפשית טובה

כשלומדים להביע את הרגשות והצרכים שלנו – יש פחות סיכוי שנעסוק בדפוסי חשיבה שליליים שמובילים לחרדה, דיכאון ולחצים אחרים. 

על איזה רגשות חשוב לדבר עם הילדים?

ילדים מגיל שנה מתחילים להראות רגשות, אבל הם לא בדיוק מודעים או מבינים מה הם מרגישים, זו מיומנות שנבנת, ויש חשיבות רבה לנו – ההורים לשמש דוגמה ולאפשר מקום לכל הרגשות. כשילד עצוב או בוכה ואנחנו צועקים  "די לבכות" – אנחנו למעשה באותו רגע לא נותנים מענה לצורך מסוים של הילד. זה  נכון, לא תמיד צריך לרוץ למלא את הצרכים של ילדיכם, אבל כן חשוב לתת לו את הכלים לזהות את הצרכים הללו, להכיר ברגשות ולהבין אותם. זה המפתח למערכת יחסים בריאה עם עצמו בעתיד. אז כדי לעשות את זה נכון – כדאי לתת מקום ולדבר על רגשות שכולנו (גם מבוגרים) מתביישים בהם. המשחק "קלף פתוח" ממש אפשר לנו לעשות את זה. הנה כמה דוגמאות לרגשות שלדעתי כדאי לעלות ולתת להם מקום בגילאים צעירים:

#1 כעס –  כעס הוא תחושה חזקה של רוגז, אי נחת או עוינות ובניגוד למה שמלמדים רבים להאמין, כעס לא חייב להיות רגש שלילי. זה רגש בדיוק כמו כל רגש אחר ודיבור עליו יכול לעזור לילדים להבין אותו. לילדים, שיכולים להגיב בקלות רבה כאשר חבר לוקח את הצעצוע שלהם, כעס יוצא החוצה בגלל שתגובת הלחימה או ברח שלהם מופעלת. כשהילד שלכם מקבל התקף זעם, מכה או עושה משהו לא יפה, הוא מגיב לגירויים שגרמו לו להרגיש סוג של כאב או תסכול.

כעס אולי נראה לא הגיוני אבל עבור ילד שעדיין לא למד כיצד לווסת רגשות, זו תגובה טבעית מיידית לאיזושהו משהו לא נעים שהילד שלכם  מרגיש. דברו עם הילד – מה גרם לו לכעוס? מה הוא מרגיש בגוף? למה זה קרה לדעתו? איך לדעתו הוא יכול להרגיש טוב יותר?

 

#2  עצב – תחושת האובדן, הצער או האכזבה היא תחושה לא פשוטה אך חשובה. עצב יכול לקרות כאשר ילדכם מרגיש מפוחד, או כאשר מישהו אומר או עושה משהו שמרגיש רע. עצב יכול להיות תחושה שמקבלים גם כשמתגעגעים למישהו,  עצב יכול להתפתח גם דרך אכזבה ממשהו שקרה או לא קרה. תנו לזה מקום! בעולם שלנו הרבה נוהגים לומר  "תחייך!" או "הכול לטובה", אבל בלי לתת מקום גם לעצב, איך נדע מהי שמחה?  תלמדו את הילדים שלכם שזה בסדר ומבורך לתת מקום לרגש הזה, אולי הם רוצים לבכות? או לנוח? או לעשות משהו שעושה להם טוב? אולי לצייר את מה שהם מרגישים? תנו להם לבטא גם תחושות לא פשוטות כמו כאב. 

 

#3 פח – אין ילד שלא פחד ממשהו – בין אם זה מחושך, ממפלצות מתחת למיטה, מפרידה מההורים, מלהיות לבד ועוד. פחד זו תחושה לא נעימה שכולנו חווים ולכן חשוב מאוד לתת לה מקום כבר בילדות – ככל שנדבר על הדברים שמציפים בנו פחדים, אנחנו נלמד להתמודד איתם ולא לגרום להם לעכב אותנו. אז בפעם הבאה שהילד שלכם אומר שהוא מפחד – תשאלו אותו ממה הוא מפחד? מה הוא מרגיש הגוף? תנו לו כלים להתמודד עם הפחד שלו ולהפוך את זה לנקודת חוזקה, והכי חשוב – שידע שזה נורמלי לפחד, ואין בזה ושם בושה. 

 

#4  קנאה- למפלצת ירוקת העיניים יש המון פוטנציאל להוציא מאיתנו את המיטב, וזאת למרות שאנחנו מתביישים בה. אצל ילדים זה רגש שנחווה לעיתים קרובות, זה יכול בגלל שאמא מחזיקה את האח הקטן, או שחבר מקבל מתנות שוות ביום הולדת, או שחברה יודעת לצייר ממש יפה. זה נכון, קנאה נובעת לעיתים קרובות מחוסר ביטחון, אבל ברוב המקרים קנאה מגיעה מתוך איזה צורך שלא נענה, ואפשר לומר שהיא גם סוג של נגזרת של פחד. למרות שזה רגש לא פשוט (שכמו שאמרתי יכול לעורר תחושת מבוכה), אני מאוד מעודדת את הילדים לדבר מתי הם מקנאים. קודם כל, זה כבר עוזר להם להשתחרר מהתחושה, וזה גם אפשרות לפתוח שיח מדוע הם מקנאים? מה הם היו רוצים להשיג? מה חסר להם? למה הם רוצים להשיג? להפוך את הקנאה להשראה זו המטרה. 

 

גננת משחקת עם ילדים משחק קלף פתוח

אם אהבתם את הסקירה הזו אולי יעניין אותכם לקרוא גם על איך לחזק ילד מבחינה חברתית >>

איך לעשות את זה נכון? 

יש המון דרכים להשתמש בקלפים האלה, אנחנו נסינו כמה דרכים אשתף את כולם: 

  1. בוחרים נושא כלשהוא להתייחס אליו, לדוגמה: חוויה משותפת שהייתה לכל המשפחה, אולי זה חופשה, טיול או סתם יום מצחיק, אולי נתייחס לתקופה, לשבוע האחרון. נניח את הקלפים במרכז כקופה, שימו לב שהם הפוכים. אחר כך, כל אחד בתור שלו בוחר קלף אחד ומתייחס לנושא שנבחר בהתאם לקלף. אפשר לדבר על כל מיני מצבים שנתקלנו בהם, על מה הקלף מציף, איך כל אחד מאיתנו חווה את הרגש. אין כאן נכון או לא נכון, המטרה היא כמובן לעודד שיח ופתיחות בין כל המשתתפפים. 
  2. מה השאלה?  בשיטה הזו לוקחים 3 קלפים.  כעת עליכם לפרוש את קלפי השאלות במרכז השולחן. בתורכם בחרו קלף שאלה אחד וקלף פתוח אחד, וענו על השאלה בהתאם.
  3. זוגות קלפים הרימו שני קלפים באקראי ושתפו: איך הרגשות או המצבים המתוארים עליהם התחברו במהלך מקרה שקרה לכם או חוויה שחוויתם?
  4. ללא מילים – הרימו קלף, וספרו סיפור אמיתי (או לא) הקשור אליו, אבל בלי להשתמש במילה או במילים הרשומות על הקלף. את מה שמתואר על הקלף הציגו אחר כך ללא מילים – רק בעזרת פנטומימה, הבעות פנים ותנועות גוף. האם שאר המשתתפים יצליחו לנחש איזה קלף בידיכם?
משחק קלף פתוח

מה אהבתי במשחק הזה?

משחק קלף פתוח

יש המון דברים שאהבתי (וכמובן גם שהילדים אהבו). ראשית – מאוד ריגש אותי לשבת יחד כל המשפחה, להציף חוויות, מחשבות ולדבר על רגשות. זה משהו שכמעט לא קורה בשגרה הלחוצה שאנחנו בעבודה, סידורים, ארוחת ערב, מקלחות והרוטינה הקבועה בקיצור. פתאום כשמצאנו את הזמן הזה פעם בשבוע להוציא את הקלפים ולערוך שיחות מרתקות, להתפעל מהתובנה של כל אחד מהם ועל הדרך ללמוד המון – אין כיף מזה. 

דבר שני, חייבת להגיד שהעיצוב והגרפיקות על הקלפים משגעות, היה לנו פשוט כיף לשלוף כל קלף ושיחקנו במשך שעות ארוכות. 

כמה מילים אחרונות

אין ספק כי קלף פתוח הוא משחק מופלא שמאפשר לפתח את האינטליגנציה הרגשית של הילדים שלנו. אני חושבת שזה ממש חשוב לעבוד על זה כבר בגילאים צעירים, כמבוגרים אנחנו יודעים כמה החיים יכולים לפעמים להיות פשוטים ולכן חשוב לתת להם את הכלים שיוכלו להתמודד ולדבר על רגשות בצורה בריאה. אם אתם מחפשים עוד משחקים בסגנון, אני ממליצה בחום לגלוש באתר של פוקסמיינד ולגלות עולם שלם של משחקי התפתחות מופלאים, חכמים ומהנים. 

אולי יעניין אותך גם

צעצועים מומלצים לגיל 3

כהורים, הכי חשוב לנו זה לראות את ילדינו משגשגים, מאושרים ומגיעים לאבני דרך מרכזיות ומציגים את הניצוץ הבהיר של האישיות הייחודית שלהם. כשהם מגיעים לגיל

קרא עוד »
ילד יושב על הספה ומטיח את הבובה שלו בכעס

איך לגרום לילד להקשיב לכם?

ביקשת מהילד שלך לעשות משהו. בצורה מאוד רגוע. בצורה מאוד רציונלית. ובכוונה טובה. אבל פעולה, אתם מקבלים את המקבילה לילדים של צרצרים. דממת אלחוט. "אולי

קרא עוד »

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...