לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

איך משחקים שחמט? מדריך מפורט

אולי ידעתם את זה ואולי לא – אבל למקרה שלא, שחמט הוא אחד ממשחקי הקופסה העתיקים ביותר אי פעם. הוא אחד המשחקים האהובים שידועים  במשך מאות שנים, אבל בשנים האחרונות הוא גדל בפופולריות עם עשרות אלפי  שחקנים חדשים המחפשים ללמוד איך משקים שחמט.

השחמט חווה רנסנס, אבל אם אתם או הילדים שלכם חדשים בעניינ השחמט – אז כדאי ללמוד את החוקים והאטסטרגיות השונות לעומק – והכי חשוב, להתאזר בסבלנות. כי אף אחד לא נהיה אלוף ביום אחד.  זה המקום שבו המדריך שלנו נכנס לתמונה. אני משחק שחמט כבר שנים ואני הולך לדבר איתכם על הכללים הבסיסיים, כולל איך להזיז ולתפוס חיילים וכן מהלכים חיוניים לניצחון, אז קדימה בואו נתחיל. 

חוקי שחמט למתחילים

כמו שאמרנו – משחק שחמט הוא משחק הקופסא העתיק ביותר! מקורתיו מעורפלים למדי וכל אחד יגיד לכם אחרת – חלק טוענים בסין, חלק אומרים בהודו, מצרים או פרס. בכל מקרה, מדובר במשחק מרתק שמפתח ודורש יכולות רבות – בניהם ריכוז, חשיבה אסטרטגית, כבוד, סבלנות, זיכרון ועוד. 

בין אם זה עתה גיליתם מחדש את השחמט או שאתה יושבים לשחק בפעם הראשונה, ריכזנו את המדריך הידידותי הזה למתחילים כיצד לשחק בשחמט. מדריך זה כולל את כל היסודות שצריך לדעת בעת לימוד שחמט, מאיזה ריבוע להניח את המלכה במהלך הסידור של הלוח ועד מתי לקרוא "שחמט". 

אמנם תמצאו את כל מה שאתן  צריך כדי לשחק משחק שחמט, אבל לא הלכנו כל כך לעומק על אלמנטים מתקדמים כמו פתיחות ספציפיות, עמדות לוח או חוקי טורניר. אלו הם היסודות הטהורים כדי לגרום לך לשחק מהר ככל האפשר, מבלי לדאוג לתזמון התורות או להתגונן מפני אסטרגיות. ברגע שאתם יודעים את היסודות של איך לשחק, אתם יכולים ללמוד אסטרטגיות חדשות, טקטיקות ולהעמיק את ההבנה שלכם במשחק תוך כדי, בהדרגה לשכלל את המיומנות והניסיון. מי יודע, אולי זה עשוי להיות 

כיצד לסדר לוח שחמט

שחמט משוחק על ידי שני שחקנים על לוח שחמט בגודל שמונה על שמונה ריבועים. 64 הריבועים מתחלפים בין צבעים בהירים לכהים – באופן מסורתי, שחור ולבן. כאשר הוא מסודר כראוי, ריבוע לבן צריך להיות הריבוע הימני ביותר לאורך הקצה הקרוב לכל שחקן. הכלים של השחקנים ממוקמים בשתי השורות האופקיות (הידועות בתור דרגות) הקרובות ביותר לכל שחקן. הדרגה השנייה – קרי. השורה השנייה מנקודת המבט של השחקן – מורכבת משורה של שמונה פיונים, כל אחד מונח על ריבוע בודד.

הדרגה הקרובה יותר היא כמעט סימטרית, עם צריחים (הידועים גם בתור טירות) על שני ריבועי הפינה השמאלי והימני ביותר, ואחריהם אבירים במרחב הפנימי שלידם, ולאחר מכן בישופים.

שתי המשבצות המרכזיות של הדרגה תפוסות על ידי המלך והמלכה. המלכה מונחת על הריבוע התואם לצבעה (לדוגמה, המלכה השחורה על הריבוע השחור), כאשר המלך תופס את הריבוע שנותר בצבע הנגדי. המשמעות היא שהמלך והמלכה של כל צבע עומדים זה מול זה, מה שהופך את ההגדרה הנכונה לסימטרית בין שני השחקנים.

השחקן הלבן לוקח את המהלך הראשון, כאשר השחקנים מחליפים תורות עד ששחקן מובס באמצעות שח-מט או פורש. ניתן גם להסכים על תיקו. אם משחקים עם טיימר אופציונלי, כמו בטורנירים, השחקן הראשון שנגמר לו הזמן מפסיד.

שחקני שחמט על הלוח

מהם הכללים הבסיסיים כדי לשחק בשחמט?

רוצים לדעת איך לשחק שחמט למתחילים? אז הנה סקירה בסיסית של הכללים הבסיסיים בשחמט.

כל שחקן עושה מהלך בודד בתורו. שחקנים לא יכולים לבחור לדלג על תור – עליהם להזיז תמיד שחקן. כל כלי שחמט זז בצורה מסוימת, ויש להזיז אותו בהתאם לתנועתו החוקית.

פרט לאביר, שעשוי לקפוץ מעל, חיילים אחרים אינם יכולים לעבור דרך חיילים  משני הצבעים מבלי לעצור (באותו חייל מאותו צבע). 

כיצד להזיז כל כלי שח

מלך – הכלי הכי משמעותי ובין החזקים בלוח. 
המלך יכול לזוז לכל כיוון, כלומר ישר או אלכסון, משבצת אחת בכל כיוון. מתי שהמלך נמצא במצב של "שח" – המשמעות היא שהיריב יכול להכות אותו בתור הבא, אז השחקן שמאוים מוכרח לנסות לשות את המצב באמצעות הזזת המלך, חסימת קו המתקפה או באמצעות הכאלה של הכלי שמאיים עליו. 
כדי לנצח במשחק – השחקן צריך שהיריב לא יוכל לגרום למלך למלט מהשח ולהכות את הכלי המאיים או לחסום את האיום. מצב זה מכונה גם "מט". למרות שמדובר בכלי משמעותי, התנועה שלו יחסית מוגבלת בהשוואה לכלים אחרים. לצורך העניין, אי אפשר להעריך את המלך בנקודות לצורך החלפת כלים כי המלך לא כלי שניתן לוותר עליו. 
 
 
מלכה – הכלי העוצמתי ביותר על הלוח. היתרון של המלכה הוא בעיקר בגמישות של התנועה שלה, שכן המלכה יכולה לזוז בכל קו ישר – בין אם זה אלכסון, שורה או טור ולכמה משבצות שהיא רוצה באותה שורה או אלכסון. 
 
צריח – הצריח כלי חשוב יכול לזוז רק לאורך הטורים או השורות. ברוב המקרים הצרחים כולים להיות יעילים במיוחד, אם אתם יודעים להפעיל אותם בצורה שהם תומכים אחד בשני ועובדים בזוג. הצריח נועד להגן על המלך במהלך המיוחד שמכונה "הצרחה" – ונגיע אליו בהמשך המדריך. 
 
רץ – רץ יכול לזוז  רק באלכסונים. הוא מצוין במיוחד במצבים פתוחים. ההגבלה שלו נמצאת בעיקר בצבע – כלומר הוא לא יכול לעבור ממשבצת בצבע שחור ללבן. שני הרצים, מכסים ביחד את שני הצבעים של הלוח, לכן – במצב שאחד הרצים שלכם אבד, אז אתם למעשה מאבדים שליטה על חצי מהלוח. 
 
פרש – לפרש יש תנועה ייחודית שמשלבת בין אלכסון לישר, יוצא צורה של L. היתרון שלו, זה שכלים אחרים לא חוסמים את התנועה שלו והוא יכול לדלג מעליהם. הפרש מצוין במצבים סגורים (ההפך מהרץ).ץ בכל מהלך הפרש יעבור לצבע משבצת שונה.
 
 
רגלי – האחרון והכי חלש זה הרגלי – או החייל.  מבחינת התנועה הוא נחשב לכלי הכי מוגבל, הוא יכול לזוז רק משבצת אחת בכל פעם ורק לכיוון אחד קדימה ולכן הוא תמיד נתקע כאשר כלי אחר תופס את המשבצת לפניו. 
 
במהלכו הראשון של הרגלי, הוא יכול לנוע שתי משבצות קדימה או משבצת אחת בהתאם לרצון השחקן.  למרות שהוא נחשב לחלש עקב התנועה המוגבלת שלו יש יתרון אחד על שאר הכלים –  אם הוא מצליח להגיע לשורה האחרונה של הלוח הוא יכול להפוך לכל כלי אחר, מלבד למלך, באותו הצבע, בהתאם לבחירת השחקן, גם אם הכלי לא יצא מהלוח. מצב זה מכונה גם "הכתרה". 

טיפ – לא משנה כמה תקראו עכשיו על ללמוד שח מט, אם מעולם לא שיחקתם ייתכן ויהיה לכם קשה להבין, לכן הטיפ שלי: זה להתחיל לשחק. ואם כבר אתם רוצים להבין איך זה עובד, צפו בסרטוני יוטיוב שונים שמראים את המשחק בלייב עם הסברים למתחילים, כך תלמדו ותכירו טוב יותר דינימיקה של הכלים, אסטרטגיות ומהלכים, כי כאן – על הנייר, אני יחסית מוגבל בלספר לכם איך לשחק בדיוק ובוודאי שלא לעסוק באסטרטגיות משחק. 

מה זה שח ושחמט

כאשר כלי זז בצורה שתאפשר לשחקן ללכוד את המלך של היריב בתורו הבא, השחקן התוקף מכריז בדרך כלל "שח".

השחקן שהוצב בשח חייב להזיז את המלך שלו או להזיז כלי אחר כדי לעצור את ההתקפה בתורו הבא – על ידי חסימת המהלך או לכידת הכלי התוקף.

אם שחקן יוצר מצב שבו היריב שלו לא יכול למנוע מלכדו את מלכו בתור הבא, השחקן התוקף מכריז "שחמט" ומיד מנצח במשחק. המלך לעולם לא נתפס – משחק שח מנצח כאשר מכריזים על שח-מט מוצלח.

שחקן יכול גם לבחור לפרוש  ולהעניק ליריבו את הניצחון. משחקים יכולים גם להסתיים בתיקו מוסכם – לדוגמה, כתוצאה מקיפאון שהותיר שחקן ללא כל מהלכים חוקיים, או אם אף שחקן לא יכול לנצח באמצעות מהלכים חוקיים זמינים, מצב המכונה "עמדה מתה". דוגמה אחת לעמדה מתה היא כאשר שני השחקנים נשארים עם המלך שלהם בתור הכלי היחיד שנותר על הלוח.

חוקי שחמט מתקדמים

ישנם מספר כללים מתקדמים שניתן להשתמש בהם בשחמט, יחד עם פתחים ועמדות לוח ספציפיות המוכרות במגוון שמות, החל מפתיחת חייל המלך הכפול ועד לגמביט המלך המפורסם וגמביט המלכה.

חוקים מתקדמים יכולים לכלול גרסאות ספציפיות שמשנות את כללי הליבה של המשחק, יחד עם דרישות סביבתיות המשמשות לעתים קרובות בהגדרות טורניר/ 

מכיוון שזהו מדריך למתחילים לאיך ללמוד לשחק שחמט, נסקור כאן רק חלק מהכללים המתקדמים החיוניים – כללים שתמיד יש להשתמש בהם יחד עם הכללים הבסיסיים להזזת הכלים.

ברגע שאתם יודע את היסודות של איך לשחק שחמט, יש מאות ספרים וסרטונים ביוטיוב  שיעזרו לכם לגלות את האסטרטגיה העמוקה והווריאציות האינסופיות האפשריות במשחקים – כמו גם טורנירים מקומיים שיכולים לעזור לך לחדד את האסטרטגיה שלכם. 

 

איך לקדם רגלי?
אם חייל מגיע לקצה הנגדי של הלוח – השורה הכי רחוקה  מהשחקן השולט – הוא מקודם לכלי אחר: צריח, מלכה, רץ או פרש. מאותו רגע, יש לעקוב אחר כללי התנועה עבור הכלי שהחלטתם להחליף. 

בעוד שרוב השחקנים משתמשים בכלים שנתפסו כדי לייצג חלקים מקודמים, ניתן לקדם רגלי באופן חוקי לכל חלק ללא קשר לשאלה אם הוא נכבש. לדוגמה, לשחקן עשויות להיות מלכות מרובות כתוצאה מקידום רגליים, או מספר רב של פרשים המסוגלים לנוע לאורך קווים אלכסוניים באותו צבע. 

אין הגבלה על מספר הרגלייפ שניתן לקדם לסוף להוח. 

מה זה הכאה?

הכאה, או במקור – En passant – בצרפתית "במעבר" – הוא אחד המהלכים המפורסמים ביותר בשחמט. הכאה מתרחשת כאשר חייל זז שני ריבועים קדימה כתוצאה ממהלך ההתחלה האופציונלי שלו.

אם חייל של יריב היה מסוגל ללכוד באופן חוקי את הרגלי הנע לו היה זז רק משבצת אחת במקום שניים, היריב יכול להכריז על פניו הבא ולהעביר את הרגלי שלו באלכסון אל המשבצת שדרכה עבר הרגלי – לכבוש את משכון כאילו הוא זז רק ריבוע אחד.

יש להכריז על הכאה ולהפוך אותו בתור התור הבא של היריב כדי להיות חוקי – אחרת, השחקן עם ההזדמנות ללכוד את הרגלי מאבד את ההזדמנות.

מה זה הצרחה?

הצרחה היא אולי הכלל הבסיסי והמסובך ביותר בשחמט, וכלל שמתחילים רבים מתעלמים ממנו לעתים קרובות כתוצאה מכך.

הצרחה מותרת כאשר כלת המלך והצריח של שחקן עדיין לא זזו במהלך המשחק. הצרחה יכולה להתבצע עם כל הצריח, כל עוד הם לא זזו – במילים אחרות, הם עדיין נמצאים בפינות ההתחלה שלהם בקצה הקרוב ביותר לשחקן השולט.

הצרחה כרוכה בכך ששחקן מזיז את כלי המלך שני ריבועים לכיוון הצריח שאיתו הוא מצריח, לפני הזזת הצריח לכיכר שהמלך עבר 'דרכה'. זה למעשה מציב את הצריח בצידו השני של המלך, בעוד שהמלך מזיז שני ריבועים לכיוון החלל שבו הצריח התחיל את המשחק. 

חשוב לציין שהצרחה זה ללא ספק  מהלך חשוב שנעשה בשלבים המוקדמים של המשחק, בגלל  שהיא משרתת 2 מטרות: ראשית זה מזיז את המלך למקום מוגן יותר מאשר מרכז הלוח, ושנית היא מוציאה את הצריח מהפינה ומביאה אותו לעמדת התקפה הרבה יותר טובה. 

לוח שח מט עם חיילים לבנים עליו

הכרעה וניצחון בשחמט

הכרעה מכונה גם "שח" – זה המצב בו אחד השחקנים תוקף את המלך של היריב. במצב של שח, הצד של המלך המותקף צריך לעשות הכול כדי לגרום לצב השח להיפסק – בין אם זה באמצעות הכאת הכלי התוקף או חסימת מסלול התקפה, או באמצעות הזזה של המלך. אם אף אחד מהפעולות האלה לא מתאפשרת, אז מצב זה מכונה גם מט – או שחמט, מצב בו המלך לא מצליל להתגונן. 

שחמט יקרה במצבים הבאים:

  1. כשיש איום על המלך
  2. כאין ביכולותו של המלך לברוח מהאים 
  3. אין כל כלי שיכול להגן על המלך

מי שהצליח לעשות שח-מט למלך – הוא בעצם המנצח.

כמו כן, יש כמה  חוקים שמסדירים את עניין השח:

  • לשחקן אסור לבצע מהלך כך שמלכו יהיה מאוים בשח,
  • כאשר נמצאים במצב שח חוק מספר 1 הוא שחובה לגרום להפסקת מצב השח אם זה מתאפשר. כל מהלך אחר במצב של שח הוא לא חוקי.
  • אם השחקן היריב משום מה לא שם לב לשח ועושה מהלך בלתי-חוקי, אסור להכות את מלכו. יש להסב את תשומת לבו לכך שהוא מאוים בשח. 

הכרעה על ידי זמן

כאן זה בעיקר בטורנירים – אבל לא מחייב.  שעון שחמט משמש למדידת הזמן והקצבת זמן למהלכים עבור כל שחקן – אז זה לא הכי מתאים למתחילים.

 מרכיב חשוב במשחקים אלו הוא יכולתו של השחקן לתכנן ולבצע את מהלכים תחת לחץ. בסיום מהלך על השחקן ללחוץ על הכפתור של שעון העצר וכך הוא מפעיל את שעונו של יריבו. 

 

תיקו

תיקובשחמט מוכרז באחד מן המקרים הבאים:

  • אם הצד שתורו לשחק לא יכול לבצע מהלך וקי אך לא נמצא באיום של שח.
  •  תיקו כזה נקרא פט או כפת בעברית. הפט הוא הסיכוי  האחרון של שחקן שלא מוביל למלט ממצב של שחמט. 
  • כשחשקן לא יכול  לבצע מט: במצב בו לאף שחקן לא מתפאשר לבצע מט, המשחק מוכרע כתיקו באופן אוטומטי. 
  • כאשר שני המשחקנים מסכימים על תיקו

במצב של תיקו, כל אחד מהשקנים  מקבל חצי נקודה. 

אולי יעניין אותך גם

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...