לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

משחקי שיתוף פעולה מומלצים עד גיל 5

משחקי קופסא יכולים להיות הכלי המושלם לפיתוח ולימוד מיומנויות רגשיות כמו שיתוף פעולה אצל ילדים (אבל גם אצל מבוגרים!). אלו המיומנויות שעוזרות לילדים להיות מודעים יותר לעצמם, לפתח מערכות יחסים חיוביות, לגלות אמפתיה כלפי אחרים, לנהל רגשות, להשתמש בשליטה עצמית, לפתור קונפליקטים ולקבל החלטות חיוביות.

לעתים קרובות, המורים עסוקים בללמד את תכנית הלימודים והתכנים של משרד החינוך, שלפעמים אנו משאירים את המיומנויות החברתיות מאחור. זה כל כך חשוב להקדיש להם מספיק ולשלב אותם בשגרה היומיומית של הילדים שלנו. עבור ילדים שנאבקים עם חלק מהכישורים החברתיים הללו, לימודם יכול לעשות עבודה משמעותית ולתרום המון. עם זאת, חשוב להפוך את הלמידה של הכישורים הללו למשמעותית, אינטראקטיבית, מעשית ומהנה. זו הסיבה שרכישת מיומנויות חברתיות ורגשיות בצורת משחק היא פשוט גאונית!

משחקי שיתוף פעולה - הטבות כפולות, משולשות, מרובעות!

בין אם זה לדבר עם שחקנים אחרים או לחגוג ניצחון, משחקי שיתוף פעולה תמיד כוללים אינטראקציה חברתית רבה. קריאת דיאלוגים בסיפור, לפתור יחד תעלומות, לחפש אחר רמזים יכולה לשפר פלאים את התקשורת של הילדים; זה לתקשר בצורה אמיתית עם אנשים ולהבין ניואנסים חברתיים חשובים ואין ספק שזו יכולת שלצערנו לאט לאט נעלמת – כי כולנו שקועים תמיד במסכים.

אז נכון, זה לא שהילדים שלכם לא מתקשרים בכלל גם בלי משחק – אבל אנחנו מדברים כאן על אינטראקציות שכבר לא נחשבות לשגרתיות, אינטראקציות שגרתיות זה לקרוא לילדים שלכם לאכול, לשאול אותם על שיעורי בית, ללמד אותם לבקש מכם או ממישהו באדיבות משהו. אנחנו יודעים שהמוח של הילדים כל הזמן לומד ומסתגל; בואו נעודד אותם להשתמש באיכות זו במלואה וללמוד כמה שיותר! דרך אינטראקציות חברתיות צצות כמה מיומנויות אחרות – כמו לדוגמה, עבודת צוות, שיתוף פעולה, אמפתיה וביטחון עצמי.

האתגר בפיתוח מיומנויות חברתיות בשנת 2022

בתקופה מאתגרת זו, הורים רבים מוצאים את עצמם עובדים שעות ארוכות. כתוצאה מכך, חוזרים עייפים והרבה מטלות שגרה נערמות – וזמן האיכות המשפחתי מצטמצם ואפילו נעלם. המציאות של הורים בישראל היא לא פשוטה, להגיע הבייתה מותשים מהפקקים והלחצים הסביבתיים לסיר הלחץ המשפחתי – יכול לגרום בסופו של דבר לצורך לפצות את הילדים בפיצוי שברוב המקרים הוא חומרי, לצערנו. למרות שמדובר בפיצוי שמייצר שמחה והתרגשות רגעים – בסופו של דבר כשאנחנו מדברים על השפעות ארוכות טווח הוא יוצר תחושת חוסר הערכה וסיפוק. כך נפגעת תחושת הערבות ההדדית ואנחנו מתחילים לגדל אנשים קטנים שלעולם לא מרגישים סיפוק ושהם בעלי כישורים חברתיים שלוקים בחסר.

חשוב להדגיש, שגם למסכים יש בכך תפקיד משמעותי. יכול להיות שצפייה בטלוויזיה או זמן נוסף בטלפון מקל עלינו, ההורים אך חשוב להיות מודעים לכך שזה גם גובה מחיר בעתיד. טלוויזיה, אפליקציות ובכלל כל זמן מסך מונע מהילדים לפתח מיומנויות חברתיות ובהמשך יש צורך בטיפול פסיכולוגי פרטני. עודף שעות מסך מעודד פאסיביות והשמנה. כיום ילדים התרגלו לכך שהגול מגיע אליהם באפס מאמץ. בסופו של דבר, עד שההורים מחליטים להקדיש זמן לפעילות משותפת, הם נתקלים בקשיים כמו צורך בתחרותיות וניצחון…ובעידן הנוכחי התחרות מעוררת רגשות קשים, השוואה ופוגעת בערך העצמי לחלק מהילדים.

משחקי שיתוף פעולה לגיל 5

אולי יעניין אותכם לקרוא גם איך לחזק ילד מבחינה חברתית 

למה כישורים חברתיים ושיתוף פעולה זה אחת המיומנויות החשובות ביותר?

חוסר במיומנויות חברתיות אצל ילדים יכול להוות בעיה מכיוון שמיומנויות אלו חיוניות להתפתחותו של כל ילד. היכולת של ילד לקיים אינטראקציה חברתית, לנהל שיח בריא ולפתח אינטליגנציה רגשית היא המפתח לעד כמה הילד יתפתח בהמשך חייו. מיומנויות חברתיות מאפשרות לנו ליצור ולשמור על מערכות יחסים בריאות ומספקות, הן עוזרות לנו לדעת מה לומר, לקבל החלטות טובות, וכיצד להתנהג במצבים חברתיים שונים.

 אם הילד שלכם ידע כיצד לשתף פעולה והוא יהיה בעל מיומנויות חברתיות גבוהות – זה ללא ספק יוכל להוביל בהמשך החיים להצלחה בכל מיני תחומים – בין אם הצלחה אקדמאית, התנהגותית, יחסים חברתיים ומשפחתיים ומעורבות בפעילויות מחוץ ללימודים. בעוד שלכולנו יכולים להיות רגעים חברתיים מביכים, ילדים ובני נוער עם חולשות במיומנויות חברתיות מתקשים בדרך כלל להתחבר לחברים חדשים.  עבור ילדים אלה, ללמוד להסתדר עם אחרים זה דבר מאתגר, בין אם בבית הספר, בספורט או עם חברים.

אם אתם מבחינים שילדכם מציג בעיות במיומנויות חברתיות בגיל צעיר, יש לכם הזדמנות לתקן את זה באמצעות טיפולים, תרגילים וכמובן משחקי חברה ושיתוף פעולה.

מה הבעיה של חוסר כישורים חברתיים אצל ילדים?

המחסור בכישורים חברתיים עלול להוביל לקשיים במערכות יחסים, דיכאון, חרדה וחוסר תחושת שייכות. חשוב להבין כי אם אתם תזניחו את הנושא הזה, יש לכך המון השפעות שליליות בהמשך החיים הבוגרים שלהם. הנה כמה מהבעיות הנפוצות ביותר שקורות לילדים שמיומנויות אלה הוזנחו אצלם:

ביישנות –  ילדים רבים הם ביישנים באופן טבעי וזקוקים לעזרה כדי להסתדר עם אחרים. ילדים עצבניים לרוב יהיו שקטים ולא יעסקו בפעילויות קבוצתיות. הם גם נוטים לסמוך על מבוגרים יותר מאשר ילדים אחרים בני גילם, כי לא הייתה להם הרבה חשיפה אליהם.

פחד להסתבך בצרות – יש ילדים שחוששים לעשות את הדבר הלא נכון, ולכן הם אף פעם לא מקבלים החלטות בעצמם ומנסים לא להתבלט מהקהל.

קורבנות לבריונות –  לבריונים אין בעיה לקבל החלטות עבור אחרים כי הם אוהבים לשלוט בהם ולגרום להם להרגיש רע עם עצמם. לעתים קרובות הם יבחרו בילדים צעירים יותר או ילדים ביישנים או פחות פופולריים בקרב בני גילם.

הפתרון הוא פשוט : לשחק יותר במשחקי שיתוף פעולה!

באמצעות משחקי שיתוף פעולה לילדים – הם יכולים לחקור, לגלות, למצוא משמעות, לפתור בעיות ולקחת סיכונים. כל אלה הם היבטים חשובים של למידה וחיזוק מיומנויות חברתיות. משחק עם אחרים עוזר לילדים להכיר סיטואציות חברתיות מקרוב ולפתח הקשבה, קבלת פרספקטיבה אחרת, קבלת האחר, ספורטיביות וכיצד לחלוק רעיונות עם אחרים ולנהל משא ומתן במידת הצורך.

כשהילדים משחקים, הם יכולים לחוות גם רגשות כמו תסכול וציפייה. בליווי של מבוגר (אתם, ההורים) זוהי הזדמנות מצוינת לתרגל ביטוי והתמודדות עם רגשות אלו בצורה בטוחה ומתאימה שאינה פוגעת בסביבה.

המהות של עבודת צוות מיושמת במשחקי שיתוף רבים. (אפשר אפילו לטעון שהמשחקים האלה מהנים יותר!) עבודת צוות היא גם לא רק מיומנות אחת שלמה; זה שילוב של להסתדר עם אנשים אחרים, לתקשר איתם, להשלים את הביצועים שלהם ולתת להם להשלים את שלך, חלוקת משימות לניצחון מהיר יותר, יצירת זרימת עבודה, סינרגיה למען מטרה משותפת ועוד לא מעט מיומנויות. זכרו כי כל המיומנויות הללו חשובות למדי וגם די בטוח שיעלו בהמשך החיים. ללמוד את כולם יכול לקחת זמן יקר. לכן, ככל שהילדים שלנו יתחילו מוקדם יותר, כך הם יהיו מוצלחים יותר בעתיד.

יתרונות של משחקי שיתוף פעולה לילדים

משחקי חברה לילדים יכול להיות דבר כיף ובריא במיוחד. חשוב לזכור שההטבות אינן מוגבלות רק לילדים! משחק עם ילדך או בני משפחה אחרים יכול להפוך את הזמן המשותף למהנה יותר. משחקי קבוצה מלמדים גם מיומנויות חיים חשובות כמו עבודת צוות, פתרון בעיות ומיומנויות תקשורת. הנה עוד כמה יתרונות חשובים של משחקי שיתוף פעולה לילדים:

 

  1. משפר הערכה עצמית – משחק שיתוף פעולה לילדים עוזר להם ללמוד לעבוד יחד כצוות. כאשר הם עושים זאת בהצלחה, זה מקדם תחושת הערכה עצמית והישגים אצל אנשים שאולי לא זכו להצלחה רבה קודם לכן. זה חשוב במיוחד לילדים עם מוגבלויות או עיכובים התפתחותיים בפן החברתי, שכן משחק מסוג זה עוזר להם לבנות מיומנויות שיסייעו להם בהמשך החיים.
  2. דרך מצוינת להתחבר לילדכם – משחקי שיתוף פעולה הם גם הזדמנות מצוינת להורים וילדיהם להתחבר תוך כדי כיף! הקשר בין הורה לילד משפיע על סוג היחסים של כל אחד מהם במהלך חייו; לכן, היתרון הזה לבדו הופך את המשחקים הקבוצתיים לחוויה מיוחדת במינה.
  3. כישורים חברתיים טובים יותר – מיומנויות חברתיות חיוניות להתפתחות ילדים, ומשחקי חברה ושיתוף פעולה לילדים מספקים הזדמנויות רבות ללמוד ולהכיר סיטואציות חברתיות חשובות, כמו לדוגמה מושגים של ניצחון/הפסד, עבודת צוות ועוד – כל אלה שיעורים שחיוניים לכל היבטי החיים.
  4. חברויות חדשות מתעוררות בזמן משחק – משחקי שיתוף פעולה לילדים מאפשרים לשחקנים לקיים אינטראקציה זה עם זה בדרכים שלא יכולות להתרחש אחרת. בין אם עובדים יחד למען מטרות משותפות בתוך המשחק עצמו או סתם נהנים תוך כדי משחק, אינטראקציות אלו חשובות מאוד לילדים. עם אינטראקציות אלה, לא רק שילדים מסוגלים לשפר את הכישורים החברתיים שלהם, אלא שהם עשויים גם לקבל את ההזדמנות להכיר חברים חדשים. זה יכול להיות מועיל הן לילדים והן להורים, שכן חברויות חדשות עשויות לספק מענה על צרכים רגשיים.
  5. משחקי שיתוף פעולה מתאימים לילדים עם לקויות למידה – ילדים עם ליקויי למידה נהנים ממשחקים קבוצתיים לילדים שכן הם מלמדים אותם כיצד לקיים אינטראקציה עם שחקנים אחרים דבר שמשפר את כישוריהם החברתיים. משחקי חברה כוללים גם את ההתפתחות הכללית של הנפש והגוף שנותנים דחיפה לילדים לעבוד על המיומנויות הקוגניטיביות והמוטוריות שלהם.
  6. ללמוד לעבוד כצוות – משחקי שיתוף פעולה לילדים מפתחים מיומנויות עבודת צוות. זה מועיל לילדים מכיוון שהם יוצרים קשר חזק יותר עם בני גילם ומקלים על העבודה כצוות.
  7. מקדם עצמאות – משחקי חברה לילדים מלמדים את הקטנים שלנו איך להפוך לפותרי בעיות עצמאיים בגיל צעיר, מה שעוזר להם לפתח ביטחון עצמי עם כל הצלחה, גם אם היא משותפת. זה נותן להורים שקט נפשי בידיעה שאם אי פעם תהיה בעיה מחוץ לבית, ילדכם יידע בדיוק אילו צעדים עליו לנקוט. 
2 ילדים משחקים עם אותיות

איזה משחקי שיתוף פעולה הכי מומלצים עד גיל 5?

#1 השועל החמקמק

המשחק הראשון שנמליץ עליו נקרא 'השועל החמקמק' מבית פוקסמיינד. מעבר לכך שמדובר במשחק שיתוף פעולה, הוא מצליח גם לסקרן את הילדים במשימות בילוש והם נדרשים ביחד בשיתוף פעולה למצוא רמזים לפתרון התעלומה. החלק הכי טוב במשחק זה שכל המשתתפים צריכים לעודד את אחד השני כדי להצליח. כל הצלחה נחשבת למעשה להצלחה משותפת. המשחק מצליח לשמור על רמת מתח ועל הנאה מרובה – צריך להצליח לפני שהשועל מנצח. בנוסף, הילדים לומדים לפתח אסטרטגיות יעילות לשיתוף פעולה.

רוצים לדעת עוד על המשחק? תוהים איך משחקים ומה הורים וילדים אחרים חושבים? לביקורת על השועל החמקמק לחצו כאן  🦊

הינשופונים משחק שיתוף פעולה

#2 הינשופונים

משחק שיתוף פעולה שאנחנו ממליצים זה הינשופונים. מדובר במשחק לא תחרותי לכן הילדים לא יתמודד עם תבוסה או תחושות תסכול שיגרמו להם להפסיק לשחק. במשחק זה כל המשתתפים צריכים לעזור לכל הינשופונים שנבחרו ביחד , במטרה להגיע חזרה אל הקן בזמן מוגבל יחסית שגורם לכולם להיות ערניים ולעודד אחד את השני. במהלך המשחק הילדים חווים הנאה מסוג אחר– במקום להביס את היריב ולהיות עסוקים ב"לנצח" – לומדים להתייעץ ולשתף פעולה וכולם נהנים מהניצחון המתוק יחד.

#3 הכבאים באים

עוד משחק מקסים ומהנה במיוחד שנכנס לקטגוריית משחקי שיתוף פעולה זה הכבאים באים. המשחק מרתק את הילדים ומצריך שיתוף פעולה כדי לצלוח את המשימה! שריפה שפורצת ומאיימת להתקרב אל הבית והכבאים צריכים להציל אותו. המטרה היא לעזור להשיג את האש ולהציל את הבית ביחד מפני האש המפחידה. המשחק דורש עבודת צוות ובגלל שמדובר בניצחון משותף אז ההנאה היא כפולה.

 

הכבאים באים הוא לא רק משחק שיתוף פעולה – הוא גם דורש לא מעט חשיבה ותכנון מהלכים! 

לעוד משחקי חשיבה מומלצים לילדים 🧠 

הכבאים באים, משחק שיתוף פעולה
מפלצת הצבעים משחק שיתוף פעולה

#4 מפלצת הצבעים

מפלצת הצבעים זה משחק שיתוף פעולה ומדובר באחד המשחקים האהובים עלינו! במשחק המטרה היא לעזור למפצלת הצבעים המסכנה, שהתעוררה מבולבלת ואינה יודעת למה. המפלצת לא יודעת מה קורה, כל הרגשות שלה מעורבבים ומבולגנים…המשתתפים צריכים להפריד ולשים כל רגש במקום שלו. מדובר במשחק נפלא שמעבר לפיתוח היכולת החברתית, הוא נוגע גם בפיתוח האמפתיה ואינטליגנציה רגשית. המשתתפים צריכים י חד לחשוב על הדברים שגורמים להם להרגיש שמחים, רגועים, עצובים, כועסים, מפוחדים ואז לספר לכולם מה הדברים הללו.

 

אהבתם את המשחק? רוצים לדבר עם הילדים שלכם על רגשות ולהעמיק בהם? רוצים לדעת איך לפתח להם את האינטלגנציה הרגשית? 💚 בואו להכיר את המשחק קלף פתוח בביקורת של טלי

#5 עכברים על הגובה

משחק נוסף שנחשב למשחק שיתוף פעולה עם קצת פן תחרותי זה עכברים על הגובה. מדובר במשחק חברה מצחיק, משעשע אבל יחד עם זאת – מאתגר. המשימה לכאורה פשוטה – להקפיד שהמגדל יהיה יציב ושכל העכברים נמצאים על המגדל…כאן יש לנו מנצח אחד והוא זה שמניח את כל העברים ראשון על המגדל.

עכברים על הגובה

כמה מילים אחרונות,

למשחקים שיתוף פעולה יש יתרונות חשובים שלא ניתן למצוא במשחק יחיד או בפעילויות רבות אחרות. הם יכולים ללמד ילדים את הפרטים הקטנים והניואנסים בתקשורת ולעזור להם להפוך לאנשים טובים יותר. הם גורמים לילדים להתחיל בצעדים הראשונים של עבודת צוות, מיומנות נחוצה בבגרות. הם מספקים הזדמנות מושלמת לילדים להוציא לפועל את הלמידה שלהם. לא רק זה, הם גם עוזרים לשחרר אנרגיה ולשמור על אורח חיים בריא יותר, במיוחד ברמה הרגשית.

אף פעם לא מוקדם מדי להתחיל לבנות את הכישורים החברתיים של ילדכם. משחקי שיתוף פעולה לילדים הם דרך מצוינת לטפח שיתוף פעולה, תקשורת ויצירתיות אצל ילדים בכל הגילאים. המאמר הזה עם כל היתרונות כבר צריך לשכנע אותכם שמשחקים אלה הם חלק חיוני בחווית התקשורת בין הורה לילד, והילד לחבריו. נסו אותם עם הקטנים שלכם היום! איזה משחק ניסיתם? ספרו לנו על כך בפייסבוק ובאינסטגרם שלנו.

לעוד משחקי קופסה של פוקסמיינד היכנסו:  https://foxmind.co.il/

אולי יעניין אותך גם

צעצועים מומלצים לגיל 3

כהורים, הכי חשוב לנו זה לראות את ילדינו משגשגים, מאושרים ומגיעים לאבני דרך מרכזיות ומציגים את הניצוץ הבהיר של האישיות הייחודית שלהם. כשהם מגיעים לגיל

קרא עוד »
ילד יושב על הספה ומטיח את הבובה שלו בכעס

איך לגרום לילד להקשיב לכם?

ביקשת מהילד שלך לעשות משהו. בצורה מאוד רגוע. בצורה מאוד רציונלית. ובכוונה טובה. אבל פעולה, אתם מקבלים את המקבילה לילדים של צרצרים. דממת אלחוט. "אולי

קרא עוד »

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...