לוגו פוקסמיינד משחקים חכמים

פיתוח יכולות מתמטיות אצל ילדים – איך עושים את זה?

הידעתם? גם לפני שהילד שלכם מתחיל ללכת לבית ספר – רוב הילדים מפתחים הבנה של חיבור וחיסור באמצעות אינטראקציות יומיומיות! אם אתם שואלים את עצמכם איך אתם יכולים לתרום ולפתח יותר את היכולות והחשיבה המתמטית של ילדיכם – אתם במקום הנכון. אנו בפוקסמיינד ריכנזו לכם מדריך מפורט עם כל הדברים והפעולות שאתם יכולים כדי לשפר את הכישורים המתמטיים הראשונים, גם אם הילד שלכם עדיין לא הולך לבית ספר. בואו נתחיל! 😊 

תוכן עניינים

רק דקה מתוך שש שעות.

זה כמה מעט זמן ביום, בממוצע, מקדישים גני ילדים ללימוד מתמטיקה. מחקר אחר על מתמטיקה בשנים הראשונות מצא כי ל-60% מהילדים בני ה-3 היה אפס ניסיון במתמטיקה כשעלו לכיתה א' מהגן. מתמטיקה זה אחד הנושאים שכמעט לא שמים להם תשומת לב ממורים והורים…אך למעשה, זה חשוב מאוד לפתח את היכולות המתמטיות של ילדיכם כבר בשלבים מוקדמים.

כדאי לדעת שילדים משתמשים ביכולות מתמטיות מוקדמות במהלך השגרה והפעילויות היומיומיות שלהם. אלו חדשות טובות מכיוון שמיומנויות אלו חשובות כדי להגיע מוכנים לבית הספר. אבל מתמטיקה מוקדמת זה לא אומר להוציא את המחשבון בזמן משחק. עוד לפני שהם מתחילים את בית הספר, רוב הילדים מפתחים הבנה של חיבור וחיסור באמצעות אינטראקציות יומיומיות. לדוגמה, לדני יש שתי מכוניות; שמואל רוצה אחד. לאחר שדני הביא לו אחד, הוא רואה שנשארה לו מכונית אחת…

 מיומנויות מתמטיקה אחרות מוצגות באמצעות שגרה יומית שאתם אפילו לא תמיד שמים לב – כמו ספירת הצעדים כשאתם עולים או יורדים במדרגות. 

פיתוח יכולות מתמטיות אצל ילדים

איך מלמדים ילדים לקרוא? בואו לקרוא את המדריך שהכנו. 

מדוע חשוב לפתח מיומנויות מתמטיות כבר בגן?

הנה רק כמה מהיתרונות של פיתוח מיומנויות מתמטיות בגיל צעיר:

  • משפר את מיומנויות האוריינות והשפה, עם השפעה חיובית על הישגי הקריאה.
  • תומך ביכולות קוגניטיביות כלליות ומאפשר התמדה רבה יותר בפתרון בעיות.
  • עוזר לקבל החלטות טובות יותר ולהשיג יעדים שמציבים.
  • מנבא הצלחה אקדמית מאוחרת יותר.
  • מגדיל את הסיכויים לנהל חיים מצליחים ומשגשגים יותר.

אם לוקחים בחשבון את כל היתרונות הללו, ברור שעלינו ללמד את ילדינו לפתח אתה מיומנויות המתמטיות כבר בגילאים צעירים. מיומנויות אלה משמשות כאןב יסוד לבניית כישורים חיים רבים – וככל שהבסיס הזה יהיה יותר חזק, כך יגדלו הסיכויים שהילד שלכם יצליח בעתיד.

אז איך עושים את זה? איך אפשר לעזור לילדינו עם מתמטיקה? המשיכו לקרוא! 

איך מתחילים?

בצעדים קטנים. הילד שלכם לא צריך מחר לדעת בעל פה ספרים של בני גורן. חשוב שאתם, ההורים תתאזרו בכמה שיותר סבלנות. הידעתם שהרבה ילדים נרתעים בבגורתם נרתעים ממתמטיקה רק בגלל חוויות לימוד רעות שלרוב קורות עם ההורים? הגישה שלכם היא אחד הגורמים שישפיעו בעתיד על היחסים של הילד שלכם עם מתמטיקה. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות את זה: 

 

טיפ 1: תתחילו לשים לב למתימטיקה

הצעד הראשון בגילוי מתמטיקה זה לשים לב למתמטיקה בפעילויות יומיומיות. לדוגמה, הורים וילדיהם יכולים לזהות או לתת שם מספרים, לספור חפצים, להוסיף או להפחית, להבחין בתבניות, להשוות צורות וגדלים של דברים, או להשתמש במתמטיקה כדי למדוד או לפתור בעיות כמו, "כמה כוסות עוד אנחנו צריכים כדי שלכולם תהיה כוס אחת?"

 

טיפ 2: דברו על המתמטיקה

ברגע שאתם שמים לב למתמטיקה בחיי היומיום – תתחילו לדבר עליה. כאשר ילדים ידברו איתכם על מתמטיקה, השתמשו בזה כנקודת מוצא כדי לעזור להרחיב את הידע שלהם. שיחות אלו יוכלו לבנות את האוצר המילים הראשון שלכם בחשבון וכתוצאה מכך – לפתח מיומנויות מתמטיות אצל ילדים.

 

טיפ 3: שאלו שאלות על מתתימטיקה

נסו להרחיב על נושא מתמטיקה ולהמשיך את השיחות עם שאילת שאלות. זה מעודד ילדים לחשוב יותר לעומק על רעיונות מתמטיים. לדוגמה, הורים יכולים לקחת אמירה כמו, "זה ריבוע" ולהפוך אותה לשאלה: "האם 2 הבלוקים הללו באותה צורה או שהם בכלל צורות שונות? "איך זה יכול להיות" שימו לב כיצד שאלה זו מעודדת ילדים לחשוב מדוע בעצם הצורה היא ריבוע?

הורים יכולים להשתמש בהערות ובשאלות כדי לקדם חקר בתחומים רבים בחיי היומיום. הנה כמה דוגמאות:

  1. משחק בצעצועים: מה יכול להיכנס לבית הבובות? מה יקרה אם תהפוך את הבובה לכיוון אחר?
  2. משחקי העמדת פנים: איך נוכל לחלוק את האבטיח ככה שהוא יספיק לכולנו?

7 דרכים מוכחות לפיתוח מיומנויות מתמטיות בגילאים צעירים

#1 קראו שירים וסיפורים לילדים עם מושגים מתמטיים

ספרים זה בגדר חובה לילדים, גם בגיל הרך. ספרים ושירים עם חרוזים שמתמקדים במושגים מתמטיים יוכלו לעזור לכם לפתח את המיומנות המתמטית של ילדיכם. הנה כמה דוגמאות לספרים מעולים:

  1. פשוט לחשוב חשבון
  2. שבילים פלוס
  3. מה זה?
  4. אדומים מול כחולים 

#2 שחקו במשחקים

משחק במשחקי קופסה יוכל לעזור לילדכם ללמוד מיומנויות מתמטיקה כבר בגילאים צעירים ולהפוך תחום שכל כך "מפחיד" ילדים – למשהו מרתק ומהנה. תוכלו להשתמש במשחקים כדי לעודד ילדים לפתח מיומנויות שונות כמו: יכולות התאמה, מיון, חישוב פענוח חידות ועוד.

בואו ניגע רגע גם במשחקים מקוונים. למרות שיש הרבה משחקים מתמטיים בכל טלפון ומחשב היום – טכנולוגיה לא תמיד נחשבת לאופציה הטובה ביותר על ידי מחנכים והורים מסיבות ברורות (בעיות אבטחת סייבר, למשל), יש הרבה משחקים "קלאסיים" שיאפשרו לכם לפתח לילדיכם את היכולות מבלי שהם יהיו דבוקים למסכים. הנה כמה מהם:

הנה כמה דוגמאות:

משחקי קלפים וחשיבה

על פי מספר מחקרים שהוצגו במדעי ההורות, ילדים צעירים שמשחקים משחקי קלפים יש כישורי מתמטיקה טובים יותר מאלו שלא. משחקים אלה בונים ידע מתמטי רקע אצל ילדים צעירים ומגבירים את יכולותיהם לספור, לזהות מספרים, להשוות בינהם ועוד.

אז מה הם משחקי הקלפים והקופסא הטובים ביותר שיעזרו לילדים ללמוד חשבון באמצעות משחק? הנה כמה דוגמאות:

משחקי טנגרם

משחק טנגרם יכול לשמש ככלי שניתן ללמד את התפיסה של צורות דו-ממדיות/תלת-ממדיות וחשיבה מופשטת. הם מציגים צורות גיאומטריות באמצעות משחק ומחקר הראה שטנגרמים יכולים לשפר את התחושה המרחבית של ילדים.

אוריגמי

אורגימי! כן, כן…קיפולי נייר. מלבד פיתוח מוטוריקה, קואורדינציה ותיאום עין-יד, אמנות האורגימי יכולה לשפר פלאים גם את יכולות החשיבה הלוגיות של ילדיכם, את ההיגיון, יכולת פתרון הבעיות וחשיבה מחוץ לקופסא. כדאי להתחיל לאט ובזהירות – נסו בהתחלה להיעזר במדריכים חינמיים ליצירת אוריגמי פשוט.

פאזלים

פאזלים הם אחד מהמשחקים הטובים ביותר – במיוחד בשביל לפתח יכולות מתמטיות. מחקרים הראו שמשחקי חשיבה וחידות באופן כללי – יכולים לעזור לפתח כישורים מרחביים ואת החשיבה האסטרטגית.

#3 הראו לילדיכם שיש מתמטיקה בכל מקום!

הרבה ילדים מפחדים ממתמטיקה כי הם מרגישים שהם לא טובים בזה, שזה "קשה", ואפשר לומר אפילו לא טבעי. אבל אם תדעו כיצד להפוך את המתטיקה למשחק מהנה, לקסם, לעוד שפה שהם לומדים – הילדים שלכם יוכלו להתאהב במספרים וירגישו איתם תמיד בנוח. אתם יכולים לצאת לטיול בחוץ ולאסוף עלים בכל מיני גדלים, צורות וצבעים…תתחילו לשאול את ילדיכם שאלות, לדבר במושגים מתמטיים. הנה דוגמה:

בחירה והיגיון: איזה עלה נראה לך הכי יפה? למה?

דפוס וסדר: איזה מספר בית יהיה הבא אחרי?

גובה: האם העץ גבוה/נמוך מזה? איזה עץ הוא הגבוה ביותר כאן?

גודל: האם יש עמוד גדול יותר ברחוב? איזה עמוד הוא הקטן/הגדול ביותר?

מרחק ומדידה: האם אנחנו קרובים יותר לשער הזה או לזה?

אתם יכולים גם לעזור לילדיכם ללמוד על צורות תוך כדי טיול. למשל, צאו החוצה ועזרו לילדיכם לגלות את הדמויות והצורות הגיאומטריות המקיפות אותם: מבנים, אלמנטים שונים במגרש המשחקים, תמרורים, דגלים – הם נמצאים בכל מקום! 

#5 תבשלו ביחד

למרות היותו האחרון ברשימה זו, בישול הוא אחד הרעיונות המתמטיים הטובים ביותר לנסות עם ילדים צעירים. הם לומדים את מושג הזמן, משקלים ומידות, ומרחיבים את אוצר המילים המתמטי שלהם (מילים כמו פחות, יותר, הוסף וכו'). הנחו אותם לאורך התהליך ותנו להם משימות כמו ספירת הכפות, מדידה או מיון של החומרים היבשים/רטובים.

בעת האפייה, השתמשו בחותכני עוגיות כדי לאפשר לגיל הרך לזהות דפוסים וצורות. הם גם יאהבו להכין המבורגרים, קציצות או ארוחות ילדים מהירות אחרות.

אם אהבתם את המדריך הזה יכול להיות שיעניין אותכם גם:

כמה מילים אחרונות,

אין ספק כי למידה ופיתוח יכולות מתמטיות כבר בגילאים צעירים – זה דבר חשוב. אנחנו באמת ממליצים לא להזניח את זה, כי עם גישה נכונה – הילד שלכם יוכל להיות ממש טוב עם מספרים, ולא לפחד מהם כמו הרבה תלמידים. זה הכול עניין של גישה, ואם תהפכו את המתמטיקה למשחק ולהנאה בעזרת משחק: הילדים שלכם יזכו לרכוש מיומנות חשובה באפס מאמץ!

אנחנו מקווים שהמדריך הזה עזר לכם. אם אתם מחפשים אחר משחקי חשיבה שיעזרו לכם לפתח את היכולות המתמטיות של ילדיכם, אתם מוזמנים לעיין באתר שלנו. אנו ב FOXMIND הבאנו לכם את המשחקים החכמים ביותר – שמשלבים פיתוח מיומנויות ויכולות חדשות לצד המון הנאה. יש לכם עוד שאלות? לא בטוחים איפה ניתן  לקנות משחקי פוקסמיינד? אנחנו תמיד זמינים עבורכם. ניתן ליצור איתנו קשר בטלפון: 03-9092034

אולי יעניין אותך גם

צעצועים מומלצים לגיל 3

כהורים, הכי חשוב לנו זה לראות את ילדינו משגשגים, מאושרים ומגיעים לאבני דרך מרכזיות ומציגים את הניצוץ הבהיר של האישיות הייחודית שלהם. כשהם מגיעים לגיל

קרא עוד »
ילד יושב על הספה ומטיח את הבובה שלו בכעס

איך לגרום לילד להקשיב לכם?

ביקשת מהילד שלך לעשות משהו. בצורה מאוד רגוע. בצורה מאוד רציונלית. ובכוונה טובה. אבל פעולה, אתם מקבלים את המקבילה לילדים של צרצרים. דממת אלחוט. "אולי

קרא עוד »

יש לך רעיון למשחק?

מצוין! נשמח לשמוע

מלא/י את פרטיך בטופס מטה ואת הרעיון בקווים כלליים, ואנו נחזור אליך בהקדם.

בודק...