אין רגע מרגש יותר מהרגע בו הבייבי שלכם אומר את המילה הראשונה. אי אפשר לדעת מה זה יהיה, אי אפשר לדעת תמיד גם מתי בדיוק – אבל זה קורה, ובהחלט יש דרכים לעודד אותם לדבר יותר. במאמר הזה, אנחנו הולכים לצלול ולהתמקד באחת מאבני הדרך המרתקות והמרגשות ביותר עבורכם ועבור התינוק שלכם. תקשורת היא אבן היסוד של האינטראקציה האנושית, והתהליך שבו תינוקות רוכשים שפה הוא לא פחות מנס. אנו נחקור את הגיל האופטימלי להתחיל לטפח את המיומנויות הללו, את הסימנים המבשרים מציינים שילדכם על סף דיבור, וחשוב מכך, מתי ייתכן שיהיה צורך להתייעץ עם איש מקצוע לקבלת הדרכה. בנוסף, אנחנו נתן לכם כמה טיפים חשובים שיוכלו לעזור לתינוק שלכם לדבר מוקדם יותר, אז הצטרפו אלינו 🙂 מתחילים!
באיזה גיל תינוקות מתחילים לדבר?
המסע לעבר השפה המדוברת מתחיל הרבה לפני שתינוק מוציא את המילה הראשונה שלו. תינוקות נולדים מתקשרים, והם כל הזמן עוסקים עם העולם הסובב אותם באמצעות קשר עין, הבעות פנים ובכי. הבסיס לדיבור מתחיל באינטראקציות הבסיסיות הללו ומתפתח בהדרגה לדיבור יותר מזוהה. רוב הילדים אומרים את המילים המשמעותיות הראשונות שלהם בין גיל 12 ל-18 חודשים. עם זאת, הבסיס להתפתחות השפה מונחת הרבה יותר מוקדם, כשהמיומנויות הקדם לשוניות מתפתחות מלידה.
כבר מגיל 6 חודשים, תינוקות מתחילים לקשקש, ומפיקים צלילים הכוללים את השלבים המוקדמים של השפה "אווו, גגההה, באאהה" שלב הקשקוש הזה הוא מכריע, מכיוון שזו דרכו של התינוק לתרגל את תנועות הפה והצלילים המהווים את הבסיס לדיבור. הורים ומטפלים יכולים לעודד התפתחות זו באמצעות אינטראקציה מילולית מתמדת, קריאה ושירה לתינוק, ובכך להתחיל לחשוך אותם לצלילים ולמקצבי הדיבור.
מהם הסימנים שיהלד הולך להתחיל לדבר אוטוטו?
לפני שילד אומר את המילים הראשונות שלו, יש מספר סימנים מצביעים על כך שהוא מתכונן להתחיל לדבר, איך תכירו אותם? הנה:
👶🏼 קשקוש בצלילים דמויי דיבור: כאשר התינוק שלך מתחיל לקשקש בדרכים המחקות את הטון והקצב של דיבור רגיל, זה סימן חזק שהוא מתנסה עם הצלילים שהוא שמע.
👶🏼מחוות: הצבעה, נפנוף לשלום או שימוש בידיים כדי לציין רצונות או צרכים הם צורות של תקשורת לא מילולית שקודמת לרוב לדיבור מילולי.
👶🏼 הבנת הוראות פשוטות: הצגת הבנה של פקודות או בקשות פשוטות, כגון "בוא הנה" או "תסתכל על זה", ללא מחוות.
👶🏼עניין באינטראקציה חברתית: הצגת התרגשות בזמן משחק או בעת אינטראקציה איתכם או עם אנשים אחרים, ניסיון לחקות צלילים או מחוות.
👶🏼 חיקוי ווקאלי: ניסיון לחקות צלילים או מילים שהם שומעים, שאולי אינם מושלמים אך מראים ניסיון לדבר.
מתי כדאי לפנות לאיש מקצוע?
בעוד שחשוב מאוד לזכור שכל ילד מתפתח בקצב שלו, ישנם אבני דרך מסוימות המשמשות כמדריכים להתפתחות אופיינית. הורים צריכים לשקול לבקש הערכה מאיש מקצועכ כמו קלינאי תקשורת אם:
- עד 12 חודשים, הילד אינו מנסה לחקות צלילים או להשתמש במחוות כגון הצבעה או נפנוף.
- עד 18 חודשים, הילד מעדיף מחוות על פני קולות לתקשורת, יש לו טווח מוגבל מאוד של צלילים, או לא אומר לפחות כמה מילים בודדות.
- עד שנתיים, הילד לא יכול לבצע הוראות פשוטות, יש לו אוצר מילים של פחות מ-50 מילים, או לא מתחיל לשלב שתי מילים יחד כמו "יותר חלב".
חשוב לזכור שהתערבות מוקדמת יכולה להיות יעילה להפליא. מטפלי תקשורת יכולים לעבוד עם ילדים כדי לשפר את כישורי השפה שלהם, ולהציע אסטרטגיות המותאמות לצרכים הייחודיים של כל ילד. בנוסף, אנשי מקצוע אלה יכולים לספק תמיכה והדרכה חשובות להורים כיצד להקל על התפתחות הדיבור והשפה של ילדם בבית.
היציאה למסע התפתחות השפה היא שלב מרגש הן עבור הילד והן עבור ההורים. על ידי התבוננות, מעורבות ותומכת, אתם יכולים להשפיע באופן משמעותי על כישורי התקשורת של ילדיכם – וגם אם הוא לא מדבר מהר כמו כולם, או שלוקח לו יותר זמן – פנו קודם לאבחנה אצל איש מקצוע והכי חשוב – תהיו רגועים, כי לאו דווקא מעיד שמשהו לא בסדר איתם.
הידעתם? עיכוב שפתי 🗣
עיכוב שפתי עשוי להיגרם מהפרעה בקליטת שפה, מצב בו הפעוט מתקשה להבין מילים. בנוסף, עיכוב שפתי יכול להיגרם עקב הפרעת שפה אקספרסיבית – מצב בו פעוטות מחזיקים באוצר מילים קטן מהמצופה בגילם וכתוצאה מכך מתקשים להרכיב משפטים מורכבים.
אולי תרצו לקרוא גם את המדריכים הבאים:
איך סביבה משפיעה על רכישת שפה?
תינוקות לומדים לדבר מתוך אינטראקציות יומיומיות עם המבוגרים שסביבם. הם קולטים את הקצב, הטון והמבנה של השפה דרך הדיבור של ההורים, האחים והמטפלים. מחקרים מראים שככל שתינוקות שומעים יותר מילים מאנשים אמיתיים שמדברים אליהם, כך הם מפתחים שפה מהר יותר. זה לא קורה מהאזנה פסיבית לטלוויזיה או לרעש רקע, אלא מתוך שיחות אמיתיות, בהן המבוגר מדבר ישירות לתינוק ונותן לו הזדמנות להגיב.
כדי לעזור לתינוק ללמוד שפה בצורה טובה יותר, כדאי להרבות בשיחות יומיומיות, גם כשנדמה שהוא עדיין לא מבין. למשל, אפשר לדבר איתו במהלך פעולות שגרתיות כמו החלפת חיתול, האכלה או התארגנות ליציאה. בזמן שההורה מחליף חיתול, אפשר לומר: "עכשיו אנחנו מחליפים חיתול, זה החיתול החדש, הנה המגבונים, ננגב ונלביש חיתול נקי." באופן הזה, התינוק נחשף למילים רבות בהקשר ישיר למה שהוא חווה.
חשוב גם לתאר פעולות בזמן אמת, להשתמש במשפטים פשוטים וברורים ולחזור על מילים מפתח, כדי שהתינוק יוכל לקשר בין המילים למשמעות שלהן. דיבור איטי ומדגיש יעזור לו להבין את הקצב של השפה ולהתחיל לנסות להפיק צלילים דומים.
איך לחזק הקשבה והבנת שפה לפני שהילד מתחיל לדבר?
לפני שתינוק מתחיל לדבר, הוא לומד להבין שפה. הבנה היא שלב מקדים חשוב לדיבור, ולכן יש לעודד את התינוק להקשיב ולהגיב בדרכים שונות, גם אם לא מדוברות. תינוקות שמתחילים להבין הוראות פשוטות כמו "בוא הנה" או "תן לי את הבובה" נמצאים כבר בתהליך של רכישת שפה, גם אם הם עדיין לא אומרים מילים בעצמם.
כדי לחזק את ההבנה של התינוק, כדאי לשחק איתו במשחקי מחוות, כמו הצבעה על חפצים תוך כדי אמירת שמם, למשל "תראה, זה חתול! הנה חתול!" התינוק יתחיל לזהות את הקשר בין המילה לחפץ ועם הזמן אולי גם יצביע בעצמו כשהוא ישמע את המילה. שימוש במילים פשוטות ובהירות עוזר לו להבין טוב יותר ולזכור מילים חדשות.
גם משחקים של "כן" ו"לא" יכולים לעזור. למשל, ההורה יכול להחזיק שני חפצים ולשאול "רוצה את הבובה או את הכדור?" אם התינוק מצביע או מנסה להוציא צליל כלשהו, זה סימן שהוא מתחיל להבין את ההבדלים בין המילים ולתקשר בצורה לא מילולית.
השפעת אינטונציה ושפת גוף על רכישת שפה
תינוקות לא רק מקשיבים למילים, אלא גם לקצב, לטון ולמחוות של הדוברים סביבם. הדרך בה אומרים את הדברים משפיעה מאוד על האופן שבו הם לומדים לדבר. שימוש באינטונציה מגוונת, בהבעות פנים ובהדגשת מילים מסוימות יכול לעזור לתינוק להבין טוב יותר את המשמעות של השפה.
כדי לעזור לו לרכוש שפה, אפשר להדגיש מילים מסוימות תוך כדי דיבור, למשל, לומר בהתלהבות: "תראה איזה כלב גדול!" כך הוא לומד שהמילה "גדול" מתארת משהו משמעותי יותר. גם הגזמה מסוימת בהבעות הפנים עוזרת לתינוק לקשר בין רגש לבין השפה, למשל, חיוך רחב כשאומרים "איזה יופי!" או הבעת פליאה כשאומרים "וואו!".
משחקי קולות יכולים גם להיות כלי חזק בלמידת שפה. אפשר לשנות את הקול בהתאם לדמויות בספר או לשחק במשחקי חיקוי של חיות, כמו "הפרה אומרת מו-מו". כך התינוק לא רק לומד מילים חדשות, אלא גם מזהה את הדינמיקה של השפה ואת הקשרים בין מילים למציאות.
היי אם אתם כבר כאן יש מצב שגם הפוסטים הבאים יעניינו אותכם 🙂
טעויות נפוצות שמעכבות התפתחות דיבור
ללא כוונה, הורים לפעמים מקשים על התינוק לרכוש שפה, מבלי להיות מודעים לכך. אחת הטעויות הנפוצות היא תיקון ישיר של מילים שהתינוק מנסה לומר. כאשר ילד אומר "מימי" במקום "מים", עדיף לחזור על המילה בצורה נכונה, אבל בלי להעיר לו ישירות. למשל, אם הילד אומר "מימי", אפשר להגיב: "נכון! אתה רוצה מים!". כך הוא ישמע את המילה הנכונה אבל ירגיש בטוח להמשיך לנסות לדבר.
עוד טעות נפוצה היא לשאול יותר מדי שאלות. במקום לחקור את הילד עם שאלות כמו "איזו חיה זאת? איזה צבע זה?", עדיף לנהל שיחה זורמת ולהתייחס למה שהוא רואה או עושה. אם הילד מסתכל על חתול, במקום לשאול "מה זה?" אפשר פשוט לומר: "תראה איזה חתול חמוד! הוא לבן עם עיניים ירוקות". זה מלמד אותו מילים חדשות בלי לגרום לו להרגיש שהוא במבחן.
גם מוצץ יכול להיות גורם שמעכב דיבור, אם הוא נמצא בפה של התינוק במשך רוב שעות הערות שלו. אם תינוק מחזיק מוצץ בפה כל הזמן, הוא פחות יתאמן על הפקת צלילים וניסיונות דיבור. לכן, חשוב לצמצם את השימוש בו כאשר הילד ער ולתת לו יותר זמן להשתמש בקול שלו.
איך להכין את התינוק לשלב הבא – מעבר ממילים בודדות לצירופי מילים?
כאשר התינוק כבר מתחיל לומר מילים, השלב הבא הוא שילוב של שתיים או יותר, כמו "עוד חלב" או "רוצה כדור". המעבר הזה קורה בדרך כלל סביב גיל שנה וחצי עד שנתיים, והוא חשוב מאוד לפיתוח השפה.
כדי לעזור לתינוק להגיע לשלב הזה, אפשר להשתמש בטכניקה של הרחבת משפטים. אם הילד אומר "כדור", כדאי להוסיף משפט קצר ולומר: "נכון, זה כדור גדול!". כך הוא נחשף למבנים לשוניים מורכבים יותר ולומד איך לחבר מילים למשפטים.
משחקים שמבוססים על חזרתיות יכולים גם לעזור. אם התינוק מבקש עוד מיץ, אפשר לעודד אותו לחזור על הצירוף על ידי שאלת הבהרה: "רוצה עוד מיץ?" ואז לחכות שינסה לחזור על כך. החזרתיות עוזרת לו להבין את המבנה של השפה ומעודדת אותו להתנסות ביותר צירופי מילים.
למה דו-לשוניות לא מעכבת דיבור?
יש הורים שחוששים שילד שגדל בסביבה דו-לשונית יתחיל לדבר מאוחר יותר, אבל מחקרים מראים שדווקא להפך – ילדים דו-לשוניים מפתחים גמישות מחשבתית ושפה עשירה יותר בטווח הארוך.
אם בבית מדברים שתי שפות, חשוב להקפיד על עקביות. אפשר, למשל, להחליט שהורה אחד מדבר עברית והשני מדבר אנגלית. דרך נוספת היא להשתמש בשתי השפות באותו משפט, למשל, "זה כלב! באנגלית אומרים dog". אם הילד מערבב בין השפות, זה טבעי ואין צורך לתקן אותו – עם הזמן הוא ילמד להפריד ביניהן בעצמו.
8 טיפים שיעודדו את הפעוט שלכם להתחיל לדבר!
מוכן…היכון…צא!!!
זה יכול לשמש בכל עת על ידי כל אחד! כאשר הגיע הזמן שתאמר מילה שאתם יודעים שהוא/היא יודע ויכול לומר, תעשו הפסקה ואז תגידו את המילה. מה הכוונה?
בואו נתחיל במשחק של "מוכן, היכון, צא!"… הגדירו פינת משחקים עם ילדכם באמצעות צעצוע שיכול "ללכת" (זה יכול להיות מכונית, כדור או צעצועי עץ וכו'). לאחר שהקמתם את המשחק, תגייסו את הכי הרבה התרגשות שלכם ותתחילו: "מוכן, היכון…צא!!!"
אתם יכולים להתחיל לבטל את המילה "צא" ופשוט לומר, מוכן, היכון…המתינו כמה שניות עם מבט נרגש ועם צפיה כדי לראות אם הם יגידו "צא" אם אין תגובה, פשוט תגידו אותה ממש לפני שאתם עושים את הפעולה. נסו זאת מספר פעמים עד שהם תופסים! נסו זאת במגלשה או בנדנדה בחוץ! אתם יכולים אפילו לאמץ את הטיפ הזה במהלך משחק מהנה של הקפצה על הברכיים שלכם או ריצה בחצר. הניחו את הפעוט שלכם על הברכיים והקפיצו אותה למעלה ולמטה ואז עצרו. בטון נרגש תגידו "מוכן… היכון…צא!" ותקפיצו יותר.
תרגול זה עלול להיות לא נוח עבורנו כמבוגרים; עם זאת, זמן עיבוד נוסף זה נחוץ כדי שהילדים הקטנים שלנו יבינו את המידע שהם קולטים. הם לומדים ושומעים דברים בקצב מהיר והמוח שלהם צריך זמן לעבד את מה שהם שמעו זה עתה. אל תפחדו לחכות קצת לתגובה כדי לתת להם זמן!
אם אתם כאן כדאי לכם לקרוא גם את המדריך על צעצועי התפתחות לפי גילאים >
עצירה קצרה במהלך שיר מוכר
זה תרגיל נהדר לנסות בנסיעה ברכב! הנה דוגמה…
בואו ננסה עם "לדוד משה הייתה חווה", אל תשכחו ליהנות! פעוטות אוהבים להגיד "הו" וזה צליל שקל להשמיע. כאן נתמקד ב-או בשיר.
תתחילו לשיר:
"לדוד משה הייתה חווה, איה, איה…(חכו לאו)
ובחווה היתה פרה – איה איה (חכו לאו)
והפרה מו מו, היא כל היום מו מו
לדוד משה היתה חווה – איה איה…(חכו לאו).
ברגע שהפעוט שלכם מבין את החלק הזה, אתם יכולים להתחיל לגרום לו למלא את רעשי החיות. מצאו את כוכב הרוק הפנימי שלכם והתחילו לשיר עם הקטנים שלכם אבל אל תשכחו לתת להם להשלים את החסר! זוהי דרך מהנה להוסיף תקשורת מילולית במצבים שונים ומובילה אותנו לטיפ הבא שלנו… מתחילים להיות מצחיקים (וקצת מטופשים!)
תתחילו להיות מצחיקולים עם הפעוט שלך
דברנים סרבנים צריכים לפעמים להתאמן בהשמעת קולות בפיהם לפני שהם מסוגלים ליצור מילים ממשיות. להיכנס לרוח שטות זו דרך מצוינת לתרגל זאת ולעודד את התינוק שלהם להשתמש בפיהם כדי להשמיע קולות מטופשים! אחרי הכל, זה מה שילדות! אל תפחדו להיות שטוטיים וליהנות עם הפעוט שלכם! הנה כמה דוגמאות להזדמנויות להשתטות עם הפעוט:
- קריאה! הקדשת זמן לקרוא לילדכם יכולה להיות מתנה שלא יסולא בפז. לפעמים כהורים עסוקים, אין לנו המון זמן לשבת ולקרוא את כל המילים בדף. זה בסדר! לדבר על התמונות יכול להיות כיף לא פחות! השמעת רעשים מטופשים כאשר מצביעים על התמונות בספר סיפורים שומר על תשומת הלב שלהם ומקדם פיתוח קול של דיבור. לדוגמה, נניח שיש תמונה של נחש בספר, אתה יכול להשמיע את צליל "SSSSS" תוך כדי הצבעה על התמונה. אז אתה יכול להוסיף קצת כיף על ידי העמדת פנים שאתה מפחיד אחד את השני על ידי השמעת קול הנחש. פעילות זו מייצרת זיכרונות נהדרים וחיבור עם ילדיכם.
- משחקים במכוניות! ילדים קטנים אוהבים לקבל תגובות גדולות ממבוגרים. נסו לעשות מוזיקה במכוניות ולהשמיע צלילים מטופשים כמו וורוווום וורוווווווםםםם.
זה הזמן לצאת מאזור הנוחות שלך ולהתחיל להיות שטותי עם הפעוט שלכם! תתפלאו מהכיף שיהיה לשניכם בזמן יצירת זיכרונות ובניית תקשורת.
תגיבו לכל ניסיון להשמיע קול
אנחנו לא מחפשים שלמות! ילדים הם משמחי אנשים מטבעם, כך שכאשר הם מנסים להשמיע קול ואתם מגיבים בחיוב, סביר יותר שהם ימשיכו. זה סופר חשוב לשמור על הביטחון העצמי של ילדכם גבוה, במיוחד אם אתם רוצים שהם ימשיכו לנסות! זה לא חייב להישמע מושלם או להיות מילה אמיתית. קירוב מילים יכול להיות משמעותי ותקשורתי באותה מידה. אם הם אומרים "o" עבור "סע", או "מכונית" עבור "משאית", אשרו את הניסיון שלהם והדיגמו את התיקון. לפעמים אתם יכולים להגיד "זה נכון! בוא נלך!" או כן! זה כמו מכונית, אבל זה נקרא משאית!" שמרו על דברים חיוביים על ידי הוספת הביטוי "ניסיון מעולה!" בתגובה לניסיונות התקשורת שלהם. כך הם זוכים לשבחים על שהשקיעו את המאמץ למרות שאולי לא דייקו.
כולם רוצים שישמעו אותם, אימות ניסיונותיו של ילדכם לתקשר לא רק יניע אותם לדבר יותר אלא גם יבנה ביטחון עצמי ויגדיל את הסבירות להעברה עם שותפי תקשורת אחרים.
תפסיקו לשאול שאלות!
זה יכול להיות הרגל שקשה לשבור! זה טבעי לשאול שאלות ויכול להיות מתאים לפעמים, אבל זה יכול להיות גם מקור לתסכול עבור ילדים קטנים שמתקשים לתקשר. אנחנו צריכים לשנות את המיקוד שלנו לנהל שיחה במקום לשאול שאלות. נסו להתמקד בתקשורת אותנטית שבונה ביטחון בקרב ילדכם. עודדו אותם לדבר בצורה מעצימה. השתמשו בביטוי "אתה יכול לומר ____" במקום לשאול שאלה. כך זה עשוי להיראות…נניח שהקטנה שלכם רוצה חלב. תגידו "את רוצה חלב?" "את יכולה להגיד… חלב". זה נראה מאוד פשוט אבל ללמד אותם שהם יכולים להגיד מילים הוא צעד חשוב לבניית תקשורת אקספרסיבית.
לפעמים אנחנו פשוט לא יכולים שלא לשאול שאלות, זה בטבע שלנו! אם אתם מוצאים את עצמכם שואלים שאלות במהלך המשחק, נסו לשנות את סוגי השאלות שאתה שואל. במקום לשאול שאלות "כן או לא", אתם יכולים לשאול שאלות פתוחות יותר. שאלות מסוג זה משאירות יותר מקום לשפה. אלה עשויים להיות משהו כמו, "מה הלאה?" או "מה עכשיו?" יכול להיות שהילד לא יענה בתגובה מילולית, וזה בסדר! מחווה יכולה להיות משמעותית באותה מידה. זה מוביל אותנו לטיפ הבא שלנו…
שפת סימנים
שימוש באמצעי חלופי לתקשורת יכול לעזור להפחית את כמות התסכול הן עבור הדובר והן עבור המאזין. שימוש בשפת הסימנים הוא דרך לעזור לקטן שלך לתקשר תוך הנחת בסיס להתפתחות השפה הכוללת. הרבה הורים נרתעים מלהשתמש בשפת הסימנים מכיוון שהם חוששים שילדם רק יחתום במקום לייצר מילים.אנחנו אוהבם להשתמש באנלוגיה הזו כדי לעזור להורים להבין את כלי הלימוד הזה. שפת הסימנים היא ללמוד לדבר כפי שגלגלי איזון הם דרך ללמד את הילד איך לרכוב על אופניים. ברגע שילד לומד לרכוב על שני גלגלים, הוא לעולם לא מסתכל אחורה או רוצה לרכוב עם גלגלי איזון שוב. אותו הדבר ניתן לומר על לימוד ילדכם סימנים פשוטים לשימוש במצבים יומיומיים. ברגע שהם יתחילו להפיק מילים את המילים האלה, הסימנים יימוגו אל הרקע. הם יבנו ביטחון ולא יסתמכו עוד על המחווה כדי לתקשר.
כמה מהסימנים הנפוצים שאפשר להשתמש בהם תחילה הם "יותר", "הכל נעשה", "עזרה" ו"לך". אלו מילים (או סימנים) שניתן להשתמש בהן במצבים רבים כדי לומר הרבה דברים. לעתים קרובות, סימנים אלו הם המפתח שפותח את הדלת לתקשורת מילולית.
לקרוא לקרוא לקרוא!
נסו להקדיש כמה דקות בכל יום כדי להקדיש זמן לקריאה עם הקטן שלכם. לביסוס שגרה זו יהיו השפעות מתמשכות על ילדכם הרבה מעבר לגיל הפעוט שלו. כפי שנאמר קודם לכן, התבוננות בספרי תמונות ודיון בתוכן היא דרך מצוינת להשתמש בספרים. מחקרים הראו שככל שילד ישמע יותר מילים מאדם חי בפועל (לא מהטלוויזיה), כך יהיה קל יותר לרכוש דיבור. קריאה לפעוט שלך היא דרך מצוינת לחשוף אותו למילים חדשות שהם אולי מכירים או לא מכירים. חזרה בונה שפה – אז קראו את הספרים האהובים עליהם שוב ושוב. קחו אותם לספרייה המקומית כדי לבחור ספר באופן עצמאי. הקדישו קצת זמן בכל יום ומצאו מקום מיוחד בבית לשבת ולהקריא לילדכם.חיקוי
כמבוגרים, אנו לומדים על ידי חיקוי וגם הילדים שלנו עושים זאת! חיקוי הוא כלי נהדר עבור מדברים מאוחרים ללמוד להשתמש במילים כדי לתקשר. ראשית, אנחנו אוהבים לכוון לחיקוי של פעולות ואז לעבור למילים או לצלילים (לפעמים זה קורה בו זמנית). לגרום לפעוט שלכם לחקות תנועות מוטוריות גדולות הוא מקום מצוין להתחיל בו. לשחק משחק של "ידיים למעלה" זה כיף ומרתק. זה עובד על חיקוי כמו גם מיומנויות חברתיות. כל שעליכם לעשות הוא למשוך את תשומת ליבו של ילדיכם ולהרים את ידיכם למעלה תוך כדי אמירה בקול נרגש "ידיים למעלה". אתם יכולים אפילו להוסיף להתרגשות על ידי העמדת פנים שאתם מדגדגים אותם. המשיכו לעשות את זה כמה פעמים עד שהקטן שלכם יתחיל לחקות אותכם. לאחר שהפעוט שולט בחיקוי תנועות מוטוריות גדולות, אתם יכולים להתחיל להוסיף צלילים ובסופו של דבר מילים בודדות.אל תתייאשו אם הקטן שלכם לא יתחיל להגיד מילים מיד בעצמו. חיקוי מילים הוא לעתים קרובות "טוב מספיק" לזמן מה ועוזר לבנות ביטחון ורצון בתוכם לתקשר.
אנו מבינים שכל ילד הוא ייחודי ומתפתח בקצב שלו; עם זאת, ישנן הנחיות כלליות מתי אנו מצפים שילדים יגיעו לאבני דרך מסוימות. הנחיות אלו עוזרות לקבוע אם ילד יכול להפיק תועלת מהתערבות. התערבות מוקדמת היא המפתח! ככל שנתערב מהר יותר כאשר מתעוררת בעיה, כך סביר להניח שתראו תוצאות מהר יותר. אלו הם כמה טיפים קלים שיעודדו את ילדכם לתקשר.