לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

איך להתמודד עם קנאה אצל ילדים?

קנאה, כמו כל רגשות, היא תגובה אנושית טבעית. זה יכול להיות ביטוי של כעס או רכושנות או אולי בכלל צורך בתשומת לב. הקנאה מבוססת על חוסר ביטחון, תחושת תחרותיות והפחד אולי לאבד מישהו או משהו שכבר יש לך או יש סיכוי שיהיה לך שמופיעה כאשר ערכו של אדם מאוים. זה יכול גם להתייחס ברצון לדברים שאין לנו אבל היינו רוצים לקבל. בקיצור, תחושת קנאה היא חמדנית והיא בסך הכול נועדה להגן על מה שיש לנו. כשהילדים שלנו גדלים הם צפויים לחוש קנאה. אח חדש, למשל, יכול לעורר משמעותית את הרגש הזה אצל ילדינו. 

עם זאת, חשוב להבין שהקנאה עצמה אינה בעיה. תגובות רגשיות אלו בריאות במיוחד אצל ילדים ויש להן תפקיד חשוב במונחים של הגנה על העצמי ועל מערכות היחסים שלנו. למרות שהם לא נעימים, אין להתעלם או להימנע מרגשות אלו. הם חשובים, שכן הם בונים את האינטליגנציה החברתית שלנו. עם זאת, בעיות מתעוררות כאשר הקנאה מתחילה לעודד תגובות שליליות שעלולות להזיק להתפתחות של הילד.במדריך הבא, אסביר מה הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הרגש הזה.

המדע שמאחורי הקנאה

מדענים חושדים שקליפת המוח הקדמית השמאלית, העוסקת ברגשות כמו בושה, מעורבת כאשר קנאה מגיעה, יחד עם מערכת הדופמין המווסתת את הכימיקל הקשור לאושר. קנאה עלולה להניע את תגובת הלחץ של הגוף ותגובות פיזיולוגיות יכולות להיות הצפה של הורמוני לחץ, עלייה בלחץ הדם ובקצב לב.

לדוגמה, התלוננות או העתקה של התנהגות/תחביבים של ילד אחר זה סימן נפוץ לקנאה, גם רגישות יתר סביב פעילויות מסוימות. פעמים אחרות הסימנים יכולים להופיע בהתנהגות ברורה יותר, כמו בריונות או רכושנות. רגשות אחרים יכולים להיות קשורים גם לקנאה זה כעס וחרדה, ובגלל שקנאה יכולה  להיות חדשה עבור ילדים צעירים, הם עלולים לעתים קרובות לבלבל אותם עם עצב ובתסכול.

2 ילדים מקנאים בילד עם גלידה

אולי יעניין אותכם לקרוא גם את המדריך שלנו על מה עושים בחורף עם הילדים? 

קנאה אצל ילדים

בהתפתחות הילד, תחושת הקנאה הראשונה יכולה להתרחש כאשר תינוק חדש מגיע או מתי שילד מתחיל לקיים אינטראקציה וליצור קשרים חברתיים עם ילדים אחרים בני גילם בסביבה המעודדת תשומת לב וצעצועים משותפים. חוויות אלו מעוררות קנאה גם בין אחים ומערכות יחסים חביות כאשר אהבתם של ההורים מתפצלות עם הגעתו של אח חדש. התמודדות עם החוויה הזו ועם קנאה אצל ילדים יכולה להיות דבר מאתגר עבור הורים ומצריכה מחשבה זהירה וגישה פתוחה. 

 

מה הסימנים שהילד שלכם מקנא?

כהורים חשוב שתדעו לזהות את הסימנים שילדיכם מקנא. בפעמים הראשונות אתם עשויים לחשוב שזה אולי כעס או תסכול, אבל יש כמה הבדלים בניהם. הנה כמה סמינים שהילד שלכם עשוי להפגין כשהוא מקנא:

 

  1. רכושנות – אם הילד שלכם מרגיש קנאה, הוא עלול להיות רכושני מדי לגבי כל דבר. גישה זו עשויה להיות לא רק מוגבלת לדברים החומרניים, הוא יכול להיות רכושן גם להורים, לאחים/אחיות וחברים. זה יכול להתבטא בכך שהוא לא מוכן לשתף שום דבר עם אחרים. 
  2. תחושות כעס קשות –  ילד שמקנא עשוי להשוות את כישוריו, חפציו ודברים אחרים שיש לו (או אין)  עם ילדים אחרים. במקרה שחסר לו או אין לו משהו, הוא עלול להפגין כעס ואף התקפי זעם.
  3. הוא ינסה למשוך את תשומת לבכם – אם הילד שלכם מקנא באחיו, הוא עשוי לנסות כמיטב יכולתו למשוך את תשומת לבכם. הדרך הטובה ביותר להשיג את תשומת הלב של ההורים היא על ידי התנהגות לא טובה. אתם עשויים לשים לב שהוא מבצע כל מיני דברים שהוא יודע שאסור, לעבור על חוקים, לעשות "דווקא", לעשות כל מיני דברים שעלולים לגרום לכם לכעוס, וכל האלה זה כדי למשוך את תשומת הלב שלכם.
  4. התנהגות אגרסיבית  – ילד קנאי עלול להראות התנהגות אגרסיבית ותוקפנית. הוא עלול לא רק להתנהג בצורה לא נעימה עם אחיו או חבריו, ואף עלול להציק להם גם. 

כיצד נוכל להגיב כהורים כדי לבנות אמון בילדים שלנו?

 בואו נסתכל על כמה מהסיבות העיקריות שהילדים שלנו עשויים לחוש קנאה וכיצד המילים שאנו בוחרים יכולות לעזור לילדים להכיר ולנהל את הרגשות שלהם.

קנאת אחים
זו תהיה תגובה טבעית לילד חדש שמצטרף למשפחה. חשוב להשתדל לא להשוות את ילדינו מבחינה חברתית, פיזית, רגשית או לימודית. כל אחד מהילדים שלנו הוא ייחודי ובעל יתרונות משלו. במקום זאת, נסו לחגוג את ההבדלים ביניהם ושימו לב לתחומי העניין של כל ילד.

קנאה בחברים
ילדים יכולים לפעמים להשוות את עצמם לחבריהם. הם עשויים להשוות את מה שאין להם עם מה שיש לחברים שלהם מה שייכול להרגיז ואותם הם עלולים להמציא סיבות קצת לא הגיוניות להצדיק את הקנאה שלהם. גם כאשר הסיבות הללו אינן הגיוניות עבורנו, חיוני להימנע משלילת החוויה שלהם. במקום זאת – הכירו ברגשות הללו.

קנאה סביב רכוש
זה ממש נפוץ ווטבעי שילדים רואים מה יש לילדים אחרים – אולי הצעצוע החדש או תיק מגניב ותוהים למה להם אין את זה. חשוב ברגעים הללו לא לבטל את התחושות שלהם סביב הדבר, ובמקום זאת תצרו שיח סביב זה.

קנאה סביב הישג
היבט נוסף של קנאה יכול להגיע  בגלל הישג. חשוב לזכור שכל ילד מגיע לאבני דרך שונות בזמנים שונים. נסו לא להצביע על פגמים בילדכם; במקום זאת, נסו לחזק את נקודות החוזקה וההישגים שלהם כמשהו גם שמייחד אותם. כמו כן, שימו לב לאופן שבו אתם בעצמכם מדברים על אחרים בנוכחות ילדכם. נסו לשים לב לרגעים שבהם אתם מרגישים פרץ של קנאה, שכן אלו יכולות להיות הזדמנויות נפלאות להראות איך להגיב בצורה בריאה למפלצת הירוקה.

 

ילד עם פרצוף מקנא בגלל אמא ואחותו ברקע מאחור

אולי יעניין אותכם לקרוא גם איך ללמד ילד לקרוא >> 

6 דרכים שיעזרו לילדך להתמודד עם תחושת קנאה

כאשר קנאה לא זוכה להכרה ולא לשיח – הילדים שלכם לא יצליחו להבין את הרגשות הללו וזו בדיוק הנקודה בה הרגשות האלה עשויים להיות רעילים ולא בריאים.  רגשות חזקים אלו יכולים להשפיע לרעה גם מערכות יחסים עתידיות וגם על הערכה העצמית שלהם. הנה כמה דרכים שיעזרו לילד שלכם להתמודד עם קנאה. 

חברו אותם לחוזקות שלהם
תחושת ערך עצמי חזקה היא נכס עצום כאשר מרגישים קנאה.. ילדים עוברים במהירות מ"משהו שחסר לי" ל"אני מספיק" כשתכוונו אותם לחוזקות שיש להם. כשאתם שמים לב שהם עושים משהו טוב – הדגישו זאת "וואו! כל הכבוד איזה סבלנות הפגנת למרות שלא מצאת הצעצוע הזה, כל הכבוד!"

התמקדו ברגשות, לא בהתנהגות
קנאה היא רגש שקשה להילחם בו. זה גורם לאי נוחות וקשה לשלוט בו במקום לבקר את ילדיכם על כך שהם פעלים מקנאה,  או בגלל משהו שיש לילד אחר ולא להם – הכירו בתחושות שלהם. תגידו להם שזה בסדר להרגיש ככה ושמדובר ברגש טבעי. ברגע שנותנים מקום לרגש ומבינים את הצורך מאחוריו, הקנאה תתפוגג. 

תרגלו פרגון

למדו את הילדים שלכם לפרגן! נצלו הזדמנויות בהם אתם מרגישים מעט מקנאים וספרו להם שאתם מרגישים כך, ואז מצאו מחמאה או פרגון להגיד על אותו אדם שאתם מקנאים בו. זה יכול לתת מסר מאוד חזק ובריא שמותר לקנא – ומצד שני קנאה יכולה לשמש גם כמקור השראה. 

תנו  לילדיכם שם לתחושת קנאה 
עזרו לילדיכם לזהות את גל הקנאה  ברגע זה על ידי מתן מילים לרגשות- "אני מקנא".  הידיעה כיצד לזהות רגשות ולתת שם מסייעת לילדים להיות בשליטה רבה יותר על הרגשות והתגובות שלהם.

שתפו את החוויות שלכם 
היו מודעים למילים ולהתנהגות שלכם סביב ילדכם ושתפו אותם גם על החוסר ביטחון שלכם.  אולי תשתפו אותם בסיטואציה שבה חווית רגשות של קנאה ותנו להם הזדמנות לעזור לכם עם הרגשות שלכם – אתם עשויים להיות מופתעים מהעצות שלהם!

 

ילד מקנא בילד אחר ומנסה לקחת את הכדור

טיפים נוספים שיעזרו לכם לחזק את הביטחון העצמי של ילדכם ולהתמודד עם קנאה בצורה בריאה יותר

תרגול הכרת תודה

תרגול הכרת תודה עם ילדכם, הערכה לדברים חומריים אבל גם דברים אישיים, לא חומריים יכולה מאוד להגביר את תחושת הביטחון שלהם בעולם ובעצמם וכתוצאה מכך להפחית רבות מרגשות הקנאה שיש לילדים. ישנן דרכים רבות ללמד את ילדיכם להיות בהודיה. אתם יכולים לעשות הרגל בכל בוקר להגיד בקול רם או לרשום ביומן איזה דברים שאני מודה עליהם היום? בתור התחלה כדאי להגדיר מספר מראש, לדוגמה 3 דברים שאני אומר תודה. זה יכול להיות תודה על הבית שיש לי, תודה על הצעצועים היפים שיש לי, תודה על האוכל, האחים שלי, על הכשרונות שלי ועוד ועוד. הכרת תודה יכולה לסייע רבות לתחושת הערך העצמי של ילדים וכמובן חשוב שאתם כהורים תתנו להם דוגמה ותתרגלו איתם. 

שחקו משחקי חברה

ילדים אוהבים משחקים – אבל הרבה ילדים לא אוהבים להפסיד, והרבה פעמים משחקים יכולים להיות טריגר לרגש הקנאה. בדיוק בגלל זה, חשוב להרבות במשחקי חברה בבית – שלבו משחקים תחרותיים לצד משחקים שיתופיים. משחקים תחרותיים יוכלו ללממד את ילדיכם להפסיד בכבוד (כמובן שאתם צריכים להיות שם כדי להדריך אותם ולדובב את התחושות שלהם כשהם מפסידים), גם לאחר הפסד חשוב להראות להם איך לפרגן על ניצחון חברים. פעם אנחנו מנצחים ופעם אנחנו מפסידים. בצד השני – יש משחקי שיתוף פעולה שיוכלו לעזור לילדיכם לעבוד על הכישורים החברתיים שלהם, להבין שלא הכול זה תחרות בחיים ולהשקיע את האנרגיות שלהם בעיקר ביצירה של קשרים. 2 אלה יוכלו לעזור לילדיכם לבנות תחושת ביטחון עצמי, לקחת דברים ברוח ספורטיבית וכתוצאה מכך להתמודד בצורה טובה יותר עם קנאה. 

ביקורת בונה – לא הורסת 

המסרים שילדים שומעים על עצמם מאחרים מתורגמים בקלות למה שהם מרגישים לגבי עצמם. מילים קשות ("אתה כל כך עצלן!") מזיקות, לא מעוררות מוטיבציה. כשילדים שומעים מסרים שליליים על עצמם, זה פוגע בהערכה העצמית שלהם. שימו לב שאתם עוזרים ילדים בסבלנות. התמקדו במה שאתם רוצים שהם יעשו בפעם הבאה – והראו להם איך לעשות את זה.

התמקדו בנקודות החוזקה 

שימו לב למה שילדיכם טוב בו, ולמה שהם אוהבים. תעזרו להם לפתח את נקודות החוזקה הטבעיות שלהם. הרבה הורים מנסים לקחת את נקודות החולשה ולהפוך אותם לנקודות חוזקה – בפועל זה משאיר את הילד עם תחושות לא טובות. אין בעיה לעשות זאת – אבל רק לאחר שהוא יודע ומכיר את נקודות החוזקה שלו.

 

תנו לילדים לעזור

אם תאפשרו לילדים שלכם לעזור לאחרים – זה יוכל לעזור להם רבות בפיתוח ביטחון עצמי. כשהם רואים שהם עוזרים (אפילו לכם במשימות פשוטות) יש להם תחושת מסוגלות חזקה. 

כמה מילים אחרונות

בסופו של דבר, קנאה היא לא רגש רע. היא יכולה לעזור לנו ולילדים בפיתוח החיבור העצמי שלנו לעצמנו ולהבנת הרגשות והצרכים שלנו. 

על ידי זיהוי מוקדם של סימני הקנאה, שימוש בשאלות פתוחות כדי להניע סקרנות וצמיחה, סיוע לילדיכם להכיר את נקודות החוזקה, את  תחושת הקנאה ופיתוח חמלה עצמית וביטחון עצמי – ילדיכם יוכל לפתח מערכת יחסים ותקשורת בריאה עם עצמו ועם הסביבה.

אולי יעניין אותך גם

צעצועים מומלצים לגיל 3

כהורים, הכי חשוב לנו זה לראות את ילדינו משגשגים, מאושרים ומגיעים לאבני דרך מרכזיות ומציגים את הניצוץ הבהיר של האישיות הייחודית שלהם. כשהם מגיעים לגיל

קרא עוד »
ילד יושב על הספה ומטיח את הבובה שלו בכעס

איך לגרום לילד להקשיב לכם?

ביקשת מהילד שלך לעשות משהו. בצורה מאוד רגוע. בצורה מאוד רציונלית. ובכוונה טובה. אבל פעולה, אתם מקבלים את המקבילה לילדים של צרצרים. דממת אלחוט. "אולי

קרא עוד »

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...