לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

איך לפתח יצירתיות אצל ילדים?

כשאנחנו מדברים  על חשיבה יצירתית אצל ילדים – הרבה חושבים שזה סוג של כישרון שנולדים איתו. או שאתם ילדים יצירתיים באופן טבעי – או שלא. אולם במציאות, הורים יכולים לטפח ולפתח את החשיבה היצירתית של ילדיהם בגילאים צעירים, למען האמת מהרגע שהם נולדים. אז נכון, אתם לא יכולים להבטיח שילדיכם יהיה הפיקאסו הבא – אבל אתם לחלוטין יכולים להעניק לו כלים שיסייעו לו לפתח חשיבה יצירתית. פעילויות שונות כמו פרויקטים אומנתיים, למידת כלי נגינה, שעות של משחק – כל אלה ועוד יוכלו לעזור לילדיכם לפתח את כישורי החשיבה והיצירתית שלהם ולהאיר את דמיונם. במדריך הבא, הבאנו לכם את הדרכים שיעזרו לכם לפתח חשיבה יצירתית אצל ילדיכם. בואו נתחיל.

תוכן עניינים

ישנה טעות נפוצה שהדרך הטובה ביותר לעודד יצירתיות של ילדים היא פשוט לעזוב אותם לנפשם ולתת להם ללמוד לגלות את היכולת הזו בעצמם. למרות שזה בהחלט נכון שילדים הם סקרנים וחוקרים באופן טבעי, הם זקוקים לתמיכה כדי לפתח את היכולות היצירתיות שלהם ולממש את מלוא הפוטנציאל היצירתי שלהם. תמיכה בהתפתחות הילדים היא תמיד פעולת איזון: כמה מבנה, כמה חופש; מתי להיכנס, מתי לסגת אחורה; מתי להראות, מתי לספר, מתי לשאול, מתי להקשיב. הנה כמה דרכים שיעזרו לכם לתמוך בהם ולפתח להם את החוש היצירתית מבלי "להשתלט" יותר מדי.

#1 תחקרו את החלל

תמונה של כוכב נופל

למידה על החלל החיצון תמיד לוכדת את דמיונם של ילדים, כך ששילובו בפעילויות יצירתיות יכול להיות דרך מצוינת לעורר את היצירתיות שלהם ועל הדרך אתם גם תומכים במדע. בנוסף, ישנן פעילויות חינוכיות ויצירתיות רבות שתוכלו לעשות כדי לשפר את אהבתו של ילדכם לחלל. חלק מהפעילויות האלה די פשוטות. אתם יכולים לבקש מהילד להשתמש בדמיון שלו כדי לספר לך איך הם חושבים שחייזרים נראים, או שאתם יכולים לספר להם על אסטרונאוט שנסע לירח. אתם יכולים לעשות גם פעילויות אומנתיות מעמיקות יותר כדי לעודד את ילדיכם ללמוד יותר על חלל – בין אם זה לקחת אותם לפלניטריום, לקנות דגמי מערכת השמש, לצייר יחד כוכבים ועוד. טיפוח אהבתו של ילדכם לחלל באמצעות אמנות והדמיון שלהם יעזור לכם להפוך את ביתכם לסביבה יצירתית יותר עבורם. 

#2 תכינו מתנות ביחד

הכנת מתנות מפתחת יצירתיות אצל ילדים

כשהחגים מגיעים וימי הולדת מתגלגלים, איך אתם נותנים לילדים לבחור מתנות לקרוביהם?האם הם בוחרים משהו קטן בחנות, או שאתם פשוט בוחרים בשבילם?

אם תרצו לעשות משהו שונה השנה, אז תוכלו לגרום לילדים שלכם להכין מתנות לאחרים במקום פשוט לקנות משהו מהחנות. יצירת מתנות עם הילדים כדי שיתנו לקרובים וחברים יכולה להיות דרך מצוינת להראות להם את ההנאות של הענקת מתנות, ובניגוד לתכשיט קטן או חתימה על כרטיס, זו דרך אישית יותר עבור הילדים שלכם להודות לחברים שלהם ומשפחה.

תכשיטים קטנים – כמו צמידים או חפצי נוי – הם פרויקטים נהדרים ומתאימים לילדים בכל הגילאים, ויש לכם הרבה מקום להיות יצירתיים עם רעיונות. ככל שילדים מתבגרים, ייתכן שהם ירצו ליצור פריטים מתקדמים ומותאמים אישית עבור האנשים שהם אוהבים. הם עשויים לצייר פורטרטים של מקומות שהמשפחה שלכם נהנית מהם, או שהם עשויים להיכנס לעיבוד עץ, פיסול או תהליכי יצירה מתקדמים יותר. הכנת מתנות היא דרך מצוינת לעודד יצירתיות תוך סיוע לילדים להתפתח גם בפן הרגשי. 

 

אולי יעניין אותכם לקרוא גם:

 

#3 עודדו את הילדים להשתמש בצעצועי הרכבה

ילדה משחקת בצעצוע התפתחות

צעצועי הרכבה יכולים להיות דרך נפלאה לילדים ללמוד מיומנויות בסיסיות של פתרון בעיות ולמתוח את דמיונם.

כשאתם משחקים עם ילדיכם בצעצועי הרכבה, עליכם לאפשר מספיק זמן למשחק חופשי, אך עליך גם לאתגר אותם לבנות משהו שהילד יהיה מעוניין בו. אם ילדכם בן ה-6 אוהב מכוניות, למשל, תוכלו להשיג להם צעצוע הרכבה שתאפשר להם לבנות את רכב החלומות שלהם.

על ידי מתן מטרה סופית לילדכם, הם יצטרכו לחשוב על תוכנית לבנות את מה שהם רוצים עם החומרים שיש להם. זה יאפשר לילדכם לממש את יכולות פתרון הבעיות שלו בזמן שהם מאלתרים כדי ליצור את האובייקט שהם חושבים עליו. במהלך משחק חופשי עם צעצועי הרכבה, ילדיכם ימתחו את דמיונם כשהם יוצרים חפצים ומשחקים איתם. פעוט עשוי ליהנות מיצירת עיר או אפילו רק צורות עם בלוקים מעץ, וילדים גדולים יותר ייהנו לבנות צעצועי הרכבה מאתגרים יותר.

עם צעצועי הרכבה, אתם תעניקו לילדיכם שפע של מקום למשחק חופשי ומלא דמיון, אך עליך גם לאתגר אותם מדי פעם כדי לגרום להם לחשוב ולהיות מעורבים. באופן כללי, אתגרים אלו צריכים להיות פתוחים כדי להבטיח שהילדים שלכם ילמדו כיצד להשתמש ביצירתיות שלהם. 

#4 צרו אומנות עם ילדיכם

3 ילדות מציירות ועשות פעילות יצירתית לילדים

יצירת אמנות עם הילדים שלכם היא אחת הדרכים הטובות ביותר להפוך את הבית שלכם לסביבה יצירתית וחיובית.האמנות היא דרך חשובה לילדים לבטא את עצמם ולשפר את היכולות היצירתיות שלהם. זה משפר את המוטוריקה העדינה שלהם, ומאפשר להם לחקור את דמיונם. אתם תמיד צריכים לוודא שהבית שלכם מצויד בציוד יצירה. אתה לא צריך לקנות מחלקה שלמה – אבל כמה עפרונות צבעוניים, ניירות, צבעי גועש יוכלו לעזור לילדים שלכם להשתמש ביצירתיות שלהם לעיתים קרובות.

אז נכון, לא בטוח שאתם אמנים בעצמכם – אבל אתם בהחלט יכולים ללמד את ילדיכם מלאכות פשוטות כמו הכנת םרחים מרקמות, ציור של אובייקטים פשוטים ועוד.

אם אתם רוצים לקחת את צעד קדימה, תוכלו לרשום את הילדים שלכם לשיעורי אמנות – זו היא עוד דרך נהדרת להתחבר לילדכם בזמן יצירת אמנות. שיעורי קדרות הורים-ילדים הם דרך מבולגנת אך מהנה להתחבר וליצור עם ילדכם, ואם אתם לא הכי טובים באמנות, תוכלו להשתמש בשיעורים האלה כהזדמנות ללמוד יחד.

על ידי יצירת אמנות עם הילדים שלכם, תאפשר להם לחקור את היצירתיות שלהם בזמן שהם משפרים את היכולות שלהם להביע את עצמם.  

#5 שחקו איתם במשחקי קופסא חכמים

אבא עם 2 ילדות משחק בסיפור קוביות קלאסי

משחקי קופסה לילדים הם עוד דרך טובה לעודד את הילדים שלך להיות יצירתיים – זה כולל מגוון רחב של משחקים. אתם יכולים לנסות לשחק במשחקי חשיבה כדי למתוח את יכולות החשיבה ולשפר את היכולות הקוגננטיביות שלכם. באתר של פוקסמיינד תוכלו למצוא כמה משחקים נהדרים שעובדים על פיתוח יצירתיות, יכולת פתרון בעיות, פיתוח מגנון קבלת החלטות ועוד. 

רוצים להכיר משחקי קופסא מומלצים מקרוב? הנה כמה המלצות שלנו: 

#6 עודדו קריאה וסיפורים

קריאת ספר מפתחת יצירתיות אצל ילדים

קריאה וסיפורים בוודאי יועילו לילדים שלכם בבית הספר – אבל הם גם חלק חשוב בקידום היצירתיות במשק הבית שלכם. כל הילדים אוהבים סיפור טוב – ואתם צריכים לטפח את האהבה הזו על ידי עידודם לקרוא. כשהילדים מאוד צעירים, כדאי לקרוא להם ולספר להם סיפורים. מצאו ספרים שמתאימים לרמת הקריאה שלהם, וקראו איתם כדי לעזור להם לשפר את כישורי השפה שלהם.

עם זאת, כדאי גם לספר לפעוטות ולילדים צעירים אחרים סיפורים מורכבים יותר שהם יכולים להבין – גם אם הם לא מסוגלים לקרוא אותם בעצמם. זה יעודד אותם לתרגל קריאה כדי שיוכלו ליהנות מהסיפורים שאתם קוראים להם בעצמם.

ככל שילדים מתבגרים, כדאי לקדם זמן קריאה שקטה, ותוכלו לשאול אותם על מה שהם קוראים כדי לעודד אותם לקרוא בעיון.

 

רוצים ללמד את הילד שלכם לקרוא ואין לכם מושג איך להתחיל? בואו ללמוד איך ללמד ילדים לקרוא בקלות במדריך שלנו. 

#7 למדו אותם כיצד לנגן מוזיקה

פיתוח יצירתיות אצל ילדים עם פסנתר

דרך נוספת לפתח את היצירתיות של ילדיכם היא ללמד אותם לנגן מוזיקה. כשהילדים שלכם רק פעוטות, אתם יכולים לעשות זאת באמצעות מתן כלים פשוטים כמו קסילופון ולתת להם בעיקר להתרשם מהצלילים שהכלי מפיק בכל נקישה.

כשהילד שלכם מתקרב כבר לגיל הגן, אז תוכלו ללמד אותם כבר יסודות לכלים יותר מורכבים ואפילו לרשום אותם לשיעורי היכרות עם כלים בסיסיים כמו פסנתר. לילדים שכבר נמצאים בבית ספר יסודי יהיו המון הזדמנויות להתאהב בכלי נגינה – החל מגיטרה, סקסופון, תופים, כינור ועוד. תנו לילד שלכם לבחור את כלי הנגינה. גם אם הילד שלכם לא הולך להיות המוצרט הבא – למידת מוזיקה היא אחת הדרכים הנפלאות ביותר לפתח את היצירתיות והחשיבה שלהם.

#8 תדאגו שיהיה בבית מגוון רחב של חומרי גלם ויצירה

פיתוח יצירתיות אצל ילדים

ילדים מושפעים עמוקות מהצעצועים, הכלים והחומרים בעולם הסובב אותם. כדי לערב ילדים בפעילויות יצירתיות, אנחנו ממליצים לוודא שיש להם גישה למגוון רחב של חומרים לציור, בנייה ויצירה. כיום תוכלו למצוא גם כל מיני ערכות שלמות ליצירה – כך שתוכלו לבחור להם ערכת יצירה בהתאם לתחום העניין שלהם. אבל אתם גם לא חייבים להשקיע המון כסף בשביל לפתח את היצירתיות של ילדיכם – מקלות ארטיק בהם הילדים יוכלו להכין מבנים, עלי כותרת של פרחים, טושים, עטים, גירי פנדה וניירות ציור – כל אלה יאפשרו לילדיכם לחקור את היצירתיות.

#9 תתמקדו בתהליך ולא בתוצר הסופי

ילדים עושים פעילות יצירתית בטבע

הרבה מחוויות הלמידה הטובות ביותר מתרחשות כאשר אנשים עוסקים באופן פעיל ביצירת דברים, אבל זה לא אומר שעלינו לשים את כל תשומת הלב שלנו על התוצר הסופי. במילים אחרות, לפעמים התהליך הוא מה שאנחנו נרצה להתמקד בו.  כשהילדים עובדים על פרויקטים, הדגישו בפניהם את חשיבות התהליך, לא רק את התוצר הסופי. אתם יכולים לשאול אותם מה מקור ההשראה שלהם? לתמוך בניסויים כושלים בדיוק כמו בניסויים מוצלחים, לדבר איתם במהלך שלבי הביניים ולשאול אותם מה הם מתכננים לעשות הלאה ועוד.

#10 הגבילו זמן מסך

ילד בוהה במסך טלווזיה שידוע כהורס יצירתיות אצל ילדים

זה כבר ידוע ומוכח – טלוויזיה פוגעת ביצירתיות, היא לא מפתחת חשיבה ולא שום דבר. רק בהייה פסיבית בתמונות המהבהבות במהירות עד שהמוח כבר לא באמת מסוגל לעבד אותן. ברור שזה לא מציאותי למנוע לגמרי צפייה בטלווזיה, ובנינו…לפעמים זמן מסך יכול לעזור כשההורים צריכים לבשל ארוחת ערב או קצת זמן שפיות עם עצמם, אבל כן חשוב לשים לב ולהגביל את הזמן מסך ולהשקיע יותר בפעילויות יצירתיות ומהנות. זה נכון, בשנת 2023 זה קצת  מורכב למנוע מהילד טלפונים ותוכניות טלווזיה, אבל אם לא תדעו להגביל אותם, זה באמת עלול לפגוע ביצירתיות ובדמיון שלהם בעתיד. 

כמה מילים אחרונות,

אין ספק כי פיתוח יצירתיות אצל ילדים הוא אחד הדברים החשובים ביותר שתוכלו לעשות. אנו מקווים, שהטיפים שהבאנו לכם יעזרו לכם ולילדיכם להתחיל לפרוץ את גבולות הדימיון. 

אולי יעניין אותך גם

צעצועים מומלצים לגיל 3

כהורים, הכי חשוב לנו זה לראות את ילדינו משגשגים, מאושרים ומגיעים לאבני דרך מרכזיות ומציגים את הניצוץ הבהיר של האישיות הייחודית שלהם. כשהם מגיעים לגיל

קרא עוד »
ילד יושב על הספה ומטיח את הבובה שלו בכעס

איך לגרום לילד להקשיב לכם?

ביקשת מהילד שלך לעשות משהו. בצורה מאוד רגוע. בצורה מאוד רציונלית. ובכוונה טובה. אבל פעולה, אתם מקבלים את המקבילה לילדים של צרצרים. דממת אלחוט. "אולי

קרא עוד »

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...