לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

ביקורת משחק אתגר התפוח – מה חשבנו עליו?

בתור אבא שמתמקד כרגע בחינוך ביתי – אין ספק שזו חוויה מאתגרת. הרבה אנשים שואלים אותי איך אני ממלא את הלו"ז בפעילויות ובשעורים ואין ספק שזה מאתגר ללמד 2 ילדם בו זמנית דברים שונים.  עם זאת, אחד הדברים שהכי עוזרים לבצע את העבודה בצורה מוצלחת למדי זה לשלב משחקי חשיבה ומשחקים חינוכיים באופן כללי. ככה למעשה, בזמן שאני מלמד את אור חשבון, אני נותן לגל לשחק במחשב חשיבה עצמאי וכך כולם יוצאים מורווחים ואני מצליח להקדיש לכל את את המקסימום תשומת לב כשאני איתו (אחר כך, הם מתחלפים בניהם). 

אחד המשחקים שאני הכי אוהב והצטרף לאחרונה לאוסף שלנו זה אתגר התפוח, משחק חשיבה והיגיון מיוחד מאוד, שהחלטתי לכתוב עליו סקירה. בגדול  הוא מתאים לילדים מגיל 5 ומעלה. הקונספט שלו מדליק ולמעשה מתמקד בזחלים רעבים שאוכלים את דרכם דרך התפוח והמשחק עובד על פיתוח כישורי פתרון הבעיות, תפיסה חזותית ועוד. אז מה זה, איך משחקים ולמה אני כל כך אוהב את המשחק? כל התשובות בסקירה. 

מה זה בדיוק אתגר התפוח?

אתגר התפוח הוא משחק חשיבה בו 3 זחלים רעבים רוצים לאכול מאותו תפוח. המטרה היא להצליח לכופף אותם כדי שכולם יסתדרו בתפוח אחד. 

משחק היגיון שדורש גמישות מחשבתית וחשיבה מחוץ לקופסא. היופי הוא שהזחלים גמישים וניתנים לכיפוף וכך גם התפוח.
אחד הדברים שאהבתי זה שהמשחק מגיע עם  60 חידות מרמת מתחילים לרמת מומחים – ככה שהוא יכול לספק באמת הרבה שעות של חשיבה לצד הנאה. 

המשחקים הקלים יכולים להתאים לילד בגיל הגן והמתקדמים יותר לכיתה א וב' ואפילו ג' – אלה יוכלו לקפוץ לרמת המאסטר ולנסות את האתגרים היותר מורכבים. 

אתגר התפוח הסבר משחק

איך משחקים

אתגר התפוח הסבר משחק

הלוח-תפוח מחולק ל-5 פלחים אופקיים שמסתובבים 180 מעלות.
הפלחים החזיתיים מסומנים בספרות 1-5 והפלחים האחוריים מסומנים באותיות A-E.
בשלב הראשון עליכם לבחור בחידה. הכינו את הלוח-תפוח על פי החידה על ידי סיבוב הפלחים.

בהתחלה, הבן שלי התקשה קצת להבין איך להגדיר את לוח המשחק מכיוון שהוא מעולם לא היה צריך להתמודד עם לוח תלת מימד לפני כן. התאמת הצדדים הנכונים של התפוח היא חידה בפני עצמה!

הלוח-תפוח בכל האתגרים ברמת מתחילים מסודר באותו אופן: 12C4E . בכל האתגרים ברמת מתקדמים הלוח מסודר בתצורה 1BCD5 .

באתגרים ברמת מומחים ואלופים הפלחים מסודרים באופן שונה בכל חידה. הניחו את שלושת הזחלים על הלוח-תפוח. כל זחל יכול להתקפל בצורות שונות. כל חלקי הזחלים
צריכים להיות מונחים בתוך הגומחות של התפוח. אף חלק של הזחל לא יכול להישאר על חלק שטוח.

  • בכל חידה תמצאו רמזים למיקום של חלק מהזחלים:
    עיגולים צבעוניים מסמנים את מיקום הזחלים באותם צבעים על הלוח-תפוח.
  • ראש צהוב, ירוק או כחול בכרטיס החידה מסמן את מיקום הראש של הזחל באותו צבע. העיגול
    מסמן אך ורק את מיקום הראש, אבל לא את הכיוון שלו על הלוח-תפוח.
  •  במקום שבו יש ראש לבן בחידה חייב להיות על הלוח ראש של אחד הזחלים. הראש יכול להיות
  • של כל אחד משלושת הזחלים. גם במקרה הזה, העיגול מסמן אך ורק את מיקום הראש, אבל לא את הכיוון שלו.  לעיתים קרובות גומחות אחדות יישארו ריקות – זה בסדר.
  • לכל חידה יש אך ורק פתרון אחד – תוכלו למצוא אותו בסוף החוברת.
אתגר התפוח הסבר משחק

מה שמעניין אותי זה הדרך שבה הבן שלי ניגש למשחק. כשניסיתי בעצמי כמה חידות, אני אוהב להבין איך הזחלים צריכים להיראות על הלוח, ולהתאים אותם לצורות הנכונות, ואז להניח אותם על התפוח. הבנים שלי נקטו בגישה אחרת ותחילה סידרו את הראשים למקום שבו היה כתוב בחוברת שהם צריכים להיות, ואז התחילו לכופף את הזחלים כך שישתלבו בגומות.

מה הילדים שלי חשבו על המשחק?

כמו שאתם מבינים – אני באופן אישי מאוד אהבתי את המשחק ואת התרומות שלו ליכולות ולכישרוים של הילדים שלי. אבל אם אתם לא מאמינים לי, דאגתי להביא לכם גם את דברי הילדים. 

לפני זה, אני יכול לספר לכםש הם מאוד התחברו לצבעים העזים ולעיצוב המדליק של המשחק. הם היו להוטים כבר בפעם הראשונה לצלול פנימה ולהתחיל לשחק ומה שהכי הפתיע אותי – זה שההתרגשות שלהם גדלה ממשחק ממשחק וככל שהעליתי את רמת החידות – הם לא רצו לשחרר מהמשחק. 

כששאלתי אותם מה הם חושבים על המשחק, בני בןה-7 אמרה, "אני מאוד אוהבת את המשחק אתגר התפוח! זה כמו פאזל רק יותר מסובך, ואני מרגיש הרבה סיפוק כשאני מצליח לפתור חידות קשות!"  

בני בן ה9 הסכים עם אחיו והוסיף "אני אוהב את זה שצריך לחשוב קדימה ולכנן מהלכים כדי להצליח לפתור את החידות! זה מאתגר, אבל עדיין מאוד כיף". 

התרשמתי מאוד מזה שהם קלטו את האסטרטגיה הכרוכה במשחק במהירות. הם העלו בקול פתרונות יצירתיים לאתגרים השונים, והם נהנו לשחק במשחק ביחד ולחוד. כמו שכתבתי, מעבר להנאה הרבה המשחק מעודד חשיבה ביקורתית ומפתח את היכולת של פתרון בעיות. 

מי עומד מאחורי המשחק?

אני תמיד מחפש משחקים מהנים וגם חינוכיים שנוכל לשחק ביחד כמשפחה – וגם במסגרת החינוך ביתי. לכן, אחרי הרכישה המוצלחת הזו של אתגר התפוח, התחלתי לחקור את המותג שועמד מאחוריו – "פוקסמיינד". מהרגע שפתחנו את הקופסה היה לי ברור שמי שייצר את המשחק הזה השקיע הרבה תשומת לב בפרטים הקטנים כדי להפוך את המשחקים שלה לכל כך מיוחדים שנותנים ערך. 

התרשמתי מאוד מאיכות הלוחות, מההוראות המפרורטות ומכך שרואים שהמשחק הזה נועד להחזיק המון זמן על המדף.  אבל מה שבאמת מייחד את חברת  Foxmind, לדעתי, זוהמחויבות שלהם ליצור משחקים שלא רק כיף לשחק בהם, אלא גם מקדמים חשיבה ביקורתית וכישורי פתרון בעיות. אתגר התפוח הוא דוגמה מושלמת לכך.  כששיחקנו את המשחק ביחד כמשפחה, יכולתי לראות את גלגלי השיניים של הילדים שלי עובדים – הם היו חייבים לחשוב כדי למצוא פתרונות צירתיים. היה ברור שהם לא רק נהנו – אלא גם לומדים וגדלים בכל משחק, וזה באמת שראוי לציון.

עוד משהו שאני חושב שכדאי לציין – שאני מעריך את העובדה שהם יוצרים משחקים שנגישים למגוון גילאים ורמות, המשחק אתגר התפוח מתאים גם לילד בן 6 וגם לילד בן 9 – כל מה שתצטרכו זה לתת לו חידות קצת יותר מאתגרות. 

בקיצור – אני באמת שמח שמצאתי את המותג הזה ואת המשחק – זה באמת מרענן למצוא חברה שמעריכה איכות, יצירתיות וחינוך באותה מידה, ואני מצפה לחקור עוד מהמשחקים שלהם בעתיד. בין אם אתם משפחה שמחפשים כלים נוספים לחינוך ביתי או פשוט מחפשים משחק מהנה ומרתק לשחק עם הילדים שלכם, אני ממליץ בחום לנסות את המשחקים של פוקסמיינד! 

למה חשוב לתת לילדים לשחק במשחקי חשיבה?

חוץ מלפתח את החשיבה כמובן – התשובה הברורה מאליה, יש עוד כמה סיבות טובות להקדיש זמן למשחקי חשיבה לילדים שלנו. ראשית, כולנו מכירים את זה: חוזרים הבייתה מאוחר מעבודה, מטלות ומשימות שנערמו מתחילת השבוע, ילדים אנרגטיים, אפילו יותר מדי אנרגטיים ואתם רק רוצים לשתות איזה כוס קפה, או רגע לעצמכם. אני מבין את זה, תאמינו לי (במיוחד בתור אבא בחינוך בית שנמצא 24/7 בבית ועובד משם). לפעמים זה קל לספק לכם הסחת דעת כלשהיא – לשחק במחשב, בטלפון או סתם לצפות בטלוויזיה, אין בעיה עם כל אלה – אבל צריך לדעת מינונים, ומאוד קשה לשלוט במינונים האלה כי לנו במובן מסוים זה קל – ועבור הילדים, זו התמכרות רצינית. ליותר מדי שעות מסך יש השפעות שליליות רבות, בניהם השפעה ישירה על קשב וריכוז. אני ממש רואה את זה על הילדים שלי – כשאני נותן להם יותר מדי שעות מול המסך, זה משפיע על הלימודים ועל החדות שלהם.

זה נכון, לא תמיד יש לנו ההורים זמן ואת האנרגיות להתחיל לשחק איתם במשחקי חשיבה. אבל אתם לא צריכים. בדומה למשחק אתגר התפוח שנתתי עליו סקירה כאן, יש עוד משחקים רבים אחרים שיכולים להתאים גם בלי משתתפים נוספים, או אם יש אחים – אז שישחקו יחדיו.

משחקי חשיבה משפיעים פלאים על הדרך בה הילד שלכם חושב. זה יכול לעזור לכם לפתח את יכולת פתרון הבעיות כבר בגילאים צעירים ובוגרים כאחד, לפתח את ההיגיון, יכולות תכנון, חשיבה ביקורתית ועוד. כל אלה יכולות מאוד חשובות עבור ילדינו בהמשך ויוכלו לעזור להם רבות. כמובן, שהילדים מפתחים את המיומנויות האלה בלי קשר, אבל משחקי חשיבה עוזרים להעמיק, לחדד ולשפר אותן משמעותית! גם פאזלים לילדים עובדים על אותו עיקרון (בעיניי זה משחק חשיבה לכל דבר) ותוכלו לתת לילד להרכיב בכל פעם פאזל אחרת בדרגות קושי משתנות.

בשורה תחתונה – אין ספק שחשוב לשלב בשגרה משחקי קופסה ולתת לילד שלכם גם ליהנות וגם ללמוד על הדרך.   

ילד בוהה במסך טלווזיה שידוע כהורס יצירתיות אצל ילדים

אולי תרצו לקרוא גם ביקורת על המשחק השועל החמקמק >> 

איזה עוד משחקים בסגנון אני ממליץ?

אם אתם מחפשים עוד משחקי חשיבה בסגנון – אז הנה כמה מההמלצות שלי. 

המשחק הראשון שאני ממליץ עלו בחום זה אבלון –  משחק אסטרטגיה קלאסי שקיים כבר עשרות שנים. במשחק זה, שחקנים משתמשים בגולות כדי לדחוף את החלקים של היריב מהלוח, במטרה להיות הראשונים לדחוף שש מהגולות של היריב מהקצה. זה רעיון פשוט, אבל המשחק הוא מאתגר מאוד.

משחק נוסף מבית פוקסמיינד שלדעתי תיהנו ממנו הוא השועל החמקמק –  משחק קלפים מהיר שמאתגר שחקנים לגלות מי מהשועלים גנב את הפשטידה של גב' למפרט לפני שיצליח לחמוק. משחק של שיתוף פעולה, צוות בלשים אוספים רמזים ופוסלים חשודים אפשריים. עם איורים חמודים וחוקים קלים ללמידה, המשחק הזה מושלם לילדים צעירים ולמשפחות שמחפשות משחק מהנה ומרתק לשחק ביחד.

לבסוף, אם אתם מחפשים משחק מושלם לערב משחקים משפחתיים, תנסו את  ד"ר יוריקה.משחק מהיר שמאתגר שחקנים להעביר את הכדורים הצבעוניים ממבחנה למבחנה מבלי לגעת בהם באמצעות הידיים כך שתיווצר הנוסחה המתאימה.  עם חוקים קלים ומשחק ממכר, המשחק הזה בטוח יהפוך לחביב על המשפחה המשפחה.

בסך הכל, אני מתרשם ללא הרף מהאיכות והיצירתיות של המשחקים של פוקסמיינד, ואני בטוח שתהנו לחקור ולהתנסות בעצמכם במשחקים שלהם.  בין אם אתם מחפשים פאזלים, משחקי אסטרטגיה או משחקי קלפים מהירים – כל אחד ימצא משהו שמתאים בשבילו.

כמה מילים אחרונות

אתגר התפוח הוא אחד המשחקים האהובים עלי במדף מהסיבה הפשוטה שהם מאתגרים מאוד את החשיבה הקוגנטיבית של הילדים והם תוספת נהדרת לכל תוכנית לימודים. זה הולך להיות חלק בלתי נפרד מהחינוך הביתי שלנו השנה, לצד משחקי חשיבה נוספים שאני אוהב של פוקסמיינד.

אולי יעניין אותך גם

צעצועים מומלצים לגיל 3

כהורים, הכי חשוב לנו זה לראות את ילדינו משגשגים, מאושרים ומגיעים לאבני דרך מרכזיות ומציגים את הניצוץ הבהיר של האישיות הייחודית שלהם. כשהם מגיעים לגיל

קרא עוד »
ילד יושב על הספה ומטיח את הבובה שלו בכעס

איך לגרום לילד להקשיב לכם?

ביקשת מהילד שלך לעשות משהו. בצורה מאוד רגוע. בצורה מאוד רציונלית. ובכוונה טובה. אבל פעולה, אתם מקבלים את המקבילה לילדים של צרצרים. דממת אלחוט. "אולי

קרא עוד »

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...