לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

איך ללמד ילד לרכוב על אופניים – מדריך מעשי להורים

תוהים איך ללמד את ילדכם לרכוב על אופניים? בין אם ילדכם חדש לגמרי באופניים, מוכן לרדת מגלגלי העזר, או מתקשה לעבור מאופני איזון, יש שיטה פשוטה ונטולת מתחים ללמד את ילדכם לרכוב! זה לא כולל גלגלי עזר, וזה לא כולל אותכם רצים מאחוריהם בזמן שאתם אוחזים באוכף האופניים!

חלק מהילדים זקוקים לעזרה בכל התהליך, בעוד שאחרים (בדרך כלל בוגרי אופני איזון) פשוט זקוקים לעזרה להבין כיצד לדווש קדימה. אלו שתי בעיות שונות עם שני פתרונות שונים!

ללמד את ילדכם לרכוב על אופניים זה הרבה יותר קל ממה שאתם חושבים

אם ילדכם רוצה ללמוד אופניים או שאולי אתם רוצים שילמדו, תוכלו ללמד אותם לרכוב תוך זמן קצר, בואו נגיד הרבה יותר קצר ממה שאתם חושבים. הנה הסוד – פשוט הורידו את הדוושות מהאופניים של ילדכם והשתמשו בהם כאופני איזון!

השיטה הפשוטה הזו מאפשרת לילד להתמקד בלימוד שיווי משקל על שני גלגלים, שזו המיומנות החשובה ביותר בלימוד רכיבה. ילד יכול ללמוד לדווש מאוחר יותר… קודם כל ללמוד את כל הרעיון של איזון!

בעוד ששימוש באופני פדלים כאופני איזון היא שיטה פשוטה, יש כמה דברים חשובים שכדאי לדעת לפני שאתם צוללים פנימה. הנה 4 טיפים חשובים:

רגליים קרובות לקרקע: ילד צריך להיות מסוגל לגעת בקרקע עם רגליו כשהוא יושב על המושב. זה יאפשר להם לדחוף מהקרקע כדי לצבור תאוצה, וגם לעצור ולהתניע את האופניים באופן עצמאי ובטוח.
מושב נמוך: אם ילד יכול להגיע לקרקע רק עם קצות האצבעות שלו, שיטה זו תהיה קשה יותר עבורו. אם המושב אינו נמוך מספיק, אתה יכול לנסות להסיר את המשקף האחורי מעמוד המושב.
אופניים קלים: שיטה זו קלה בהרבה אם האופניים קלים. אופני איזון אמיתיים הם בדרך כלל מתחת ל-5 ק"ג. אופניים כבדים יותר מקשים על לימוד האיזון. 
סבלנות!: הצלחתו של ילדכם וכמה זמן ייקח לו לשלוט ברכיבה תלויה מאוד ביכולת הספורטיבית, בנחישות ובביטחון העצמי שלו כאשר מנסים דברים חדשים. שיטה זו עשויה להימשך פחות מ-10 דקות לילד בעל ביטחון עצמי, אתלטי, בעוד שלילד ביישן זה יכול לקחת שבועות או אפילו חודשים.

אז איך הופכים אופניים רגילים לאופני איזון באופן זמני

מאוד פשוט – נוריד את הדוושות ונתאר אחר כך איך ללמד את ילדיכם להשתמש ב"אופני האיזון" החדשים שלהם!

שלב 1: יש להסיר את הדוושות. שחררו את הדוושה השמאלית באופני ילדים כדי להוריד אותו
אמנם שלב זה אינו הכרחי לחלוטין, אך הוא יקל מאוד על תהליך הלמידה עבור ילדכם. באמצעות מפתח ברגים, תסיר את שתי הדוושות מזרועות הארכובה של האופניים של ילדך.

הנה כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם:

  • הדוושות השמאלית והימנית מושחלות לכיוונים מנוגדים. הדוושה הימנית מושחלת כרגיל – סובב נגד כיוון השעון כדי להשתחרר. הדוושה השמאלית מושחלת לאחור – סובב עם כיוון השעון כדי להשתחרר
    בעזרת מדבקה מנו את הדוושות ב-ימין ושמאל כדי שתדעו מי זה מי כאשר אתם תצטרכו להחזיר אותם. (שמאל זה רגל שמאל, ימין זה רגל ימין.)
  • אם תשכח, ייתכן שיש L או R איפשהו על הדוושה. אם לא, על הדוושה השמאלית יש בדרך כלל איזשהו סימון – קו על הציר או סימנים אחרים. הדוושה השמאלית למטה מסומנת כ"שמאל" ויש לה קווים על הציר.

שלב 2: עזבו את הארכובה
בעוד שבעולם מושלם הייתם מסירים גם את זרועות הארכובה, זה תהליך קשה ולפעמים בלתי אפשרי. הסרת הדוושות בלבד עובדת מצוין וזרועות הארכובה בדרך כלל אינן מפריעות לרגלי ילדך בזמן שהוא לומד לרכוב על אופניים.

שלב 3: סידור גובה המושב
יש לכוון את מושב האופניים כך שכפות רגליו של ילד יוכלו להיות צמוד אל הקרקע כאשר יושבים על המושב, באופן אידיאלי עם כפיפת ברכיים קלה (אם המושב יכול לרדת נמוך). אם זה לא אפשרי, הסירו את המשקף האחורי כדי להגדיר את המושב נמוך ככל האפשר.

שלב 4: מתחילים ללמוד 
איך ללמד ילד לרכוב על אופניים באמת מתחיל כאן! בקשו מילדיכם לשבת על המושב עם כל משקלו, ולהשתמש בכפות רגליו כדי ללכת עם האופניים קדימה.

זכרו שלאורך כל התהליך של לימוד רכיבה על אופניים, ילדכם צריך לחבוש קסדת אופניים.

שלב 5: לרוץ ו"לגלוש"
ברגע שלילד יהיה נוח ללכת לאט על האופניים, בקשו ממנו לנסות לרוץ ואז בסופו של דבר להחליק ולהתאזן. אם הם נאבקים ברעיון הזה, תנו להם קצת עזרה במומנטום שלהם.

אֵיך? גלגול במורד שבילי חניה או גבעות דשא זו דרך מצוינת עבורם לתפוס מהירות בקלות וללמוד את התחושה של גלישה ואיזון.

לאחר שהם ישלטו ללכת בקו ישר, ילדכם יצטרך ללמוד לאזן ולרכוב. בקשו מילדכם לעבוד בפניות תוך כדי גלישה. הם יכלו להתגלגל במורד הגבעה ואז לעשות סיבוב קל לשני הצדדים. לימוד התחושה של התגובה של הכידון וכיצד לכוון את האופניים בעת פנייה במהלך גלישה היא חיונית. רוב הילדים קולטים את זה באופן טבעי, אבל חלקם לא, אז הקפידו להתאמן.

שלב 6: שליטה באיזון – אל תמהרו עם הדוושות!
זכרו, כל המטרה של התרגיל הזה היא ללמד ילד להתאזן על אופניים. אל תחצו עליהם להחזיר את הדוושות לפני שיוכלו להתאזן בבירור תוך כדי תנועה למרחקים ארוכים, וגם לסובב בנוחות את האופניים תוך כדי גלישה.

יש ילדים שישלטו בזה תוך 10 דקות, בעוד שילדים אחרים ימים או שבועות. הפעילו סבלנות ותנו לילד להשתמש באופניים כאופני איזון כל עוד הוא צריך!

הפכו את האופניים בחזרה לאופני פדלים ותתחילו לרכוב! 

כאשר ילד שולט באיזון והיגוי, הגיע הזמן להחזיר את הדוושות בחזרה!

שלב 1: החזירו את הדוושות
הידוק דוושה שמאלית על אופני ילדים כדי להחזיר אותו
השתמשו באותו מפתח ברגים כמו קודם, החזירו את הדוושות.  זכרו שהדוושות הן מותאמות ספציפית לכל לצד. דוושה ימין ברגל ימין, דוושה שמאל ברגל שמאל.
דוושה ימנית – סובב עם כיוון השעון כדי להדק. דוושה שמאלית – סובב נגד כיוון השעון כדי להדק.

שלב 2: שמרו על המושב נמוך, אבל הגביהו אותו מעט
לאחר הוספת הדוושות בחזרה לאופניים, הילד עדיין צריך להיות מסוגל לעצור ולהתניע את האופניים עם הרגליים, בדיוק כפי שעשו בזמן שהיו "אופני איזון". אבל כדי לאפשר דיווש יעיל יותר, עליכם להעלות את גובה המושב כך שהילד יוכל לגעת בקרקע עם רגליים שטוחות, אך ללא כיפוף ברכיים. ברגע שהם מדוושים בביטחון רב, אתם יכולים להעלות את גובה המושב שוב כדי שיוכלו לגעת בקרקע עם קצות האצבעות בלבד.

שלב 3: שבו וצברו מומנטום
כדי לרכוב על האופניים עם דוושות, בקשו מילדככם לרוץ תחילה על האופניים כפי שעשה ללא הדוושות. הם יצטרכו להניח את רגליהם מאחורי הדוושות כדי לעשות זאת. זה בדרך כלל יהיה  קל יותר בירידה קלה.

שלב 4: הניחו את רגליהם על הדוושות
ברגע שילד צבר מספיק תאוצה, הניחו את הרגליים על הדוושות וסעו!

מתקשים באיזון ודיווש בו זמנית?

אם אתם חושבים שילדיכם זקוק לעזרה קטנה, אתם יכולים להנחות אותו ביד עדינה ממוקדת על הכתפיים סביב הצוואר. אל תנסו לתפוס את האופניים שלהם, זה עלול להוציא את האיזון שלהם.
אופניים יציבים יותר במהירויות גבוהות יותר. אם ילד מאט יותר מדי, (לעתים קרובות עקב עצירה להסתכל על רגליו כדי להבין לדווש), תנו לו דחיפה עדינה על הגב כדי לוודא שהם שומרים על המהירות שלו. אם זה לא עובד, הסירו את הדוושות ותנו לילדכם יותר זמן על "אופני האיזון" שלהם. זה בסדר אם הילד שתלכם צריך קצת יותר זמן כדי ללמוד לרכוב על אופניים. 

איך לעזור לילד שלא מצליח לדווש?

אם הילד שלכם לא יכול להבין את תנועת הדיווש, ואפילו מדוושים אחורה, אל תדאגו… זה נורמלי! עם רוב הילדים הצעירים, זה למעשה יותר טבעי עבורם לדווש אחורה מאשר קדימה. אז בזמן שלומדים לדווש, זה נפוץ מאוד שילדים מתבלבלים ומדוושים קדימה ואז אחורה ואז שוב קדימה!

כדי לעזור לילדים לשלוט בתנועה קדימה של דיווש, גילינו שהדרך הטובה ביותר היא להשתמש או לבנות "מאמן אופניים" כדי לאפשר להם לעבוד רק על דיווש. בלי צורך לדאוג לגבי איזון, היגוי, התנעה או עצירה, מתאמנים הם דרך מהירה וקלה לאפשר לילדים להתמקד רק בדיווש.

אפשרות 1: בלוקים צעצוע

הדרך המהירה והקלה ביותר לבנות מתקן מיוחד שיאפשר לילד להתרכז בדיווש. השיטה הטובה היא להשתמש בקוביות צעצוע (או חפצים אחרים בעלי צורה דומה). פשוט ערמו את הבלוקים בגובה מספיק כדי להניע את הצמיג האחורי מהקרקע. שיטה זו אמנם דורשת ממבוגר לתמוך בחלק האחורי ובקדמת האופניים כדי למנוע מהם ליפול, אבל היא מהירה וקלה וילדים בדרך כלל לומדים את תנועת הדיווש די מהר. שיטה זו גם מנצחת כי היא עובדת על כל אופניים!

אפשרות 2: גלגלי עזר
אם האופניים של ילדכם הגיעו עם גלגלי עזר, תוכלו להשתמש בהם כדי לעזור לתרגל דיווש. פשוט התקינו את גלגלי העזר ולאחר מכן תנו לילד להתאמן על דיווש. 

אפשרות 3: כידון שיווי משקל
כידון שיווי משקל הוא כידון להורים שמתחבר לציר האחורי של האופניים של הילד. זה מאפשר לילדים לעבוד על הדיווש. 

הילד מפחד מרכיבה על אופניים. מה לעשות?

אם הילד שלכם מפחד מרכיבה על אופניים, אנחנו יכולים להבין שזה יכול לתסכל גם אותכם. אבל יש כמה דברים חשובים שכדאי לקחת בחשבון ושיהפכו את החוויה של שניכם לחיובית:

הישארו חיוביים – בין אם אתם מלמדים אותם בעצמכם או רק שם לתמיכה ולמורל, השיארו חיובי.ים. ילדים שנוטים לחרדה דואגים לאכזב את הוריהם. השתמשו בקול מיטיב ובטוח שמקרין "יש לך את זה. עבודה טובה." ושום דבר אחר (בלי מלמל "למה אתה לא יכול פשוט XYZ"). שמרו על הנחיות קצרות וברורות ("פדאל-פדאל-פדאל" עדיף על "תמשיך להזיז את הרגליים – דווש מהר יותר – אתה שומע אותי?" וכו'). אמרו להם מבעוד מועד שאתם יכולים להרים את הקול שלכם כדי שהם ישמעו אותך אבל זה לא אותו דבר כמו לצעוק, ושכל עוד הם מנסים אתם גאים בהם. 

 הגדירו ציפיות ריאליות – תתאפקו מלהגיד "זה יהיה כיף!" או "זה קל!" רכיבה על אופניים זה כיף; ללמוד לרכוב על אופניים יכול להיות קשה. הכירו בפחדים ובמציאות, אבל קבעו בבירור שהפחדים לא יכולים לנהל את העניינים. "כן, אתה עלול ליפול, זה לא כיף. אבל אתה תקום בחזרה. זה יהיה כל כך שווה את זה כשאתה תרכב על אופניים!"

הגדירו הצלחה – ודא שהילד נח היטב ואכל טוב. רעב ועצבנות זה לא שילוב טוב לרכיבה על אופניים, או כל דבר אחר! וודאו שהאופניים מתאימים (או אפילו קצת קטנים) לשיעור. אני יודע, זה מפתה להגדיל את גודל האופניים, אבל זה הרבה יותר קשה ללמוד אם האופניים גדולים מדי. כפות הרגליים של ילדיכם צריכות להיות מסוגלות לעצור בחוזקה על הקרקע כשהן יושבות על המושב במצב הנמוך ביותר. 

אולי יעניין אותך גם

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...