חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בעיות קשב וריכוז אצל ילדים (ADHD) – והפתרון המפתיע נמצא דווקא על שולחן המשחקים

לילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) יש הרבה מתנות להציע לעולם. עם זאת, אחד האתגרים הגדולים ביותר בהתמודדות עם הפרעה זו הוא שילדים אלו נוטים להיפראקטיביות, לטווח קשב קצר ולמעשים אימפולסיביים שעלולים ליצור תסכול חברתי ובעיות התנהגות אם לא מטפלים באנרגיה חסרת הגבולות שלהם.  למרבה המזל, פעילויות רבות, בניהם משחקי קופסא – יכולים לשמש כ"ערוצים" לפריקת אנרגיה איכותית במיוחד עבור ילדים עם ביעות קשב וריכוז. כשבוחרים את המשחקים הנכונים, תוכלו לעזור לילד שלכם לפתח יכולות חדשות, לעמוד בקצב ולהצטיין באותו פעילויות פנאי כמו שאר בני גילם. חשוב לזכור כי ילדים רבים מבטאים את עצמם בצורה הטובה ביותר באמצעות משחק – ולמעשה, מאז ומתמיד משחקים שימוש כאבן היסוד לטיפול ופיתוח מיומנויות בניהם: ריכוז. המשיכו לקרוא כדי להכיר מקרוב את המשחקים הטובים ביותר לילדים עם קשב וריכוז.

לפני שנתחיל, מה זה הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים?

הפרעת קשב וריכוז, או בשמה המקצועי ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), היא אחת ההפרעות הנוירו-התפתחותיות הנפוצות ביותר בילדות. מדובר בהפרעה שמשפיעה על הדרך שבה המוח מעבד מידע, מסנן גירויים, מתמקד לאורך זמן ומווסת תגובות – רגשיות, מוטוריות והתנהגותיות. למרות השם, ADHD איננה רק עניין של "קשב" – אלא של ויסות כולל, שמתבטא בקשיים בריכוז, אימפולסיביות ולעיתים גם בהיפראקטיביות.

הפרעת קשב מופיעה בכמה תצורות: ישנם ילדים שמתקשים בעיקר בריכוז, אחרים שמתאפיינים בתנועתיות בלתי פוסקת, ויש כאלה שחווים שילוב של השניים. במקרים רבים, מה שנראה כסתם "חוסר סבלנות", "חולמנות" או "עודף אנרגיה" – הוא בעצם ביטוי חיצוני למערך מורכב של אתגרים נוירולוגיים פנימיים, שנולדו איתם.

אצל ילדים עם ADHD, המוח מתנהל אחרת. למשל, רמות הדופמין והנוראדרנלין – מוליכים עצביים שאחראים על תחושת סיפוק, תגמול ומיקוד – לעיתים לא מאוזנות. המשמעות היא שילד עם ADHD עלול לחפש גירויים חיצוניים כדי לשמור על עניין, להשתעמם במהירות ממטלות שגרתיות, או להתקשות לשבת לאורך זמן בכיתה – גם אם הוא מבין את החומר.

הקושי לרוב לא נעוץ בחוסר רצון או חוסר אינטליגנציה – להפך. ילדים עם ADHD רבים הם חכמים, יצירתיים ורגישים במיוחד. אלא שמערכת החינוך והחברה לא תמיד יודעות כיצד להכיל או לתעל את הייחודיות הזו. ילד כזה עלול לשמוע שוב ושוב שהוא "לא מתאמץ", "מפוזר", "עצלן" – ולספוג פגיעה בביטחון העצמי כבר בגיל צעיר מאוד.

ככל שהמודעות להפרעת קשב עולה – כך מתבהר שלא מדובר בתופעה שולית או נדירה. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, בין 5% ל-8% מהילדים ברחבי העולם מאובחנים עם ADHD, ושיעור גבוה עוד יותר סובלים מתסמינים ללא אבחנה פורמלית. בישראל, השכיחות דומה – וגדלה עם השנים, גם בזכות שיפור באבחון והבנה.

עם זאת, האבחון הרשמי מגיע לרוב רק כאשר התסמינים מפריעים לתפקוד משמעותי: ירידה בלימודים, קונפליקטים חוזרים עם בני משפחה, קושי חברתי או התנהגות מסכנת. אבל חשוב להבין – ADHD מתחיל הרבה לפני כן. זו לא בעיה שמתפרצת פתאום, אלא תבנית נוירולוגית מולדת שמבקשת הכרה, הבנה ותיווך נכון.

במקום לשאול "מה לא בסדר עם הילד?" – השאלה הנכונה היא: "איך הוא חווה את העולם?". מה מציף אותו? מה מסיח את דעתו? איפה הוא מרגיש שהוא לא מצליח – ואיפה הוא דווקא פורח? ברגע שאנחנו מבינים שמדובר בנוירו-שונות ולא ב"חוסר חינוך", נפתחת הדרך לגישה חומלת, חכמה – ובעיקר אפקטיבית.

ומכאן – אפשר גם להתחיל לדבר על פתרונות. על איך ליצור לילד סביבה תומכת, כלים שיעזרו לו לווסת את עצמו, ומסגרות שיעבדו בשבילו, לא נגדו. בין הפתרונות – יש תפקיד מפתיע וחשוב מאוד למשחקים, ונדבר על זה בהמשך.  

ילד עם בעיית קשב וריכוז

מה הסימנים ואיך מאבחנים?

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז נראים לעיתים כמו כל ילד אחר – סקרנים, נמרצים, יצירתיים, אך מתחת לפני השטח מתרחשת התמודדות יומיומית בלתי נראית. הסימנים להפרעת קשב אינם תמיד דרמטיים או חד-משמעיים, ולעיתים קל לבלבל בינם לבין התנהגויות נורמטיביות של ילדים בגיל צעיר. עם זאת, כאשר דפוסי ההתנהגות חוזרים על עצמם בעקביות ומופיעים בכמה מסגרות – בבית, בגן, בבית הספר – יש מקום לבחון האם מדובר ב-ADHD.

אחד הסימנים הבולטים ביותר הוא קושי להתמיד במשימה אחת לאורך זמן. ילדים עם הפרעת קשב עשויים לעבור ממשחק למשחק, מדף לספר, או מתחילת שיעורי בית לסופם – מבלי לסיים. הם נוטים לאבד עניין במהירות, גם אם מדובר בפעילות שנהנו ממנה רגע לפני. מה שנראה למבוגר כ"חוסר ריכוז" הוא לרוב ניסיון של הילד לנהל גירויים חיצוניים ופנימיים שמציפים אותו.

מאפיין נוסף הוא שכחה וחוסר ארגון. ילדים אלו עלולים לשכוח חפצים בבית, לאבד עטים, להשאיר מטלות חצי גמורות או לקום מהשולחן בלי סיבה ברורה. הם יכולים להבין הנחיות – אך להתקשות ליישם אותן בפועל. הקושי אינו בהבנה, אלא בהחזקה רציפה של מידע ובמעבר חלק בין שלבים – תפקודים ניהוליים שהמוח שלהם מתקשה לווסת.

אימפולסיביות היא סימן שכיח נוסף. ילד עם ADHD עשוי להתפרץ לשיחה, לענות לפני שסיימו לשאול אותו, להגיב בלי לחשוב. התגובות שלו לא בהכרח נובעות מחוסר נימוס – אלא מקושי ממשי לעכב תגובה. זה בא לידי ביטוי גם בקבלת החלטות לא זהירות, תגובות רגשיות עזות, ולעיתים התנהגויות שמסכנות אותו מבלי שהתכוון לכך.

היפראקטיביות – אחת הצורות המוכרות של ההפרעה – מתבטאת בתנועתיות בלתי פוסקת. הילד מתקשה לשבת בכיסא, מקפץ, קם, מנענע רגליים, מתופף על השולחן. בחלק מהמקרים, זה בא לידי ביטוי גם בדיבור מתמיד, קול רם מדי, או קושי להמתין בתור. חשוב להדגיש: לא כל ילד תזזיתי הוא עם ADHD – אך כאשר התנועה מופרזת ופוגעת בתפקוד – זו נורת אזהרה.

בגיל צעיר, חלק מהסימנים הללו נחשבים להתפתחותיים ונורמטיביים – ולכן אנשי מקצוע נזהרים באבחון לפני גיל 5. עם זאת, אם ההתנהגות נמשכת לאורך זמן, מחריפה, או בולטת ביחס לקבוצת הגיל – יש מקום לבדיקה. ככל שהילד מתבגר, הסימנים עשויים להשתנות: פחות תנועתיות חיצונית, יותר מוסחות פנימית, קושי בניהול זמן ובשליטה עצמית.

ילדים עם ADHD לעיתים קרובות מתויגים כ"מפריעים", "עצלנים", או "לא משתדלים". זה לא רק חוטא לאמת – אלא גם מזיק. חשוב להבין שהסימנים שלהם אינם תוצאה של בחירה או חינוך לקוי – אלא ביטוי של אתגר נוירולוגי ממשי. זיהוי מוקדם, גישה מותאמת וסביבה תומכת – הם המפתח לצמצום הפערים ולבניית תחושת ערך וביטחון עצמי.

ההורים הם לרוב הראשונים שמבחינים בסימנים – אך לעיתים קשה לדעת מתי מדובר ב"קושי רגיל" ומתי בבעיה שדורשת אבחון. אם אתם מתלבטים – פנו לייעוץ מקצועי. ככל שהאבחון ייעשה מוקדם ומדויק יותר – כך אפשר יהיה לספק לילד כלים מותאמים, ולמנוע פערים מצטברים בעתיד. 

🔎 איך מאבחנים הפרעת קשב בצורה מקצועית?

אבחון של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) הוא תהליך מורכב שדורש התבוננות רחבה על הילד – לא רק ברגע אחד, אלא לאורך זמן ובכמה תחומי חיים. בניגוד למה שנהוג לחשוב, אין בדיקת דם או סריקה מוחית שיכולה לקבוע חד-משמעית האם לילד יש ADHD. זהו אבחון קליני שנעשה על ידי שילוב של תצפיות, שאלונים, ראיונות וכלים פסיכולוגיים. המטרה היא לא רק לאבחן, אלא להבין איך הקשיים משפיעים על התפקוד היומיומי של הילד.

בדרך כלל, האבחון מתחיל בפנייה של ההורים – לעיתים בעקבות קושי בלימודים, התנהגות חריגה בבית או דיווח ממורים. ברגע שמתחילים תהליך מסודר, נדרשת מעורבות של מספר אנשי מקצוע: פסיכולוג התפתחותי, נוירולוג ילדים, ולעיתים גם פסיכיאטר ילדים. לעיתים האבחון ייעשה במכון פרטי ולעיתים דרך קופת החולים – בהתאם לגיל הילד, להיסטוריה ולתסמינים.

אחת מהשיטות הנפוצות היא שימוש בשאלונים סטנדרטיים כמו Conners או Vanderbilt – שמועברים להורים ולמורים, כדי להבין את ההתנהגות של הילד בסביבות שונות. חשוב שהמידע יגיע גם מהמסגרת החינוכית, משום שילדים רבים מתנהגים בצורה שונה בבית ובבית הספר. הרושם של הגננת או המחנכת הוא קריטי – לא רק לתיאור התנהגותי, אלא גם להשוואה מול בני אותו גיל.

בחלק מהמקרים יתווסף גם אבחון פסיכו-דידקטי, שמטרתו לבחון תפקודים קוגניטיביים – כמו זיכרון, הבנת הוראות, קצב עיבוד, תפיסה חזותית-מרחבית ועוד. אבחון זה מסייע להבדיל בין הפרעת קשב לבין קשיים אחרים כמו לקות למידה או חרדה, שיכולים להיראות דומים. חשוב להבין: לא כל ילד שמתקשה בלימודים סובל מ-ADHD – ויש לא מעט מצבים שנראים דומים אבל דורשים התערבות שונה.

לעיתים נעשה שימוש גם בכלי תצפיתי-ממוחשב כמו TOVA (Test of Variables of Attention), שמאפשר מדידה אובייקטיבית של תגובה לגירויים לאורך זמן. אך גם תוצאה גבוהה במבחן כזה אינה מספיקה בפני עצמה – אלא רק תומכת בהתרשמות הקלינית הכוללת. לכן חשוב שהאבחון יתבצע בידי אנשי מקצוע מוסמכים עם ניסיון בהפרעת קשב.

אבחון מדויק לא רק נותן שם לקושי – אלא גם מספק מפתח להתמודדות. הוא עוזר להורים להבין את הילד טוב יותר, מעניק כלים למסגרת החינוכית, ופותח דלת להתערבות מקצועית שתתאים באופן אישי. זהו תהליך שדורש סבלנות, פתיחות ולעיתים גם התמודדות רגשית מצד ההורים – אך הוא חיוני לטובת הילד.

חשוב גם לומר: אבחון אינו גזר דין. לא כל ילד מאובחן זקוק לתרופה, ולא כל ילד עם תסמינים מחויב באבחון רשמי. לעיתים תיווך הורִי נכון, שינוי סביבה לימודית, או תמיכה רגשית – יכולים להספיק. אבל במקרים שבהם הקושי מתמשך ופוגע בתפקוד – אבחון מקצועי יכול לשנות את כל התמונה.

סמארטמקס מגדל הטבעות המגנטי הראשון שלי

איך משחקי חשיבה יכולים לעזור לילדים עם בעיות קשב וריכוז?

לילדים עם ADHD, משחקים מכל סוג זה דבר נהדר – רוב ההורים אוהבים להעסיק אותם עם פעילויות חוץ בה הם יכולים לפרוק את האנרגיה שלהם. אבל כאשר מזג האוויר או נסיבות אחרות מונעות זאת, משחקי קופסה יכולים להיות תחליף טוב. על אף שרבים בטוחים שמשחקי חשיבה מאתגרים עשויים ליצור אתגר אצל ילדים עם בעיות קשב וריכוז, כשעושים את זה נכון – זה מביא אפקט חיובי.

משחקי החשיבה של פוקסמיינד, יוכלו לעזור לילדיכם בכמה דרכים:

  • שיפור יכולות הזיכרון
  • שיפור תשומת הלב
  • הבנה עמוקה של השלכות
  • ציפייה להצלחה והתמודדות עם כישלון
  • פתרון בעיות
  • שמירה על סדר

יחד עם זאת, בעת בחירת משחק לילדים עם בעיות קשב וריכוז, ישנם מספר שיקולים חשובים שכדאי לקחת בחשבון:

קצב – משחקים שנעים במהירות טובים יותר

אסטרטגיהמשחקי אסטרטגיה עם אלמנט של חשיבה כדי לספק את רמת האתגר הנכונה

מרובה משתתפים – משחקים שניתן לשחק כמשפחה עוזרים לבנות מערכות יחסים

מחקר שפורסם ב-Frontiers in Psychiatry מציין כי משחקים רציניים (serious games) יכולים לשמש ככלי טיפולי להקלת תסמיני ADHD, תוך שיפור ההיענות לטיפול. חלק מהמשחקים הללו מציגים יכולות מדויקות בהערכת מאפייני ADHD.​

יתרונות של הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

למרות שזה עשוי להישמע לכם מוזר, שכן – המילה שמתארת זאת היא "הפרעה", יש לה המון יתרונות ויש לכך קשר גם למשחקים שתבחרו לילדיכם.

  1. אמפתיה – אחד היתרונות הבולטים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז זה שלרוב יש להם יותר אמפתיה והתכונה הזו לא נמצאת אצל כולם. ילדים אלה מסוגלים וירצו להתחבר מהר מאוד לאנשים.
  2. יצירתיות – רבים מילדים עם הפרעות קשב וריכוז הם בעלי חוש יצירתי גבוה מאוד. להרבה פסלים, מעצבים, ציירים, מוסיקאים ואמנים שונים יש הפרעות קשב וריכוז. לפעמים אתם תשימו לב שמשימות שדורשות יצירתיות וששאר חברתי הכיתה נכשלים בהם – הם החוזקה של ילדים עם הפרעה זו. זה בא לידי ביטוי ביצירות, באימפרוביזציה, יצירה ספונטנית, הצעת רעיונות חדשניים ועוד.
  3. התלהבות – התלהבות היא גם תכונה משותפת לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. דווקא בגלל שהם נוטים להשתעמם בקלות, הם יחפשו את המקומות הכי מלהיבים. הם יביעו סקרנות מהרבה דברים, גם אם זה לזמן קצר. פעמים רבות ילדי קשב וריכוז לומדים קצת על כל דבר מרוב התלהבות מה שהופך אותם למומחים בכל.
  4. עקשנות – ילדים עם הפרעות קשב וריכוז חשים פעמים רבות הצלחה בהשגת מטרה כלשהיא. לכן, פעמים רבות על אף שיהיה להם קשה להתמודד עם נושאים מסוימים, הם ירצו להתמודד עם בעיות, להתנסות במשימות שנראות הכי לא אפשריות כדי להוכיח שהם כן יכולים בניגוד לצפיות של האחרים. הם רק צריכים מעט סבלנות והבנה מהסביבה שלהם.

 

הנה עוד כמה מאפיינים של ילדים בעיות קשב וריכוז:

  • מיקוד יתר – אחת התכונות הכי נפוצות אצל ילדים ואנשים בוגרים עם ADHA זה היכולת להתמקד בצורה מאוד אינטנסיבית בדברים מסוימים. שימו לב, שלרוב אלה יהיו דברים שמעניינים אותם באופן אישי מאוד. לרוב עם ילד עם קשב וריכוז יציב מטרה שהוא רוצה להשיג – הוא יעשה את המקסימום כדי להשיג אותה, וזה יכול להתפרש לסביבה שלו אפילו כנטייה אובססיבית. תכונה זה יכולה להביא אותם להישגים מרשימים בתחומים שונים ויש להם פעמים רבות דרייב חזק יותר משאר הילדים. לכן, כשאתם בוחרים משחקי חשיבה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, חשוב שתלכו על תחומים שבאמת מעניינים אותם, ולא משחקים שלא ילהיבו אותם.
  • חוש הומור – אצל ילדים עם בעיות קשב וריכוז יש חוש הומור מצוין וככל שמתבגרים זה מורגש עוד יותר. יש לא מעט אנשים מפורסמים עם בעיות קשב וריכוז שהפכו להיות קומיקאים מוכרים מאוד. תכונה זו מקושרת גם ליצירתיות שידברנו עליהם קודם.
  • חוזק מנטלי – ילדים עם בעיות קשב וריכוז נאלצים להתמודד עם אתגרים חשבים ולכן עם הזמן הם לומדים לפתח חוסן נפשי מאוד חזק. הם יאלצו להתמודד עם ביקורת בלתי פוסקת מהחברה, מהמורים בבית ספר ומחברים לכיתה אבל יש בכך המון יתרונות שכן זה מחזק אותם והמכשולים הללו הופכים אותם בסופו של דבר לאנשים מאוד חזקים. 

✨ למה משחקים יכולים לעזור לילדים עם ADHD לפתח מיומנויות וקשב

עבור ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, הרבה מאוד מההתמודדות היומיומית נראית כמו מאבק מתמשך: להתרכז בשיעור, לזכור הוראות, לשבת במקום, לא להפריע. אבל דווקא במשחק – המקום שבו אין ציונים, אין בוחן ואין שיפוט – נפתחת עבורם אפשרות חדשה לגמרי: להתנסות, להצליח, ולהרגיש מסוגלים באמת. המשחק לא דורש מהם להתאים את עצמם לעולם – אלא מציע להם עולם שמתאים למי שהם.

משחקים, במיוחד משחקי קופסה איכותיים או משחקים פיזיים מונחים, יוצרים סביבה עם חוקים ברורים, אבל גם עם חופש תנועה וגמישות. עבור ילדים עם ADHD, שמתקשים לפעמים להבין את כללי החברה או לשמור על מסגרת קשיחה, המשחק מהווה מרחב שבו החוקים ברורים – אך החוויה מהנה ולא שיפוטית. זו בדיוק הנקודה שבה אפשר להתחיל לתרגל שליטה עצמית, סבלנות וקשב, מבלי שהם ירגישו תחת איום.

משחקים גם מספקים משוב מיידי – וזה בדיוק מה שהמוח של ילד עם ADHD צריך. כשהם עושים פעולה במשחק ומקבלים תגובה מיידית (הצלחת! זכית! או להפך – טעות, נסה שוב), הם מקבלים חיזוק חיובי או שלילי באופן ברור, שמפעיל אצלם מערכות תגמול פנימיות. זו הסיבה שמשחקים נתפסים כ"יותר קלים" להתמדה מאשר משימות לימודיות יבשות – גם אם הם לא פשוטים כלל.

בנוסף, משחקים מעוררים רגש והתלהבות – והם לגמרי לגיטימיים עם ילדים שמתלהבים מהר. זו לא "בעיה", זו מנוע. כשמשחק מצליח לעורר את הילד, הוא ממקד אותו יותר מכל משימה אחרת. תוסיפו לזה צבע, תנועה, צלילים, תחרות ידידותית – וקיבלתם מתכון מושלם לריכוז טבעי שלא נכפה מלמעלה, אלא צומח מבפנים.

משחקים גם מאפשרים תנועה – פיזית או קוגניטיבית. ילדים עם ADHD לעיתים זקוקים לפריקה של אנרגיה כדי להצליח להקשיב. במשחקים שכוללים אלמנטים של תנועה, קימה, חיפוש, סידור, זיהוי חזותי או מהירות תגובה – הם יכולים "לנוע תוך כדי ריכוז", והפעולה הגופנית עוזרת להם לשמר קשב לאורך זמן. זו דרך גאונית לשלב פעילות גופנית עם אימון קוגניטיבי – בלי לקרוא לזה "אימון".

מעבר לכך, משחקים חברתיים מעודדים תקשורת, הבנה של תור, הכלה של הפסד, עידוד חבר, ושיתופי פעולה. כל אלה הם אתגרים נפוצים אצל ילדים עם הפרעת קשב – ובמשחק, הם מתאמנים עליהם בלי לשים לב. כאשר הילד מפסיד אך מקבל חיזוק חברתי, או מצליח בזכות עזרה מחבר – הוא לומד מיומנויות חברתיות קריטיות שישפיעו על ההתנהלות שלו גם מחוץ למשחק.

עוד יתרון גדול הוא שדרך המשחק ניתן לזהות חוזקות חבויות. יש ילדים שלא מצליחים לבלוט בכיתה, אבל פתאום פורחים כשהם מרכיבים פאזל מסובך, מזהים תבניות מורכבות, או מצליחים לאלתר פתרון יצירתי במשחק אסטרטגי. המשחק מאפשר לנו לראות את הילד לא דרך הפילטר של "מה הוא לא מצליח", אלא דרך השאלה "מה כן עובד לו – ואיך אפשר לבנות על זה?".

ולבסוף – המשחק יוצר חוויה רגשית חיובית שנטמעת בזיכרון. ילד שזוכה לשחק עם הורה, אחים או חברים, נהנה ומצליח – בונה לא רק מיומנות, אלא גם ביטחון עצמי. כשילד עם ADHD מרגיש שהוא טוב במשהו, שהוא מסוגל, שהוא שווה – זה מחלחל גם לתחומים אחרים בחיים. כי לפעמים, הדרך הכי חזקה לעזור לו להתפתח – היא פשוט לשחק איתו.

משחקים מומלצים לילדים עם בעיות קשב וריכוז

החדשות הטובות הן, שאנו בפוקסמיינד מציעים לכם משחקי קופסא שמתאימים גם לילדים עם בעיות קשב וריכוז. הדגש במשחקים הללו שהם קצרים ולא דורשים ריכוז לטווח הרחוק, כך שילדיכם לא יצטרך לחוות תסכול רב. הנה כמה מההמלצות שלנו:

#1 דאבל במפרץ ההרפתקאות 

דאבל מפרץ ההרפתקאות הוא משחק מצוין לילדים עם בעיות קשב וריכוז. הוא כולו מתמקד במהירות, ריכוז וכושר הבנה, מה שהופך אותו למתגמל מאוד. המטרה במשחק היא למצוא את הסמל המשותף לפני השחקנים האחרים. איך בדיוק משחקים?

  1. כל המשתתפים הופכים את הקלף שקיבלו באותו זמן. של משתתף צריך להיות המהיר ביותר כדי לזהות את הדמות המשותפת לקלף שלו ולקלף שגלוי בערימה המרכזית.
  2. החשקן הראשון שמצליח למצוא את הדמות המשותפת לקלף שלו ולקלף שבמרכז השולחן, קורא בשם התמות ואחר כך לוקח את הקלף המרכזי, אותו הוא צריך להניח על הקלף שלו. כך למעשה הוא משיג קלף חדש ובאותו זמן חושף קלף נוסף בערימה המרכזית. המשחק ממשיך עד שכל הקלפים הערימה נגמרים ונלקחים על ידי המשתתפים.
  3. איך תדעו מי המנצח? כשלא נשארים קלפים בערימה המרכזית השחקן המנצח הוא זה שהשיג את מספר הרב ביותר של קלפים. 
משחקי קלפים שילדים אוהבים
ד"ר יוריקה משחק קופסא לילדים עם קשב וריכוז

#2 ד"ר יוריקה

עוד משחק נפלא שאנחנו ממליצים מאוד לילדים עם בעיות קשב וריכוז. עליכם לעזור לד"ר יוריקה להכין את התרכובות שלו! עליכם להעביר את הכדורים הצבעוניים ממבחנה למבחנה בלי לגעת באמצעות הידיים! ככה תצליחו ליצור את הנוסחה המתאימה. מי שמצליח להגיע לפתרון הנכון במהירות גדולה צועק בקולי קולות "יוריקה" וזוכה בקלף! עליכם להשתמש בהיגיון, חשיבה מהירה והבחנה חזותית כדי ליצור נוסחה מדויקת. המשחק מתאים לבעיות קשב וריכוז בגלל מהירות המשחק והוא יוכל לפתח חשיבה מהירה והיגיון. 

 

אם אתם רוצים לקרוא עוד על המשחק, מוזמנים להיכנס לביקורת על ד"ר יוריקה >> 

#3 מאצ' מדנס

מאצ' מדנס הוא משחק של פוקסמיינד שוכלו טירוף! הוא מתמקד בתחרות על מהירות, זריזות ידיים וכוח הבחנה. מי הזוכה? השחקן הכי מבריק! 😊 המשחק כמגיע עם חפיסת קלפים וקוביות, כשעל כל פאה מופיעה צורה שונה. השחקן הראשון שיצליח לסדר את כל הקוביות כך שתתאים באופן המושלם ביותר לזו שמופיעה על הקלף – הוא הזוכה!

המשחק עובד על כושר ריכוז ומהירות – לכן הוא מתאים מאוד גם לילדים עם בעיות קשב וריכוז. איך משחקים? מניחים את חפיסת הקלפים במרכז השולחן ומחלקים לכל משתתף סט זהה עם 5 קוביות. התחרות מתחילה עם הפיכת הקלף העליון, כל השחקנים באותו זמן מנסים להתאים את הקוביות שלהם לדוגמה שעל הקלף, כמובן שחשוב לעשות את זה כי מהר שאפשר. מי שהצליח ליצור את הדוגמה הטובה ביותר מקבל את הקלף והזוכה בסוף המשחק הוא זה שאסף את כמות הקלפים הגדולה ביותר.

מאץ' משחק לילדים עם בעיות קשב וריכוז
החצי השני משחק לילדים עם בעיות קשב וריכוז

#4 החצי השני

החצי השני – האם אתם תהיו אמיצים מספיק כדי ליצור מפלצת?

במשחק חשיבה זה השחקנים צריכים להשלים כמה שיותר מפלצות על ידי תיאור חצי המפלצת לשחקנים שבידיהם החצי השני. אפשר להשתמש בקלפים בכל מיני דרכים כדי לחזק יכולת הקשבה, זיכרון והבעה תקשורתית – כל אלה מיומנויות שחשובות מאוד לפתח אצל ילדים עם בעיות קשב וריכוז.

איך משחקים?

  1. ראשית יש לערבב את חפיסת הקלפים ולאחר מכן לחלק 5 קלפים לכל שחקן. השחקנים צריכים לבחון את הקלפים בידיהם (בלי לחשוף אותם לאחרים!). הניחו את יתרת הקלפים במרכז השולחן – אלה ישמשו כקופה.
  2. בשלב הבא, כל שחקן בתורו צריך לבחור חצי מפלצת מידו ולתאר אותה לשחקן אחר. יש לציין 3 תכונות של המפלצת שאת החצי השני שלה הוא מחפש על מנת ליצור מפלצת שלמה. אם לשחקן אכן יש את החצי השני של המפלצת המתוארת – אז עליו למסור אותו, ולשחקן שביקש את המפלצת זוכה בתור נוסף.
  3. אם תרצו לשחק באותו גרסה של החצי השני – זה מפלצת הזיכרון. השחקנים צריכים לחשוף כמה שיותר מפלצות שלמות. מי שמנצח זה שאסף את הכי הרבה מפלצות.

אם אהבתם את המדריך הזה, יכול להיות שיעניין אותכם גם: 

 

כמה מילים אחרונות,

בין אם הילד שלכם מאובחן עם הפרעת קשב וריכוז או שאתם רק חושדים – דעו שזה לא סוף העולם. ילדים עם בעיות קשב וריכוז הם יצירתיים יותר מהממוצע ונוטים להיות עם גאונות. בנוסף, היום יש פתרונות רבים וניתן לעבוד עם הפרעת קשב וריכוז וללמוד לתעל אותה בדרך המיטבית.

באתר של פוקסמיינד תוכלו למצוא מגוון רחב של משחקים שמתאימים גם לילדים עם ADHA. אנחנו מזמינים אותכם לשוטט באתר שלנו ולהכיר מקרוב את המשחקים הכי יצירתיים ומהנים שיש.

אולי יעניין אותך גם

ילדה משחקת בערכת השחלה

איך לגדל ילדים מאושרים

שאלת האושר בילדות נשמעת פשוטה על פני השטח. מה ילד צריך כדי להיות מאושר? אהבה, יציבות, מעט חום הורי ומסגרת טובה. אך מאחורי הפשטות הזו

קרא עוד »

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.