לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

איך משחקים שש בש? הסברים וחוקים

 ברוכים הבאים לעולם הקסום של שש בש – היום משחק חברה שכיף לשלוף בחוף, בפיקניק או סתם אחרי ארוחת שבת – אבל זהו משחק שבו זריקת קובייה אחת יכולה לשנות את מהלך המשחק שריתק מוחות במשך אלפי שנים. במדריך זה, נדריך אותכם מאלף עד התף באיך לשחק שש בש, ואם זה יעניין אותכם – נבין גם את מקורתיו ההיסטוריים (שווה לקרוא!)  בשש בש, אנו מוצאים לא רק משחק לוח אלא שער לעבר. מקורותיו, שאבדו בחולות הזמן, חושפים סיפור של ציוויליזציות עולות ויורדות, של תרבויות מתנגשות ומתמזגות, כל זאת בזמן שהמשחק הנצחי הזה המשיך להתפתח. אז קדימה בואו נתחיל. 

מאיפה השש בש מגיע אלינו?

 שורשיו של השש בש חופרים עמוק באדמה של מסופוטמיה העתיקה, אזור שמכונה לעתים קרובות "ערש הציוויליזציה". לפני למעלה מחמישה אלפי שנים, בארץ הפורייה הזו בין נהרות החידקל והפרת, התעורר לחיים מבשר השש-בש, המכונה "סנט" ( "Sah-net"). 

המסופוטמים, עם נטייתם להקלטת חיי היומיום על לוחות חימר, הותירו אחריהם עקבות של משחק לוח מוקדם זה. הפריסה, תנועת היצירות, ואפילו תחושת התחרות, כולם מהדהדים לאורך אלפי השנים. סנט היה יותר מסתם בילוי; זה היה השתקפות של החברה, שבה אסטרטגיה ומקרה התאחדו בחתירה לניצחון.

ככל שגלגלי ההיסטוריה הסתובבו, כך גם הלך גורלו של שש בש. דרך המשי, רשת של נתיבי מסחר המשתרעים על פני אסיה, הפכה לגשר בין תרבויות. מסעו של שש בש נמשך, מצא את דרכו לפרס (איראן של ימינו) ולהודו, שם הוא הסתגל והתפתח, וספג את הטעמים והאסטרטגיות של כל אזור. באמצעות מסחר, נסיעות וחילופי תרבות, השש-בש המשיך להתפשט בכל העולם. 

עם זאת, בלב האימפריה הרומית שש בש באמת מצא את מקומו בשמש. הרומאים, שהיו ידועים בקנאותם למשחקים ולפנאי, אימצו בשקיקה את הסחה מסקרנת זו. הם כינו את השש בש "טבולה" והפכו אותו למרכיב עיקרי בחיי הצבא והאצולה כאחד. חיילים הצטופפו סביב לוחות שש-בש במחנותיהם, יצרו אחווה בין התמרונים האסטרטגיים והטלת הקוביות. בווילות המפוארות של האליטה הרומית, טאבולה עיטרה את השולחנות המשובחים ביותר, המשק סיפק גירוי אינטלקטואלי ובידור. הפופולריות של טאבולה השתרעה הרבה מעבר לגבולות רומא, שכן האימפריה השתרעה מבריטניה ועד למזרח התיכון. המשחק הפך לסמל של אחדות וגיוון, המתעלה מעל מחסומי שפה ותרבות.

לוח שש בש כמדריך לאיך לשחק בשש בש

לוח שש בש מורכב מ-24 משולשים אשר מתחקים ל4 קבוצות של שש – 2 מתוכן הן לוח הבית ולוח החוץ של שחקן אחד וה2  הנוספות הן לוח הבית ולוח החוץ של השחקן המתחרה.

סידור לוח שש בש הוא די פשוט וכל מה שצריך הוא לעקוב אחר מספור המשולשים ומתחילים לספור בלוח הבית שלהם. הנקודה הכי הרחוקה היא נקודה 24 שהיא למעשה הנקודה הראשונה של היריב.  

אז איך זה לסדר? 

  1. על נקודה 24 – כל שחקן מציב 2 אבנים. 
  2. על נקודה 13 – כל שחקן מציב 5 אבנים.
  3. על נקודה 8 – כל שחקן מציב 3 אבנים.
  4. על נקודה 6 – כל שחקן מציב 6 אבנים. 

 

איך משחקים שש בש?

כל שחקן מתחיל מהטלת זוג קוביות בתורו, ומזיז את הכלים שלו בהתאם לנקודות שיצאו בקוביות.  המטרה של המשחק היא למעשה להעביר את כל הכלים של כל שחקן מצד אחד בלוח לצד השני. ברגע ששכל האבנים הגיעו לצד השני – אז מתחילים להוציא אותן מהלוח. השחקן הראשון שמוציא את כל האבנים מנצח.

מי מתחיל לשחק ראשון?

כדי להבין  מי מתחיל לשחק ראשון, 2 השחקנים מטילים קוביה אחת. במקרה של תיקו יש להטיל שוב את הקוביות.  השחקן שמשיג בקוביה מספר גבוה יותר מתחיל ראשון.

שימו לב, השחקן שמתחיל לשחק ראשון לא יכול להתחיל עם דאבל כבר בתור הראשון מהסיבה שדאבל שווה תיקו, במילים אחרות, יש להטיל את הקוביות שוב כדי לראות מי מתחיל.

לוח שש בש כמדריך לאיך לשחק בשש בש

טיפים למשחק שש בש ואיך ללמוד לשחק טוב

הבינו את היסודות: הכיו את הכללים והיעדים של שש בש, כולל כיצד להגדיר את הלוח ולהזיז את הדמקה שלך.

התחילו עם מהלך פתיחה חזק: מהלך הפתיחה הנפוץ ביותר הוא להעביר את אחד מהאבנים  האחורית שלך (24 נקודות) ל-13 נקודות או 14 נקודות שלך. זה עוזר לך להתחיל בתהליך של הכנסת הששבש שלך ללוח הבית שלך.

בנה לוח ביתי חזק: התרכז בהכנסת הדמקה שלך ללוח הבית שלך ויצירת נקודת עיגון מוצקה בצד של היריב.

הגן על האבנים שלך: הימנע מהשארת אבן לבדה – אלה חשופים לפגיעות של היריב שלך בכל עת. זה מקטין את הסיכון שלך להיפגע ולהפסיד

שליטה בנקודת האמצע: נסה לבסס ולשמר שליטה ב-12 הנקודות (נקודת האמצע), שכן היא יכולה להיות יתרון אסטרטגי.

תעדוף אסטרטגיית הכפלה: למד מתי להכפיל ומתי לקבל או לדחות כפיל. הכפלה ברגע הנכון יכולה להשפיע באופן משמעותי על תוצאת המשחק.

השתמש בקובייה בחוכמה: אל תהיה להוט מדי להכפיל, אבל גם היה מודע מתי זה זמן טוב להציע קובייה ליריבך. ניהול קוביות הוא קריטי.

שמור על עמדה גמישה: שמור על השש בש שלך פרוש והימנע מיצירת ערימות. זה נותן לך יותר אפשרויות וגמישות במהלכים שלך.

הבן את התפלגות המספרים: למד את הסבירות לגלגל מספרים מסוימים והשתמש בידע זה כדי לקבל החלטות מושכלות.

למדו מהטעויות שלך: סקור את המשחקים שלך כדי לזהות שגיאות ואזורים לשיפור. למידה מהפסדים היא חלק מכריע בהשתפרות.

תרגול עם יריבים מיומנים: משחק נגד שחקנים חזקים יותר יכול לעזור לך ללמוד אסטרטגיות וטכניקות חדשות.

למד וקרא על שש בש: ישנם ספרים רבים, מאמרים ומאגרי מידע אונליין כמו יוטיוב שיכולים לספק תובנות חשובות ואסטרטגיות מתקדמות שיעזרו לך להפוך לשחקן טוב יותר.

איזה יכולות נדרשות מכם כשחקני שש בש כדי להיות באמת טובים?

כדי לשחק שש בש ביעילות, תזדקק לשילוב של תכונות ומיומנויות. להלן כמה מהתכונות העיקריות שיכולות להועיל למשחק שש בש:

חשיבה אסטרטגית: שש בש הוא משחק אסטרטגי הדורש תכנון וראיית הנולד. היכולת לצפות את המהלכים של היריב ולתכנן את המהלכים שלך היא חיונית.

מיומנויות אנליטיות: היכולת לנתח עמדות, להעריך סיכונים ולחשב הסתברויות חשובה לקבלת החלטות מושכלות במהלך המשחק.

סבלנות: שש בש יכול להיות כרוך בתנודות של מזל, ולכן סבלנות חיונית כדי להישאר רגועים במצבים לא נוחים ולקבל את ההחלטות הטובות ביותר בטווח הארוך.

יכולת הסתגלות: אתה אמור להיות מסוגל להתאים את האסטרטגיה שלך על סמך המצב הנוכחי של המשחק, המהלכים של היריב שלך והטלת הקוביות.

ניהול סיכונים: הבנה מתי לקחת סיכונים מחושבים ומתי לשחק באופן שמרני היא המפתח להצלחה בשש בש.

כישרון מתמטי: אמנם אינך צריך להיות גאון במתמטיקה, אך הבנה בסיסית של הסתברות והמושג של ספירת פיפס יכולה להיות יתרון.

זיכרון: זכירת עמדות מפתח, מהלכי פתיחה נפוצים ומהלכי עבר במשחק יכולים לעזור לך לקבל החלטות טובות יותר.

רוח תחרותית: הרצון לנצח ולשפר את הכישורים שלך חשוב כדי לשמור על מוטיבציה ומסור כדי להפוך לשחקן טוב יותר.

כמה מילים לסיכום

מקווים שהמדריך הזה יעזור לכם לשחק שש בש כמו אלופים! לקריאת מדריכים נוספים של פוקסמיינד היכנסו לבלוג שלנו ותיהנו מהמון כתבות ומידע שימושי. 

אולי יעניין אותך גם

צעצועים מומלצים לגיל 3

כהורים, הכי חשוב לנו זה לראות את ילדינו משגשגים, מאושרים ומגיעים לאבני דרך מרכזיות ומציגים את הניצוץ הבהיר של האישיות הייחודית שלהם. כשהם מגיעים לגיל

קרא עוד »
ילד יושב על הספה ומטיח את הבובה שלו בכעס

איך לגרום לילד להקשיב לכם?

ביקשת מהילד שלך לעשות משהו. בצורה מאוד רגוע. בצורה מאוד רציונלית. ובכוונה טובה. אבל פעולה, אתם מקבלים את המקבילה לילדים של צרצרים. דממת אלחוט. "אולי

קרא עוד »

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...